Yıl: 2003 Cilt: 0 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 107 - 118 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Descartes ve Özne Olarak Benlik

Öz:
-
Anahtar Kelime: bilgi felsefesi felsefe benlik bilgisi benlik descartes cogito argümanı

Konular: Felsefe

Descartes and Self as Subject

Öz:
In this paper, Descartes' theory of self and self-knowledge is being examined. Descartes claims that self-knowledge has a special status, and is more certain that sensory knowledge,because while it is acquired directly through an intellectual intuition, sensory knowledge is mediated. The aim of Descartes' cogito argument is to show that self-knowledge is the most certain of all kinds of knowledge and, that because of this it is absolutely indubitable. However, as I try to show in this paper, Descartes makes unjustified deductions from the cogito argument such as that the thinking self is a simple, immortal substance. I argue that while the cogito argument proves that 'I as a subject' must exist, it does not give us any insight into the nature of this T. That is to say, the cogito argument does not show that this "I" is a simple, immortal, and thinking substance.
Anahtar Kelime: philosophy self-knowledge self descartes cogito argument epistemology

Konular: Felsefe
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Augustine, St., The City of God Against the Pagans, çev. R.W. Dyson, Cambridge Texts in the History of Political Thought içinde (Cambridge: Cambridge University Press,1998).
  • Castaneda, H., "He: A Study in the Logic of Self-Consciousness," Ratio & (1966).
  • Descartes, R.. Philosophical Writings of Descartes (metinde PWD olarak kısaltılmıştır), çev. J. Cottingham, R. Stoothoff, ve D. Murdoch, 3 cilt, (Cambridge: Cambridge University Press, 1991).
  • Hintikka, J., "Cogito ergo sum: Inference or Performance?", Philosophical Review, 71 (1962), 3-32.
  • Kant, I., Critique of Pure Reason, çev. N. K. Smith (New York: St Martin's Press, 1965).
  • Russell, B., A History of Western Philosophy (New York: Simon and Schuster, 1945).
  • Ryle, G., The Concept of Mind (New York: Barnes and Noble, 1949).
  • Shoemaker, S., Self-Knowledge and Self-ldentity (Ithaca, N.Y-: Cornell University Press,1963).
  • Williams, B., 'Rene Descartes', The Encyclopedia of Philosophy, P. Edwards (ed.), (New York: Routledge, 1962).
APA YALÇIN Ş (2003). Descartes ve Özne Olarak Benlik. , 107 - 118.
Chicago YALÇIN Şehabettin Descartes ve Özne Olarak Benlik. (2003): 107 - 118.
MLA YALÇIN Şehabettin Descartes ve Özne Olarak Benlik. , 2003, ss.107 - 118.
AMA YALÇIN Ş Descartes ve Özne Olarak Benlik. . 2003; 107 - 118.
Vancouver YALÇIN Ş Descartes ve Özne Olarak Benlik. . 2003; 107 - 118.
IEEE YALÇIN Ş "Descartes ve Özne Olarak Benlik." , ss.107 - 118, 2003.
ISNAD YALÇIN, Şehabettin. "Descartes ve Özne Olarak Benlik". (2003), 107-118.
APA YALÇIN Ş (2003). Descartes ve Özne Olarak Benlik. Felsefe Dünyası, 0(38), 107 - 118.
Chicago YALÇIN Şehabettin Descartes ve Özne Olarak Benlik. Felsefe Dünyası 0, no.38 (2003): 107 - 118.
MLA YALÇIN Şehabettin Descartes ve Özne Olarak Benlik. Felsefe Dünyası, vol.0, no.38, 2003, ss.107 - 118.
AMA YALÇIN Ş Descartes ve Özne Olarak Benlik. Felsefe Dünyası. 2003; 0(38): 107 - 118.
Vancouver YALÇIN Ş Descartes ve Özne Olarak Benlik. Felsefe Dünyası. 2003; 0(38): 107 - 118.
IEEE YALÇIN Ş "Descartes ve Özne Olarak Benlik." Felsefe Dünyası, 0, ss.107 - 118, 2003.
ISNAD YALÇIN, Şehabettin. "Descartes ve Özne Olarak Benlik". Felsefe Dünyası 38 (2003), 107-118.