Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1007 - 1033 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-10-2020

ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ

Öz:
Bu araştırmada, Niloya adlı çizgi filmde yer alan çocuk gerçekliğiörnekleri belirlenmiştir. Bu örnekler üzerinden çocuk gerçekliğinin daha çok“hangi konularla” ilgili olduğu, “hangi durumlarda” ortaya çıktığı, “hanginedenlere” bağlı olarak üretildiği ve kimler tarafından sona erdirildiği”ninsaptanması ve böylece alana katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Nitelaraştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada, veri analizi için dokümanincelemesi ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada TRT Çocukkanalında yayımlanan ve en çok izlenen çizgi film ödülünü alan “Niloya”yaait bölümler ele alınmıştır. Çalışmada Niloya‟nın internet sitesinde yer alan79 bölüm ve bu sitede bulunmayan ancak TRT Çocuk kanalında 2018 Martayı ortalarına kadar yayımlandığı belirlenen 32 yeni bölüm, toplamda 111bölüm incelenmiştir. Bu bölümlerin 20‟sinde (%18) 23 çocuk gerçekliğiörneği saptanmıştır. Bu örneklerin, temalarına göre; “doğayla, nesnelerle,soyut kavramlarla (birikim, ilgi/sevgi gösterme) vb.” ilgili olduğugörülmüştür. Elde edilen sonuçlar ışığında Niloya çizgi filminde çocukgerçekliği “bir şeyle ilk kez karşılaşma durumunda; somut düşünme/soyutdüşünememe durumunda; karşılaşılan bir problemi çözme ihtiyacı duyulandurumlarda” ortaya çıkmakta, genellikle bilimsel bilgi eksikliğinden, kavrambilgisi eksikliğinden ve soyut düşünme becerisinin gelişmemiş olmasındankaynaklanmaktadır.
Anahtar Kelime:

CHILD REALITY IN CARTOONS: NĠLOYA AS AN EXAMPLE

Öz:
In this research, examples of child reality in the episodes of the cartoon named Niloya were determined. Through these examples, it is aimed to determine “which themes" child reality is mostly related to, "in what situations" it emerges and "on the basis of what causes it is produced" and thus to make contributions to the literature. In the current study employing qualitative research method, document analysis and content analysis were used. In this regard, the episodes of "Niloya", which was broadcast in TRT Children‟s channel and received the most watched cartoon award, were taken as the documents. In the study, 79 episodes found on Niloya's website and 32 new episodes which were not found on this site but which were broadcast on the TRT Children‟s channel until mid-March 2018, thus a total of 111 episodes, were analyzed. A total of 23 examples of child realities were identified in 20 (18%) of the analyzed 111 episodes of Niloya. It is observed that these samples, according to their plots, are about nature, objects, abstracts concepts (accumulation, showing an interest/love) etc. Child reality originates especially due to lack of scientific knowledge, lack of concept knowledge and underdevelopment of thinking abstractly in case of encountering with a thing for the first time, lacking of the ability to think abstractly, solving encountered problem.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbayrak, N., ve Turaşlı, N. K. (2017). Oyun temelli çevre etkinliklerinin okul öncesi çocukların çevresel farkındalıklarına etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(2), 239-258.
  • Bayrak Akyıldız, H. (2016). Çocuk bakış açısının anlatıda kullanılışı ve işlevi üzerine, Bilig, 78, 95-116.
  • Ceylan, Ş., Kahraman, Ö. G. ve Ülker, P. (2015). Çocukların meraklarına ilişkin annelerin ve öğretmenlerin düşünceleri: bilim kavramı. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-16.
  • Çelik, H. (2017). Çocuk hikâye ve romanlarında çocuk gerçekliği, sorunları ve toplumsal eleştiri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çer, E. (2016). Çocuk edebiyatı, 0-6 yaş çocuk kitaplarında çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çiftçi, O. (1991). Çocuğun sosyalleşmesinde ailenin rolü. Aile ve Toplum Dergisi, 1(2), 19-22
  • Dağlı, Ö. ve Hacıbektaşoğlu, E. (2015). Televizyon reklamlarının çocuk-aile ilişkisi ve boş zaman kavramı ekseninde değerlendirilmesi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 183-212.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını. İzmir: Tudem.
  • Eroğlu, Z. D. (2016). Çocuk kitapları ve okuma alışkanlığı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44), 105-115.
  • Gözün Kahraman Ö., Ceylan Ş. ve Ülker P. (2015). Bilimi yaratan duygu: çocukların fen ve doğaya ilişkin konulardaki bilgi ve merakları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 207-229.
  • İnce Samur, A. Ö. (2017). Okuma kültürü edinme sürecinde “ilkokul dönemi (6-10 yaş)”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(1), 209-230.
  • Lüle, E. (2007). Yedi farklı çocuk kitabının çocuk yazını ilkelerine uygunluğunun değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 17–30
  • Miles, M. B, ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (çev. Sadegül Akbaba Altun, Ali Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Soydan, S. (2013). Çocuklarda merak duygusunu uyandırmada montessori öğretmenlerinin kullandıkları stratejiler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 269-290.
  • Şirin, M. R. (2007a). Çocuk edebiyatı kültürü. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2007b). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2015). Kim çocuk edebiyatı yazarıdır? “hangi dil?, pedagojik mi?, estetik mi?”. Türk Dili Dergisi, CIX(767-768), 149-164.
  • Şirin, M. R. (2013). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı. Türk Dili Dergisi, CIV(734), 45-56.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı, edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi, CX(780), 12-31.
  • Şirin, M. R. (2016). Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Yıldırım, A ve Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • http://www.niloya.com (Erişim Tarihi: Mart 2018).
  • https://www.pusulahaberler.com.tr/cizgi-film-kahramani-niloya-dogum-gununu-cocuklarlakuladi-805950h.htm (Erişim Tarihi: 9 Mart 2018).
  • https://www.youtube.com/playlist?list=PLyhMzyW9Hd-1L0KaLtX_TQo-eFYhykKIV (Erişim Tarihi: Mart 2018)
APA FIRAT H (2019). ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. , 1007 - 1033.
Chicago FIRAT HATIÇE ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. (2019): 1007 - 1033.
MLA FIRAT HATIÇE ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. , 2019, ss.1007 - 1033.
AMA FIRAT H ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. . 2019; 1007 - 1033.
Vancouver FIRAT H ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. . 2019; 1007 - 1033.
IEEE FIRAT H "ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ." , ss.1007 - 1033, 2019.
ISNAD FIRAT, HATIÇE. "ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ". (2019), 1007-1033.
APA FIRAT H (2019). ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(2), 1007 - 1033.
Chicago FIRAT HATIÇE ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 8, no.2 (2019): 1007 - 1033.
MLA FIRAT HATIÇE ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.8, no.2, 2019, ss.1007 - 1033.
AMA FIRAT H ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2019; 8(2): 1007 - 1033.
Vancouver FIRAT H ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2019; 8(2): 1007 - 1033.
IEEE FIRAT H "ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8, ss.1007 - 1033, 2019.
ISNAD FIRAT, HATIÇE. "ÇİZGİ FİLMLERDE ÇOCUK GERÇEKLİĞİ: NİLOYA ÖRNEĞİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 8/2 (2019), 1007-1033.