Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 15 - 37 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-10-2020

Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması

Öz:
Bu araştırma, öğretmen ve öğrencilerin kullanmakta oldukları İngilizce ders kitabına yönelik algılarını ortayaçıkarmayı amaçlamıştır. Çalışma, 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı’nın kış döneminde Muğla/Türkiye’deyürütülmüştür. 9’u kadın ve 3’ü erkek 12 öğretmen ve 17’si kadın ve 8’i erkek 25 öğrenci katılımcı olarak yeralmıştır. Karma bir yöntem benimsenmiş ve katılımcılardan bilgi toplamak amacıyla anket ve yarı yapılandırılmışmülakatlardan faydalanılmıştır. Nicel bilgiler, öğretmenlerden, 34 ifade içeren bir ölçek aracılığıyla toplanmıştır.Nitel bilgiler, öğretmen ve öğrencilerden, yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla elde edilmiştir. En önemlibulgu, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından temin edilen 10. Sınıf İngilizce Ders Kitabı’nın öğretmen ve öğrenicilerinihtiyaçlarını karşılamamasıdır fakat genel sonuçlar, öğretmenlerin sadece kitaptaki açıklamaların net olduğukonusunda hemfikir olduklarını göstermiştir. Her ne kadar öğrencilerin çoğunluğu kitabın sıkıcı ve seviyelerininüzerinde olduğunu belirtseler de, düşünceleri önemli ölçüde farklılık göstermiş ve ortak bir paydadatoplanmamıştır.
Anahtar Kelime:

An Investigation of Teachers’ Perceptions on English Textbooks: A Case Study of Teachers Teaching 10th Graders in Mugla

Öz:
This study attempts to reveal the perceptions of teachers and students towards the textbook they use. The study was conducted in Mugla, Turkey in the winter term of 2016-2017 Educational Year. 12 English teachers, 9 females and 3 males, and 25 students, 17 females and 8 males, were included as the participants. A mixed design was adopted and a questionnaire and semi-structured interviews were benefited to gather data from the participants. The quantitative data were collected from the teachers by means of a scale which included 34 statements. The qualitative data were gathered from the teachers and students through semistructured interviews. The most striking finding is that the 10th grade English textbook provided by the Ministry of National Education did not cater for the teachers’ and the learners’ needs but the overall results showed that the teachers only agreed on the point that the instructions in the textbook were clear. Although the majority of the students stated that the book was boring and above their level, their opinions differed greatly and they did not seem to agree on common grounds.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahour, T., & Ahmadi, E. (2012). Retrospective evaluation of textbook “Summit 2B” for its suitability for EFL undergraduate students. Journal of Educational and Social Research, 2(5), 195-202.
  • Alemi, M., & Mesbah, Z. (2013). Textbook evaluation based on the ACTFL standards: The case of Top Notch series. Iranian EFL Journal, 9(1), 162-171.
  • Alemi, M., & Sadehvandi, N. (2012). Textbook evaluation: EFL teachers’ perspectives on “Pacesetter Series”. English Language Teaching, 5(7), 64-75. doi: 10.5539/elt.v5n7p64
  • Alharbi, A. (2015). A descriptive-evaluative study of a Saudi EFL textbook series. Cogent Education, 2(1), 1079946. doi: 10.1080/2331186X.2015.1079946
  • Arıkan, A. (2009). Problems with coursebooks in EFL classrooms: Prospective teachers' opinions. EKEV Academic Review, 38,309-317.
  • Arslan, S. (2016). An analysis of two Turkish EFL books in terms of cultural aspects. Paper presented at the International Conference on Teaching and Learning English as an Additional Language, GlobELT 2016, Antalya, Turkey. doi: 10.1016/j.sbspro.2016.10.049
  • Aydın, S. (2012). Pre-service teachers’ perceptions of the presentation of language skills in a course book. Atatürk University Journal of Social Sciences Institute, 16(3), 249-264.
  • Bartlett, N. J. (2005). A double shot 2% mocha latte, please, with whip: Service encounters in two coffee shops and at a coffee cart. In M. H. Long & J. C. Richards (Eds.), Second language needs analysis (pp. 305-343). New York: Cambridge University Press.
  • Byrd, P. & Schuemann, C. (2014). English as a second/foreign language textbooks: How to choose them-how to use them. In M. Celce-Murica, D.M. Brinton and M.A. Snow (Eds.), Teaching English as a Second or Foreign Language (4th ed., pp. 380-393). Boston, MA: USA
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: The Bath Press.
  • Carr, P. (2009). Deduction/induction. In C. Routledge & S. Chapman (Eds.), Key ideas in linguistics and the philosophy of language (pp. 47-54). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Delen, B., & Tavil, Z. M. (2010). Evaluation of four coursebooks in terms of three speech acts: Requests, refusals and complaints, Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 692–697. doi: 10.1016/j.sbspro.2010.12.219
  • Perception. (n.d.). In Dictionary.com. Retrieved from http://www.dictionary.com/browse/perception?s=t Ekmekçi, E. (2014). Analyzing students’ reactions to English course books in terms of cultural elements. Ondokuz Mayıs University Education Faculty Journal, 33(1), 189-205.
  • Ellis, R. (1997). The empirical evaluation of language teaching materials. ELT Journal, 51(1), 36-42. doi:10.1093/elt/51.1.36
  • Ghosn, I. K. (2003). Talking like texts and talking about texts: How some primary school coursebook tasks are realized in the classroom. In B. Tomlinson (Ed.), Developing Materials for Language Teaching (pp. 291-305). London: Continuum.
  • Graves, K. (2000). Designing language courses: A guide for teachers. Boston: Heinle & Heinle.
  • Gray, J. (2000). The ELT coursebook as cultural artefact: How teachers censor and adapt. ELT Journal, 54(3), 274- 283.
  • Harmer, J. (2007). The Practice of English language teaching. Harlow: Pearson Education ESL.
  • Haycraft, J. (1986). An introduction to English language teaching. England: Longman House.
  • Hornby, A. S., Deuter, M., Bradbery, J., Turnbull, J., Heyning-Plate, L. S. C., Holloway, S., Hancock, M., ... Ashby, M. (2015). Oxford advanced learners dictionary of current English. Oxford: Oxford University Press.
  • Hutchinson, T. & Torres, E. (1994). The textbook as agent of change. ELT Journal, 48(4), 315-328.
  • Kayapınar, U. (2009). Coursebook evaluation by English teachers. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 10(1), 69-78.
  • Kırkgöz, Y. (2009). Evaluating the English textbooks for young learners of English at Turkish primary education. Paper presented at the World Conference on Educational Sciences 2009. doi: 10.1016/j.sbspro.2009.01.016
  • Littlejohn, A. P. (1992). Why are English Language Teaching materials the way they are? (Doctoral Dissertation). Retrieved from http://www.andrewlittlejohn.net/website/books/Littlejohn%20phd%20chapter%203.pdf
  • McDonough, J., Shaw, C., & Masuhara, H. (2013). Materials and methods in ELT: Teachers’ guide. Chichester: WileyBlackwell.
  • McGrath, I. (2005). Materials evaluation and design for language teaching. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ministry of National Education (2014). Secondary Education English Lesson 9-12th Grades Curriculum [PDF file]. Retrieved 11.01.2017, from http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=177
  • Moulton, J. (1997). How do teachers use textbooks?: A review of the research literature (Technical Paper No. 74). Washington, D.C.: USAID (Health and Human Resources Analysis for Africa).
  • Namaghi, S. A. O., Moghaddam, M. R. S., & Tajzad, M. (2014). Theorizing teachers’ perspectives on an EFL textbook for public high schools of Iran: A grounded theory. English Language Teaching, 7(10), 123-129. doi: 10.5539/elt.v7n10p123
  • Riazi, A. M. (2003). What textbook evaluation schemes tell us? A study of the textbook evaluation schemes of three decades. In W. A. Renandya (Ed.), Methodology and materials design in language teaching (pp. 52-68). Singapore: SEAMEO Regional Center.
  • Richards, J. C. (2001). The role of textbooks in a language program. Retrieved 05.01.2017, from http://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/role-of-textbooks.pdf
  • Richards, J. C. (2006). Materials development and research—Making the connection. RELC Journal,37(1), 5-26. doi: 10.1177/0033688206063470
  • Richards, J. C. & Renandya, W. A. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. New York: Cambridge University Press.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Organizational behavior (15th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Sarıçoban, A., & Can, N. (2013). An Evaluation of the 9th grade local and the international English coursebooks in terms of language skills and components. Paper presented at the Akdeniz Language Studies Conference 2012, Antalya, Turkey. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.01.150
  • Şener, M. (2016). High School English Course Student’s Book and Workbook Grade 10. Ankara: Dikey Publication.
  • Sheldon, L. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT Journal, 42(4), 237-246. doi: 10.1093/elt/42.4.237
  • Şimşek, M. R., & Dündar, E. (2017). Investigating EFL coursebook research in Turkey: Trends in graduate theses of the 2001- 2013 period. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(3), 969-1014. doi: 10.12738/estp.2017.3.0090
  • Smiley, J. & Masui, M. (2008). Materials in Japan: Coexisting traditions. In B. Tomlinson (Ed.), English language learning materials: A critical review (pp. 245-262). London: Continuum Int. Publishing Group Ltd.
  • Sousa, D. & Hurst, N. (2011). Weighing the anchor: A critical approach to course book selection. APPI Journal, 11(1), 22-26.
  • Srakang, L. (2013). A study of teachers` perceptions toward using English textbooks: A case study of 10th grade English teachers in Maha Sarakham Province (Master’s thesis). Retrieved from http://ir.swu.ac.th/xmlui/ bitstream/handle/123456789/4111/Ladaporn_S.pdf?sequence=1
  • Tekir, S., & Arıkan, A. (2007). An analysis of English language teaching coursebooks by Turkish writers: "Let's speak English 7" example. International Journal of Human Sciences, 4(2), 1-18.
  • Tok, H. (2010). TEFL textbook evaluation: From teachers' perspectives. Educational Research and Reviews, 5(9), 508-517.
  • Tomlinson, B. (2001). Materials development. In R. Carter & D. Nunan (Eds.), Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages (pp. 66-71). New York: Cambridge University Press.
  • Tomlinson, B. (2014). Materials evaluation. In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (pp. 15-36). London: Bloomsbury.
  • Tomlinson, B., Dat, B., Masuhara, H., & Rubdy, R. (2001). Survey review. EFL courses for adults. ELT Journal, 55(1), 80-101. doi: 10.1093/elt/55.1.80
  • Tomlinson, B., & Masuhara, H. (2017). The complete guide to the theory and practice of materials development for language learning. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tosun, S. (2013). A comparative study on evaluation of Turkish and English foreign language textbooks. Paper presented at the Akdeniz Language Studies Conference 2012, Antalya, Turkey. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.01.199
  • Ulum, Ö. G. (2014). Teachers’ views on “YES You Can”, the ninth grade English coursebook for public schools. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 2(3), 132-148.
  • Ur, P. (2009). A course in language teaching: Practice and theory. Great Britain: Cambridge University Press.
  • Uyar, Y., Cepik, S., Dogan, A., Ozmen, D., & Aydogan, H. (2014). A coursebook evaluation research. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(9), 688-696. doi: 10.5901/mjss.2014.v5n9p688
  • Vellenga, H. (2004). Learning pragmatics from ESL & EFL textbooks: How likely? TESL-EJ, 8(2), 25-38.
  • Walz, J. (1989). Context and contextualized language practice in foreign language teaching. The Modern Language Journal, 73(2), 160-168. doi: 10.1111/j.1540-4781.1989.tb02538.x
  • Zacharias, N. T. (2005). Teachers’ beliefs about internationally-published materials: A survey of tertiary English teachers in Indonesia. RELC Journal, 36(1), 23-37. doi: 10.1177/0033688205053480
APA Şener S, MULCAR V (2018). Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. , 15 - 37.
Chicago Şener Sabriye,MULCAR Volkan Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. (2018): 15 - 37.
MLA Şener Sabriye,MULCAR Volkan Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. , 2018, ss.15 - 37.
AMA Şener S,MULCAR V Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. . 2018; 15 - 37.
Vancouver Şener S,MULCAR V Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. . 2018; 15 - 37.
IEEE Şener S,MULCAR V "Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması." , ss.15 - 37, 2018.
ISNAD Şener, Sabriye - MULCAR, Volkan. "Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması". (2018), 15-37.
APA Şener S, MULCAR V (2018). Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), 9(1), 15 - 37.
Chicago Şener Sabriye,MULCAR Volkan Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD) 9, no.1 (2018): 15 - 37.
MLA Şener Sabriye,MULCAR Volkan Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), vol.9, no.1, 2018, ss.15 - 37.
AMA Şener S,MULCAR V Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD). 2018; 9(1): 15 - 37.
Vancouver Şener S,MULCAR V Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD). 2018; 9(1): 15 - 37.
IEEE Şener S,MULCAR V "Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması." Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), 9, ss.15 - 37, 2018.
ISNAD Şener, Sabriye - MULCAR, Volkan. "Öğretmenlerin İngilizce Ders Kitapları Üzerine Algılarının Araştırılması: Muğla'da 10. Sınıflara Ders Veren Öğretmenlerin Durum Çalışması". Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD) 9/1 (2018), 15-37.