Yıl: 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 571 - 594 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-11-2020

AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı bazı Avrupa ülkelerinde (Almanya, Avusturya, Finlandiya, Hollanda, Polonya) ve Türkiye’de ilkokullarda uygulanan yabancı dileğitim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmada, ülkelerin yabancı dil öğretim programlarını karşılaştırmak amacıyla betimsel modelkullanılmıştır. Araştırmada, Almanya, Avusturya, Finlandiya, Hollanda, Polonyave Türkiye’de ilkokullarda uygulanan yabancı dil öğretim programlarının genel özellikleri, yapısı ve işleyiş, hedef ve davranışlar, içerik, eğitim durumları,sınama durumları açısından benzerlikler ve farklılıklar belirlenmiştir. Veri kaynağı oluşturulurken amaçlı örnekleme tekniklerinden biri olan ölçüt örneklemetekniği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde nitel veri toplamayöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmış, verilerin analizinde isebetimsel analiz yöntemi kullanılarak veriler karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda yabancı dil öğretim programları incelendiğinde Türkiye’de merkezi birprogram hazırlandığı ve programın ülke genelinde uygulandığı belirlenmiştir.İncelenen AB ülkelerinde (Almanya, Avusturya, Finlandiya, Hollanda, Polonya)ise çerçeve programların hazırlandığı ve okulların kendi programlarını düzenleyebildiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

A COMPARATIVE STUDY OF EUROPEAN AND TURKISH PRIMARY SCHOOL FOREIGN LANGUAGE EDUCATION PROGRAMS

Öz:
The purpose of this study is to examine and compare the primary school level foreign language education programs of selected European countries (Germany, Austria, Finland, Holland, and Poland) with those in Turkey. To compare each country’s foreign language program, a descriptive model was used. The main features, structure and mechanisms, goals and conduct, content, educational design, and evaluation procedures of the foreign language programs used in each nation’s elementary schools were compared and contrasted. Criterion sampling, a purposeful sampling technique, was used to define the study group. A qualitative data collection approach called document analysis was used to obtain research data for the study and the data were compared using a descriptive analysis method. When the foreign language programs were analysed, Turkey was found to have a centralized language education program being administered across the country. The EU programs used in this study were found to have specialized, decentralized programs designed by the schools themselves.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abuja, G. (2007). Austria. In: A. Maljers, D. Marsh, & D. Wolff (Eds.), Windows on CLIL. Content and Language Integrated Learning in the Spotlight (pp.14-24). Alkmaar, NL: Ter Burg Offset.
  • Akdoğan, F. (2004). Yeni projeler ışığında erken yaşta yabancı dil öğretimi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 97-109. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/download/article-file/92995
  • British Council ve Tepav. (2013). Türkiye’deki devlet okullarında ingilizce dilinin önemine ilişkin ulusal ihtiyaç analizi. Ankara: Mattek Matbaacılık. Erişim adresi http://www.tepav.org.tr/upload/files/1399388 5191.pdf
  • Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (BMBWF). (2005). Lehrplan der volksschule, achter teil, bildungs- und lehraufgaben sowie lehrstoff und didaktische grundsätze der verbindlichen übungen, grundschule- lebende fremdsprache (Avusturya ilkokul yabancı dil öğretim programı). https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/unterricht/lp/vs_lp_8_lebende_fremdsprache_14053.pdf?61ec06 Erişim tarihi: 12.11.2018
  • Demir, Y., ve Yavuz, M. (2014). Finlandiya, Japonya, Kore, Çin (Şangay) ve Türkiye’deki İngilizce dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Mediterrean Journal of Humanities, 4(1), 115-128. doi:10.13114/MJH.201416428
  • Demirkan, C. (2008). Yabancı dil öğreniminin bireylerin sosyal yaşamına etkisi: Isparta’da öğretmenler üzerine bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Isparta.
  • Duverger, M. (1973). Sosyal bilimlere giriş: metedoloji açışından. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Education First (EF). (2018). English proficiency index. https://www.ef.com.tr/epi/ Erişim tarihi: 15.11.2018
  • Education Research Institute (ORE). (2017). Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Poland National Core Program). http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356 Erişim tarihi: 15.02.2019
  • Ekuş, B., ve Babayiğit, Ö. (2013). İlkokul 2. sınıftan itibaren yabancı dil eğitimi verilmesine ilişkin sınıf ve İngilizce öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Social Science Studies, 1, 40-49. Erişim adresi http://rssstudies.com/Makaleler/1149393832_40-49.pdf
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • EURYDICE. (2019). Finland single structure education (Integrated primary and lower secondary education). https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/finland/single-structure-education-integrated-primary-and-lower-secondary-education Erişim tarihi: 15.01.2019
  • Finnish National Agency for Education. (2004). National core curriculum for basic education. https://www.oph.fi/english/curricula_and_qualifications/basic_education/curricula_2004 Erişim tarihi: 24.12.2018
  • Finnish National Agency for Education. (2012). Distribution of lesson hours in basic education. https://www.oph.fi Erişim tarihi: 25.12.2018Hamiloğlu, K. (2013, Ocak 9). Yabancı dil bir ders değil, sosyal yaşam aracıdır. Milliyet Gazetesi. Erişim adresi http://www.milliyet.com.tr/yabanci-dil-bir-ders-degil-sosyal-yasam-aracidir egitimdunyasi-1653226/
  • Harmer, J. (1991). The practice of english language teaching. New York: Longman Publishing.
  • Karasar, N.(2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık Landesinstitut Für Schule Bremen (LIS). (2013). Englisch Bildungsplan für die grundschule-die primarstufe im land Bremen (Almanya Bremen Eyaleti ilkokul ingilizce öğretim programı). https://www.lis.bremen.de/schulqualitaet/curriculumentwicklung/bildungsplaene/primarstufe-15222 Erişim tarihi: 29.10.2018
  • Latomaa, S., & Nuolijärvi, P. (2002). The Language situation in Finland. Current Issues in Language Planning, 3(2), 95-202. doi.org/10.1080/14664200208668040
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017a). İlkokul-ortaokul ingilizce dersi öğretim programı. http:// mufredat.meb.gov.tr/ Prog ramDetay.aspx?PID=149 Erişim tarihi: 20.11.2018
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017b). Türk eğitim sistemi. http://sgb.meb.gov.tr/eurydice/kitaplar/Turk_Egitim_Sistemi_2017/TES_2017.pdf Erişim tarihi: 05.03.2019
  • National Institute for Curriculum Development (SLO). (2006). Dutch core objectives primary education. http://www.slo.nl/primair/kerndoelen/Dutch_Core_objectives_Primary_ Education__2006_.pdf/ Erişim tarihi: 26.01.2019
  • Netherlands Organization for International Cooperation in Higher Education (NUFFIC). (2018). education system in Netherlands. 2nd edition. https://www.nuffic.nl/en/subjects/education-in-the-netherlands/ Erişim tarihi: 25.01.2019
  • Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD). (2015). Education policy outlook Poland. Paris: OECD Publishing. Erişim adresi www.oecd.org/edu/policyoutlook. htm.
  • Solak, E. (2013). Finlandiya ve Türkiye’de ilkokul düzeyinde yabancı dil öğretimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 296-301. Erişim adresi http://www.sosyalarastirmalar. com/cilt6/cilt6sayi28_pdf/solak_ekrem.pdf
  • Tok, H. (2006). Avrupa birliği ülkelerinde ve Türkiye’de uygulanan yabancı dil öğretimi programlarının karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Malatya
  • Üstünoğlu, E. (2008). What can Turkey learn from other countries regarding english language? Milli Eğitim Dergisi, 179, 322-333. Erişim adresi http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/179.pdf
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. https://eacea.ec.europa.eu (Erişim tarihi: 17.01.2019)
APA ŞAHİN H, AYKAÇ N (2019). AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. , 571 - 594.
Chicago ŞAHİN HÜLYA,AYKAÇ NECDET AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. (2019): 571 - 594.
MLA ŞAHİN HÜLYA,AYKAÇ NECDET AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. , 2019, ss.571 - 594.
AMA ŞAHİN H,AYKAÇ N AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. . 2019; 571 - 594.
Vancouver ŞAHİN H,AYKAÇ N AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. . 2019; 571 - 594.
IEEE ŞAHİN H,AYKAÇ N "AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.571 - 594, 2019.
ISNAD ŞAHİN, HÜLYA - AYKAÇ, NECDET. "AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI". (2019), 571-594.
APA ŞAHİN H, AYKAÇ N (2019). AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Milli Eğitim, 48(1), 571 - 594.
Chicago ŞAHİN HÜLYA,AYKAÇ NECDET AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Milli Eğitim 48, no.1 (2019): 571 - 594.
MLA ŞAHİN HÜLYA,AYKAÇ NECDET AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Milli Eğitim, vol.48, no.1, 2019, ss.571 - 594.
AMA ŞAHİN H,AYKAÇ N AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Milli Eğitim. 2019; 48(1): 571 - 594.
Vancouver ŞAHİN H,AYKAÇ N AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Milli Eğitim. 2019; 48(1): 571 - 594.
IEEE ŞAHİN H,AYKAÇ N "AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI." Milli Eğitim, 48, ss.571 - 594, 2019.
ISNAD ŞAHİN, HÜLYA - AYKAÇ, NECDET. "AVRUPA ÜLKELERİNDE VE TÜRKİYE’DE İLKOKULLARDA UYGULANAN YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI". Milli Eğitim 48/1 (2019), 571-594.