Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 259 - 274 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21612/yader.2020.025 İndeks Tarihi: 09-10-2020

Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi

Öz:
Bu araştırmada yaratıcı drama destekli resimli çocuk kitaplarının öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılıklarına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 66 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel yöntemden faydalanılmıştır. Araştırmanın verileri kültürlerarası duyarlılık ölçeği ile toplanmış ve öğretmen adaylarının öntest-sontest verileri üzerinde ANCOVA analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları deney grubunda bulunan öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin kontrol grubundaki öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeylerinden anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermiştir. Elde edilen bulgular ilgili bilimsel literatür bağlamında tartışılmış ve gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Effects of Creative Drama-Supported Children’s Picture Books on Intercultural Sensitivity of Preservice Teachers

Öz:
The present study aimed to explore the effects of creative drama supported children’s picture books on the preservice teachers’ intercultural sensitivity. A total of 66 preservice teachers constituted the research sample This study employed control group pretest-posttest quasi-experimental design. The data of the research were collected with the intercultural sensitivity scale and Covariance analysis was carried out on the pre-test and post-test scores of preservice teachers. The findings of the study showed that the intercultural sensitivity levels of preservice teachers in the experimental group differed significantly from the intercultural sensitivity levels of preservice teachers in the control group. The findings obtained were discussed in the context of the related scientific literature and necessary suggestions were provided
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aaltonen, H. (2006). Intercultural bridges in teenagers’ theatrical events: performing self and constructing cultural identity through a creative drama process. Finland: Abo Academy University Press.
  • Alfred, G., Byram, M. ve Fleming, M. (Eds.). (2002). Intercultural experience and education. New York: Multilingual Matters Ltd.
  • Allen, C.K. ve Uskul, A.K. (2019). Preference for dating out-groups members: Not the same for all out-groups and cultural backgrounds. International Journal of Intercultural Relations, 68, 55-66.
  • Barret, M. (2018). How schools can promote the intercultural competence of young people. European Psy-chologist, 23, 93-104.
  • Bennet, M. J. (1998) Intercultural communication: A current perspective. In M. J. Bennett (Ed.), Basic concepts of intercultural communication: selected readings. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • Bennett, J. M. (2008). On becoming a global soul: A path to engagement during study abroad. In V. Savicki
  • (Ed.), developing intercultural competence and transformation: Theory, research, and application in international education (pp. 13–31). Sterling, VA: Stylus.
  • Bennett, M. J. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. Paige. In Paige R.M. (Ed.), Education for the intercultural experience (pp. 21–72). Yarmouth, Maine: Intercultural Press.
  • Bennett, M. J. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10, 179-195.
  • Brahmachari, S. (1998). Stages of the world. In D. Hornbrook (Ed.), On the subject of drama, (pp. 18-35). London: Routledge.
  • Braskamp, L. A., Braskamp, D. C. ve Engberg, M. E. (2014). Global perspective inventory (GPI): Its purpose construction, potential uses, and psychometric characteristics. Global Perspective Institute, Inc., Chicago, IL.
  • Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon, UK: Multi-lingual Matters Ltd.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. Communication Yearbook, 19, 353-384.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualita-
  • tive research. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266.
  • Donelan, K. (2010). Drama as intercultural education: An ethnographic study of an intercultural performance project in a secondary school. Youth Theatre Journal, 24(1), 19-33.
  • Donelan, K. (2002). Embodied practices: Ethnography and intercultural drama in the classroom. NJ Drama Australian Journal, 26(2), 35-44.
  • Fantini, A. E. (2009). Assessing intercultural competence: Issues and tools. In D. K. Deardorff (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (pp.456–476). London: Sage.
  • Fleming, M. (2006). Justifying the arts: Drama and intercultural education. Journal of Aesthetic Education, 40(1), 54-64.
  • Hammer, M. R., Bennett, M. J. ve Wiseman, R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International journal of intercultural relations, 27(4), 421-443.
  • Hanvey, R. (1976). An attainable global perspective. New York: Global Perspectives in Education
  • Hope, J. (2008). “One day we had to run”: The development of the refugee identity in children’s literature and its function in education. Children’s Literature in Education, 39(4), 295-304.
  • Kemple, K. M., Lee, I. R. ve Harris, M. (2016). Young children’s curiosity about physical differences asso-ciated with race: Shared reading to encourage conversation. Early Childhood Education Journal, 44(2), 97-105.
  • Kumarasinghe, D.M. (2016). The role of picture books in developing an emphatic response towards cultural difference (Unpublished doctoral dissertation). Queensland University of Technology, Australia.
  • Lei, W. (2016). The Impact of International Online Debate on Intercultural Sensitivity, Intercultural Aware-ness, and Perception of Sustainability, Unpublished Master’s Thesis, University of Rhode Island, 1-36.
  • Lickteig, M. J. ve Danielson, K. E. (1995). Use children’s books to link the cultures of the world. The Social Studies, 86(2), 69-73.
  • Monroe, L. ve Ruan, J. (2018). Increasing early childhood preservice teachers’ intercultural sensitivity through the ABCs. Journal of Early Childhood Teacher Education, 39(1), 1-15.
  • Olson, C.L. ve Kroeger, K. (2001). Global competency and intercultural sensitivity. Journal of Studies in In-ternational Studies, 5, 116-137.
  • Perry, L.B. ve Southwell, L. (2011). Developing intercultural understanding and skills: Models and approac-hes. Intercultural Education, 22, 453-466.
  • Piazzoli, E. C. (2008). Process drama & foreign language teaching: spontaneity and intercultural awareness at an advanced level of proficiency (Unpublished master’s thesis). Griffith University, Brisbane.
  • Pieski, M. K. F. (2011). Developing intercultural sensitivity through immersion experiences in unfamiliar cultural milieux: Implications for teacher education and professional development (Unpublished doctoral dissertation). Kent State University, Kent.
  • Salopelto, H. (2008). Intercultural competence through drama: A teaching experiment (Unpublished master’s thesis). University of Jyväskylä, Finland.
  • Shadish, W.R., Cook, T.D. ve Campbell, D.T. (2002). Experimental and quasi-experimental designs for gene-ralized causal inference. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Short, K. G. (2009). Critically reading the word and the world: Building intercultural understanding through
  • literature. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 47(2), 1-10.
  • Stohl, M. (1996). Global competence and the training of area studies and international relations specialists.
  • Educational exchange and global competence. New York: Council on International Educational Exchange.
  • Wilson, A. H. (1996). The attributes and tasks of global competence. In R. D. Lambert (Ed.), Educational ex-change and global competence. New York: Council on International Educational Exchange.
  • Yıldırım, K. (2019). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık algıları: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla
APA YILDIRIM K, AYKAÇ N (2020). Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. , 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
Chicago YILDIRIM KASIM,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. (2020): 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
MLA YILDIRIM KASIM,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. , 2020, ss.259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
AMA YILDIRIM K,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. . 2020; 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
Vancouver YILDIRIM K,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. . 2020; 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
IEEE YILDIRIM K,AYKAÇ N "Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi." , ss.259 - 274, 2020. 10.21612/yader.2020.025
ISNAD YILDIRIM, KASIM - AYKAÇ, NECDET. "Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi". (2020), 259-274. https://doi.org/10.21612/yader.2020.025
APA YILDIRIM K, AYKAÇ N (2020). Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(2), 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
Chicago YILDIRIM KASIM,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi 15, no.2 (2020): 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
MLA YILDIRIM KASIM,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, vol.15, no.2, 2020, ss.259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
AMA YILDIRIM K,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi. 2020; 15(2): 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
Vancouver YILDIRIM K,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi. 2020; 15(2): 259 - 274. 10.21612/yader.2020.025
IEEE YILDIRIM K,AYKAÇ N "Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi." Yaratıcı Drama Dergisi, 15, ss.259 - 274, 2020. 10.21612/yader.2020.025
ISNAD YILDIRIM, KASIM - AYKAÇ, NECDET. "Yaratıcı Drama Destekli Resimli Çocuk Kitaplarının Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarına Etkisi". Yaratıcı Drama Dergisi 15/2 (2020), 259-274. https://doi.org/10.21612/yader.2020.025