Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 850 - 877 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-10-2020

EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ

Öz:
Edebiyatımızda tarihî romanlardan genellikle tarihî belgelerde yazılı olanolaylara bağlı kalmaları beklenmiştir. Postmodernizmle birlikte tarih bilimisorgulanmaya başlanmıştır. Tarihî belgelerin gerçeği tam olarakyansıtamayacakları düşüncesi yerleşince alternatif yollar aranmayabaşlanmıştır. Bu aşamada tarihî romanlar da değişime uğramıştır. Özelliklepopüler romanlardan gelen pek çok unsur geleneksel tarihî romanlarıdeğiştirmiştir. Bu türlerden en etkilisi Batı edebiyatından alınan fantastikromandır. Fantastik romanlardaki kurt adamlar, vampirler, ejderhalar, sihirlinesneler vb. figürler tarihî romanlarda kullanılmaya başlanmıştır. Yeni tarihîromanların en önemli özelliklerinden biri eski Türk mitolojisi vedestanlarının üzerinde yükselmesidir. Özellikle Orta Asya Türklerininyaşamları bu romanlarda geniş biçimde yer alır. Böylece eski Türklerinkültürü ile fantastik olan birleşerek tarihî fantezi romanlarını oluşturmuştur.
Anahtar Kelime:

THE FOOTSTEPS OF A NEW SUB-GENRE IN THE OUR LITERATURE: HISTORICAL FANTASY

Öz:
In our literature, historical novels were generally expected to remain connected to the events written in historical documents. With postmodernism, history science has begun to be questioned. The idea that historical documents cannot fully reflect the truth is started to look for alternative ways. At this stage, historical novels have also changed. Many elements from popular novels have changed the traditional historical novels. The most influential of these species is the fantastic novel from Western literature. Werewolves, vampires, dragons, magic objects and so on figures have been used in historical novels. One of the most important features of the new historical novels is the rise on the old Turkish mythology and epics. Especially the lives of Central Asian Turks are widely used in these novels. Thus, by combining the ancient Turkish culture with the fantastic, it created historical fantasy novels.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktulum, K. (2015). Romanesk söylemin tarihselleştirilmesi ya da tarihi yeniden yazmak. Bilig, 73, 1-16.
  • Argunşah, H. (2002). Tarihi romanda postmodern arayışlar. İlmi Araştırmalar, 14, 17-27.
  • Atalay, İ. (2011). Tarihsel roman ve Amin Maalouf’un Semerkant’ı. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 35-52.
  • Ayar, P. A. (2015). Başlangıçtan 2000’lere Türkçe edebiyatta fantastiğin serüveni. Edebiyatın İzinde: Fantastik ve Bilimkurgu. Yay. Haz: Seval Şahin, Banu Öztürk, Didem Ardalı Büyükarman. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Aydoğan, L. (2017). Oğuz Kağan: Diriliş. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Aydoğan, L. (2017). Oğuz Kağan: Turan. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Bayat, F. (2006). Oğuz destan dünyası: Oğuznamelerin tarihi, mitolojik kökenleri ve teşekkülü. İstanbul: Ötüken Yay.
  • Beydili, C. (2004). “Kılıç” maddesi. Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük. çev. Eren Ercan, İstanbul: Yurt Kitap-Yayın.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın sonsuz yolculuğu. çev. Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Eğribel, E. (2003). Kemal Tahir’e roman ve toplum gerçeği açısından yöntem. Kemal Tahir‟in 30. Ölüm Yıldönümü Anısına, İ. Ü. Sosyoloji Araştırma Merkezi-Kemal Tahir Vakfı Çalışması, Kızılelma Yayıncılık.
  • Eliade, M. (1999). İamanizm. çev. İsmet Birkan. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Eliade, M. (2005). Dinler tarihi: inançlar ve ibadetlerin morfolojisi. çev. Mustafa Ünal. Konya: Serhat Kitabevi.
  • Ergun, P. (2004). Türk kültüründe ağaç kültü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Esin, E. (2001). Türk kozmolojisine giriş. İstanbul: Kabalcı Yay.
  • Jameson, F. (2008). Çokuluslu kapitalizm çağında üçüncü dünya edebiyatı, modernizm ideolojisi. Edebiyat Yazıları. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kacıroğlu, M. (2010). Cehennemden selam romanı örneğinde ilk dönem (1927-1940) tarihimacera romanlarında kanonik söylem yahut angaje eğilim. Turkish Studies: International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5(2), 449-481.
  • Köprülüzade M. F. (1925). Eski Türklerde dini-sihri bir anane „yat‟ veya yağmur taşı. İstanbul: Darülfünun Edebiyat Fakültesi Mecmuası, IV, 1, 1-11.
  • Menteş, M. Ü. (2014). Zaman kâtibi: gerçek sanrılar. İstanbul: Cinius Yay.
  • Menteş, M. Ü. (2015). Zaman kâtibi: gizemli binici. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Oğuz Destanı: Reşidüddün Oğuznamesi. (1972). Tercüme ve Tahlili yapan Zeki Velidi Togan, İstanbul: Enderun Kitabevi.
  • Ögel, B. (1993). Türk mitolojisi: kaynakları ve açıklamaları ile destanlar. C 1. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Roux, J. P. (1994). Türklerin ve Moğolların eski dini. çev. Aykut Kazancıgil. İstanbul: İşaret Yay.
  • Shanoes, V. (2012). Historical fantasy. haz. Edward James; Farah Mendlesohn. The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge University Press, içinde. 236-247.
  • Tahir, K. (1989). Notlar/sanat edebiyat. C 4. İstanbul: Bağlam Yay.
  • Timur, T. (1991). Osmanlı Türk romanında tarih, toplum ve kimlik. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Tufan, U. (2017). Yada taşı efsanesi: Yafes‟in oğulları. İstanbul: Nesil yay.
  • Tufan, U. (2018). Beyaz Türk piramitleri ve lolan güzeli. İstanbul: Nesil Yay.
  • Yalçın, S. D. (2005). Yeni tarihselcilik kuramı ve Türk edebiyatında postmodern tarih romanları. Ankara: Akçağ Yay.
  • Yılmaz, Ç. (2018). Atalar cengi. Ankara: Panama Yayın.
  • Yılmaz, Ç. (2018). Karanlık dünya serisi: itbarak. İstanbul: Nesil Yay.
  • Yılmaz, Ç. (2018). Yafes‟in kılıcı. Ankara, Panama Yay.
APA UGUR V (2019). EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. , 850 - 877.
Chicago UGUR VELI EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. (2019): 850 - 877.
MLA UGUR VELI EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. , 2019, ss.850 - 877.
AMA UGUR V EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. . 2019; 850 - 877.
Vancouver UGUR V EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. . 2019; 850 - 877.
IEEE UGUR V "EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ." , ss.850 - 877, 2019.
ISNAD UGUR, VELI. "EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ". (2019), 850-877.
APA UGUR V (2019). EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(2), 850 - 877.
Chicago UGUR VELI EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 8, no.2 (2019): 850 - 877.
MLA UGUR VELI EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.8, no.2, 2019, ss.850 - 877.
AMA UGUR V EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2019; 8(2): 850 - 877.
Vancouver UGUR V EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2019; 8(2): 850 - 877.
IEEE UGUR V "EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8, ss.850 - 877, 2019.
ISNAD UGUR, VELI. "EDEBİYATIMIZDA YENİ BİR TÜRÜN AYAK SESLERİ: TARİHÎ FANTEZİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 8/2 (2019), 850-877.