Yıl: 2005 Cilt: 5 Sayı: 9 Sayfa Aralığı: 248 - 271 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi

Öz:
Turizm bölgeleri, turizm hareketlerinin en önemli odak noktalarından birisi konumundadır. Kişilerin geçici yer değiştirmelerinin temel hedefi, çoğu zaman belirli bir turizm bölgesini ziyaret etmektir. Söz konusu bölgeler, çeşitli cazibe unsurları nedeniyle ziyaretçileri kendilerine çekerler. Birden fazla unsuru bünyesinde bulundurması nedeniyle de, gelecek yıllarda turizm pazarlamasında bireysel işletmelerden daha fazla bir öneme sahip olacakları vurgulanmaktadır. Bu çalışmada da, ilk olarak hizmet endüstrisinin bilgi teknolojilerindeki son gelişmelerden günümüzde nasıl yararlandıkları konusunda genel bir değerlendirme yapılarak, söz konusu gelişmelerin hizmet pazarlaması üzerinde ortaya çıkaracağı olası etkileri üzerinde durulmaktadır. İkinci olarak ise, turizm bölgelerine özgü kullanılabilecek bölgesel web sitesi tasarımı konusunda bir model önerisinde bulunulmaktadır. Bu kapsamda da, bireysel turizm işletmeleri ile kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarının yapmaları gerekenler hakkında bazı uygulamaya dönük önerilere yer verilmektedir.
Anahtar Kelime: internet pazarlama web sitesi turizm pazarlaması

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

The Effect of Internet on Tourism Marketing: A Model Proposal for Destination-Based WEB Sites

Öz:
Tourist destinations are one of the key points of international tourism and travel movements. The purpose of moving on a temporary basis is often to visit a particular tourist destination. Such places attract visitors with the pull-effect of their various attractions and facilities. With their multiple components, tourist destinations are expected to gain more importance in tourism marketing than individual facilities and attractions in the future. Bearing the growing importance of tourist destinations in mind, this study first attempts to present an overview of how the service industry currently benefits from the recent developments within the Information Technology and focus on how such developments influence services marketing. Then, discussion about developing a model of destination-based web site is provided. In this context, the paper gives several practical recommendations which be useful particularly for individual businesses, public and private sector representatives.
Anahtar Kelime: tourism marketing internet marketing website

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BENJAMIN, R. ve R. WIGARD (1995) Electronic Markets and Virtual Value Chains on the Information Superhighway, Sloan Management Review, Winter: 62-72.
  • BERTHON, P., L. PITT ve R. T. WATSON (1996) Marketing Communication and the World Wide Web, Business Horizons, September-October: 24-32.
  • BUHALIS, D. (1998) Strategic Use of Information Technologies in theTourism Industry, Tourism Management, 19(5): 409-421.
  • CROUCH, G.I. ve J.R. B. RITCHIE (1999) Tourism. Competitiveness and Societal Prosperity, Journal of Business Research 44: 137-152.
  • CONNOLLY, D. J., M. D. Olsen ve R. G. Moore (1998) Competitive Advantage: Luxury Hotels and the Superhighway, Research Report, Paris:IHRA.
  • DAVİDSON, R. ve R. MAITLAND (1997) Tourism Destinations. London: Hodder & Stonghton Inc.
  • DWYER, L. ve C. KIM (2003) Destination Competitivenes: A Model and Determinants, www.ttra.com/pub/uploads/007.pdf (20 Temmuz 2003): 1-12.
  • EREN, A. ve Y. SARI (2003) Yöresel ve Bölgesel Bazda Hazırlanan Web Sitelerinin Turistik Talebe Etkisinin Araştırılması: Bodrum-Marmaris-Fethiye Uygulaması, Araştırma Projesi, Muğla Üniversitesi Yayınları 54, Muğla Üniversitesi Basımevi.
  • HALL, C.M. (2000) Tourism Planning: Policies, Processes, Rrelationship. UK: Prentice Hall.
  • HAMILL, J. (1997) The Internet and International Marketing. International Marketing Review, 14 (5): 300-323.
  • JAFARI, J. (1983) Anatomy of the Travel Industry, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 24(May), 71-77.
  • KOZAK, M. ve M. RIMMINGTON (2000) Tourist Satisfaction with Mallorca, Spain, as an off-season Holiday Destination, Journal of Travel Research, 39(3): 259-268.
  • KOZAK, R. ve M. YOLAL (2001). Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Internet’i Algılama Düzeyleri (Beş yıldızlı Otel ve Tatil Köyü Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma), Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi: 135-140.
  • LEIPER, N. (1995) Tourism Management. Melbourne:RMIT Press.
  • LIN, L. (1998) Computer-based Information Technologies and their Impact on the Marketing of International Tourism Industry. In D. Buhalis, A. M. Tjoa and J. Jafari (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism (ss.318-327), Springer-Verlag, Wien.
  • McINTYRE, G. (1993) Sustainable Tourism Development: Guide for Local Planners. Madrid: World Tourism Organisation.
  • PASSMAN, C., W. PİPPERGER ve W. SCHERTLER (1997) How to Asses www-Applications for Tourism Informations Systems from the End-User Perspective. Methodical Design and Emprical Evidence, ed. A min Tjoa. Information and Communication Technologies in Tourism 1997. Austria: 208-220.
  • PYO, S., B. J. MIHALIK ve M. UYSAL (1989) Attraction Attributes and Motivations: A Canonical Correlation Analysis, Annals of Tourism Research, 16: 277-282.
  • RIMMİNGTON, M. ve M. KOZAK (1997) Developments in Information Technology: Imlications for the Tourism Industry and Tourism Marketing, Anatolia: An International Journal of Tourism Hospitality Research, 8(3): 59-80.
  • SARI, Y. (2003) Bölgesel Düzeyde Hazırlanan Web Sitelerinin Turizm Talebi Üzerine Etkisinin Araştırılması: Muğla Bölgesinde Bir Uygulama, (Basılmamış Doktora Tezi), Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SARI, Y. ve M. KOZAK (2004) Yabancı Turistlerin Internet’i Kullanma Eğilimleri: Uluslar Bazında Bir Karşılaştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(2): 169-183.
  • SARKAR, M. B., B. BUTLER and C. STEINFIELD (1995) Intermediaries and Cybermediaries: A Continuing Role for Mediating Players in the Electronic Marketplace, Journal of Computer Mediated Communication, 1(3): 1-13.
  • SCHUSTER, A. G. (1998) A Delphi Survey on Business Process Re-Engineering from the Tourism and Hospitality Industries: the Case of Alpha Flight Services. In D. Buhalis, A. M. Tjoa and J. Jafari (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism (ss.224-234),Springer-Verlag, Wien.
  • SIYAHHAN, M. (1998) Ulusal Turizm Tanıtımında Bilgi İletişim Teknolojisinin Rolü, 3.Bilkent Turizm Forumu.
  • STEINER, T. ve A. DUFOUR (1998) Agent-based cybermarketing in the tourism industry. In D. Buhalis, A. M. Tjoa and J. Jafari (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism (ss.170-179), Springer-Verlag, Wien.
  • TOSUN, C. ve C. L. JENKINS (1996) Regional Planning Approaches to Tourism Development: The Case of Turkey, Tourism Management. Vol:17(7).
  • Turizmde Vizyon (2001) Internet’in Turizme Etkileri. Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği’nin 3 Aylık Yayın Organı. Yıl:1. Sayı:1: 6-7.
  • WALLE, A. H. (1996) Tourism and the Internet: Opportunities for Direct Marketing, Journal of Travel Research, Summer: 72-77.
  • WILLIAMS, P. ve J. S. P. HOBSON (1995) Virtual Reality and Tourism:Fact or Fantasy? Tourism Management, 16(6): 423-427.
APA SARI Y, KOZAK M (2005). Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. , 248 - 271.
Chicago SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. (2005): 248 - 271.
MLA SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. , 2005, ss.248 - 271.
AMA SARI Y,KOZAK M Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. . 2005; 248 - 271.
Vancouver SARI Y,KOZAK M Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. . 2005; 248 - 271.
IEEE SARI Y,KOZAK M "Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi." , ss.248 - 271, 2005.
ISNAD SARI, YAŞAR - KOZAK, Metin. "Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi". (2005), 248-271.
APA SARI Y, KOZAK M (2005). Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İİBF Dergisi, 5(9), 248 - 271.
Chicago SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İİBF Dergisi 5, no.9 (2005): 248 - 271.
MLA SARI YAŞAR,KOZAK Metin Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İİBF Dergisi, vol.5, no.9, 2005, ss.248 - 271.
AMA SARI Y,KOZAK M Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İİBF Dergisi. 2005; 5(9): 248 - 271.
Vancouver SARI Y,KOZAK M Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İİBF Dergisi. 2005; 5(9): 248 - 271.
IEEE SARI Y,KOZAK M "Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi." Akdeniz İİBF Dergisi, 5, ss.248 - 271, 2005.
ISNAD SARI, YAŞAR - KOZAK, Metin. "Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web siteleri İçin Bir Model Önerisi". Akdeniz İİBF Dergisi 5/9 (2005), 248-271.