Yıl: 2005 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 359 - 383 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı

Öz:
Araştırma ve gözlem sonuçları, bilgi teknolojilerinin1, özellikle de Internet'in, yakın bir gelecekte daha yaygın biçimde kullanılarak, turizm ve seyahat pazarlamasında daha etkin bir rol oynayacağını göstermektedir. Bu nedenle, bilgi teknolojilerinin getirmiş olduğu yenilik, bireysel, bölgesel ve ulusal düzeyde pazarlama faaliyetlerini yürüten bütün kuruluşlar tarafından dikkatli bir şekilde değerlendirilmeli; sistemin yetersizlikleri ya da olumsuz yönlerinin nasıl giderilebileceği gibi konular da dikkate alınmalıdır, Bu çalışmanın amacı, bilgi teknolojilerindeki son gelişmelerden turizm ve seyahat endüstrisinde günümüzde nasıl yararlanıldığı konusunda genel bir değerlendirme yapmak ve seyahat ile konaklama işletmeleri arasında Internet kullanımı konusunda bir farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu kapsamda Muğla bölgesinde faaliyette bulunan seyahat acenteleri (n=52) ile konaklama işletmelerinden (n=66) elde edilen veriler ışığında bazı önerilere yerverilmektedir. Ankete katılan işletmelerin tamamının Internet'in kendilerine ve turizm bölgelerine büyük yararlar sağladığına inanmakta olmaları dikkate değer bir sonuçtur.
Anahtar Kelime: pazarlama turizm internet bilgi teknolojileri turizm pazarlaması Muğla

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme

-

Öz:
The findings of both observations and empirical studies indicate that Information technologies, particularly the Internet, will be used widely and play an active role in tourism and travel marketing in the near future. As a result, innovation appearing as a result of ITs should be carefully evaluated by all the organisations undertaking marketing activities on an individual, regional or national basis. Attention should also be paid to how the weaknesses of the system can be eliminated. The primary purposes of this paper are to provide the readers with an overview of how recent developments in the ITs influence the tourism and travel industry and to investigate to what extent travel agencies and hotel organisations are different from each other while using the. Internet. In this context, the paper includes recommendations depending upon the assessment of data obtained from travel agencies (n=52) and hotel organisations (n=66) operating in south-west part of Turkey. It is worth noting that all the participants believe that the use of Internet brings benefits not only to themselves but also to the marketing of tourism destinations.
Anahtar Kelime: internet information technologies tourism marketing Mugla marketing tourism

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baş, T. (2001), Anket, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Bensghir, T. K. (1996), Bilgi Teknolojileri ve Örgütsel Değişim, Türkiye Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayını, Ankara.
  • Biçkes, D. M. (2001) "Reklam-Internet Reklamcılığı ve Internet'in Konuya Getirdiği Yeni Boyut", Pazarlama Dünyası, Sayı: 1, ss.56 60.
  • Buhalis, D. (1998) "Strategic Use of Information Technologies in the Tourism Industry", Tourism Management, 19(5), ss.409 421.
  • Cardozo, R. N. (1965) "An Experimental Study of Customer Effort, Expectation and Satisfaction", Journal of Marketing Research, 11, ss.244 249.
  • Değişim.tr Internet ile Gelişimde Türkiye (2001), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Dil, O. (1989), İşletmeler İçin Genel İstatistik, 1.baskı, Yön Matbaası, İstanbul.
  • Doolin, B., L. Burgess ve J. Cooper (2002) "Evaluating the use of the Web for Tourism Marketing: A Case Study from New Zealand", Tourism Management, 23(5), ss.557 561.
  • Hoof, H. B., M. J. Verbeeten ve T. E. Combrink (1996) "Information Technology Revisited: International Lodging Industry Technology Needs and Perceptions: A Comparative Study", The Cornell Quarterly, ss.86 91.
  • İçöz, O., İ. Tavmergen ve P. Özdemir (2003) "Hizmet Pazarlamasında Internet Kullanımı, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, http://www.sbe.deu.edu.tr/SBEWEB/dergi/dergi03/hizmet.htm (18 Şubat 2003).
  • Kozak, M. (2001) "A Critical Review of Approaches to Measure Satisfaction with Tourist Destinations", Consumer Psychology of Tourism, Hospitality and Leisure, Volume-2, CABI Publishing, Oxon-England, ss.303 320.
  • Kozak, R. ve M. Yolal (2001) "Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Internet'i Algılama Düzeyleri (Beş yıldızlı Otel ve Tatil Köyü Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma)", Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, ss.135 140.
  • Ma, J. X., D. Buhalis ve H. Song (2003) "ICTs and Internet Adoption in China's Tourism Industry", International Journal of Information Management, 23(6), ss.451467.
  • Maddison, R. ve G. Darnton (1996), Information Systems in Organizations, Chapman & Hall, London.
  • Morrison, A. M. (1989), Hospitality and Travel Marketing, New York, Albany. Nua Internet Surveys (2001), http://www.nua.com (03 Nisan 2003).
  • Özturan. M. ve S. A. Roney (2004) "Internet use among Travel Agencies in Turkey: An Exploratory Study", Tourism Management, 25(2), ss.259-266.
  • Rimmington, M. ve M. Kozak (1997) "Developments in Information Technology: Imlications for the Tourism Industry and Tourism Marketing", Anatolia: An International Journal of Tourism Hospitality Research, 8(3), ss.59 80.
  • Sarı, Y. (2003), Bölgesel Düzeyde Hazırlanan Web Sitelerinin Turizm Talebi Üzerine Etkisinin Araştırılması: Muğla Bölgesinde Bir Uygulama, (Basılmamış Doktora Tezi), Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sencer, M. (1989), Toplum Bilimlerinde Yöntem, 3. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş, İstanbul.
  • Senn, J. A. (1998), Information Technology in Business, Prentice Hall Inc.,New Jersey.
  • Sheldon, P. J. (1993) "Destination Information Systems", Annals of Tourism Research.Vol.20, ss.633 649.
  • T.C. Turizm Bakanhği Web Sitesi, http://www.turizm.gov.tr (20 Şubat 2003).
  • The World Bank, World Development Indicators 2002.
  • The World Bank, World Development Report 2002 Building Institutions for Markets.
  • Walle, A. H. (1996) "Tourism and the Internet: Opportunities for Direct Marketing", Journal of Travel Research, Summer, ss.72 77.
  • Yolal, M. (2003), Türkiye'deki Küçük ve Orta Büyüklükteki Konaklama İşletmelerinde Bilgi Teknolojileri Kullanımı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
APA SARI Y, KOZAK M (2005). Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. , 359 - 383.
Chicago SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. (2005): 359 - 383.
MLA SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. , 2005, ss.359 - 383.
AMA SARI Y,KOZAK M Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. . 2005; 359 - 383.
Vancouver SARI Y,KOZAK M Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. . 2005; 359 - 383.
IEEE SARI Y,KOZAK M "Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı." , ss.359 - 383, 2005.
ISNAD SARI, YAŞAR - KOZAK, Metin. "Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı". (2005), 359-383.
APA SARI Y, KOZAK M (2005). Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(1), 359 - 383.
Chicago SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 19, no.1 (2005): 359 - 383.
MLA SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.19, no.1, 2005, ss.359 - 383.
AMA SARI Y,KOZAK M Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2005; 19(1): 359 - 383.
Vancouver SARI Y,KOZAK M Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2005; 19(1): 359 - 383.
IEEE SARI Y,KOZAK M "Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı." Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19, ss.359 - 383, 2005.
ISNAD SARI, YAŞAR - KOZAK, Metin. "Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 19/1 (2005), 359-383.