Yıl: 2007 Cilt: 36 Sayı: 174 Sayfa Aralığı: 43 - 53 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları

Öz:
Öğretmenlerin kişisel bilinç, tutum ve anlayışları ile akademik geçmiş­leri fen ve sosyal bilimlerin öğretimine yönelik yaklaşımlarını etkileyebilmekte­dir. Öğretmenlerin bilimsel süreçlerin farkında olmasını sağlamak, fen ve sosyal bilimlerin öğretim programlarının önemli amaçlarındandır. Bu çalışmada ilk ve ortaöğretim okullarındaki öğretmenlerin bilimin doğasına yönelik tutumlarını etkileyen bazı faktörler betimsel yöntem kullanılarak incelenmiştir. Bu araştır­manın örneklemi, Muğla ve merkez ilçelerine bağlı ilk ve ortaöğretim kurumla­rında görev yapan öğretmenlerdir (n=398). Öğretmenlerin bilimin doğasına yö­nelik tutum davranışları 16 maddelik likert tipi bir tutum ölçeğiyle belirlenmiş­tir. Araştırmanın verileri tek yönlü varyans analizi ve t-testi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucu, cinsiyetle tutum puan ortalamaları arasında erkek öğretmen­ler lehine anlamlı farklılaşma göstermektedir. Fen-matematik öğretmenlerinin tutum puan ortalaması ile sosyal alanlar öğretmelerinin tutum puanları ortala­ması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılaşma bulunmamaktadır. Öğret­menlerin mesleki kıdemleri ile tutum puanları arasında mesleki kıdemi yüksek olanlar lehine anlamlı farklılıklar görülmektedir. Öğretmenlerin mezuniyet du­rumu ile tutum puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılaş­ma görülmemektedir.
Anahtar Kelime: matematik öğretmenleri fen öğretmenleri bilim öğretmen eğitimi sosyal bilgiler öğretmenleri bilimsel okuryazarlık

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji

Science-Mathmatics and Social Sciences teachers' Attitudes Concerning the Nature of Science

Öz:
Providing teachers to be aware of the scientific processes is one of the most important aims of science and social sciences programs. Personal beliefs, attitudes and understandings concerning the nature of science with academic background can influence their approach to science teaching and even their te­aching behaviors. In this study, attitudes concerning the nature of science that are affected by some factors are investigated by descriptive methods. The population of in­terest for this study is teachers who are working in schools of Muğla province and its districts (n=398). Teachers' attitudes about understanding of the nature of science, is assessed by a modified form of an existing likert scale containing 16 items. Results indicated that there is a significant difference between the gen­der and the attitude items in male teachers' favor. There is no significant diffe­rence between the average scores of the attitudes of science-mathematics and so­cial sciences teachers. There is a significant difference between the teachers' pro­fessional seniority and their attitudes in the senior teachers' favor. There is no significant difference between the teachers' academic background and their at­titudes.
Anahtar Kelime: teacher education social studies teachers scientific literacy mathematics teachers science teachers science

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AAAS. (1993). Benchmarks for science literacy, Oxford University Press, New York.
  • ABD-EL-KHALIC, F. (2001). "Embedding nature of science instruction in preservice elementary scien­ce courses: Abandoning scientism, But....", Journal of Science Teacher Education, 12(3), 215-233.
  • BREAKWELL,G.M.;VIGNOLES,V.L. ve ROBERTSON, T. ( 2003)! Stereotypes and crossed-category evaluations: The case of gender and science education. British Journal of Psychology. 94(4), 437-455.
  • BALKi, N., ÇOBAN, A.K., AKTAŞ, M. (2003). "İlköğretim öğrencilerinin bilim ve bilim insanına yö­nelik düşünceleri", Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 11-17.
  • CAJAS, F. (1999). "Public understanding of science: Using technology to enchange school science in everyday life", International Journal of Science Education, 7, 765-773.
  • COBERN, W.W. (2000). "The nature of science and the role of knowledge and belief, Science and Edu­cation, 9, 219-246.
  • EICHINGER, D.C., ABELL, S.K., DAGHER, Z.R. (1997). developing a graduate level science edu­cation course on the nature of science", Science and Education, 6, 417-429.
  • GILBERT, J. ve CALVERT, S.(2003). Challenging accepted wisdom: looking at the gender and science education question through a different lens. International Journal of Science Education. 25(7), 861-878.
  • GUESS-NE'WSOME, J. (2002). "The use and impact of explicit instruction about the nature of science and science inquiry in an elementary science methods course", Science and Education, 11,55-67.
  • HAMMRICH, P.L. (1997). "Confronting teacher candidates' conceptions of the nature of science". Jour­nal of Science Teacher Education, 8(2), 141-151.
  • HURD, P. (1993). "Comment on science education research: A crisis of confidence", Journal of Rese­arch in Science Teaching, 30,1009-1011.
  • ISC. (2000). International science report TIMSS 1999: International Study Center.
  • LEDERMAN, N.G. (1992). "Students' and teachers' conceptions of the nature of science: A review of the research", Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331-359.
  • LEDERMAN, N.G., ZEIDLER, D.L. (1987). "Science teachers' conceptions of the nature of the science: Do they really influence teacher behavior?"r Science Education, 71(5), 721-734.
  • LEIGH.K. S.( 2005). "The inipact of early life history on teachers' beliefs: in-school and out-of-school ex­periences as learners and knowers of science", Teachers and Teaching: theory and practice. 11(1), pp. 5-36.
  • LUNN, S. (2002). "What We Think We Can Safely Say: primary teachers' views of the nature of science", British Educational Research Journal, 28(5), 649- 673.
  • McCOMAS, W.F., ALMAZROA, H., CLOUGH, M.P. (1998). "The nature of science in science edu­cation: An introduction", Science and Education, 7, 511-532.
  • MEB. (2000, Kasım). "İlköğretim okulu fen bilgisi dersi (4.5.6.7.8. sınıf) öğretim programı", MEB Teb­liğler Dergisi.
  • MELLADO, V. (1997). "Preservice teachers' classroom practice and their conceptions of the nature of sci­ence", Science and Education, 6, 331-354.
  • NRC. (1996). National science education standards, National Research Council-NRC, National Academy Press, Washington D.C.
  • NOTT, M., WELLINGTON, J. (1998). "Eliciting, interpreting and developing teachers' understanding of the nature of science", Science and Education, 7, 579-594.
  • OSBORNE, J., SIMON, S., COLLINS, S. (2003). "Attitudes towards science: a review of the literature and its implications", International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079.
  • RUTLAGE, M.L., WARDEN, M.A. (2000). "Evolutionary- theory, the nature of science and high scho­ol biology teachers: critical relationships", The American Biology Teacher, 62(1), 23-31.
  • SHILAND, T.W. (1998). "The atheoretical nature of the national science education standards",Scien­ce Education, 82(5), 615-617.
  • SOLOMON, J., SCOTT, L, JON DUVEEN, J. (1996). "Large-scale exploration of pupils' understan­ding of the nature of science", Science Education, 80(5), 493-508.
  • ŞEKER, H., DENİZ, S. ve GÖRGEN, İ. (2004). Öğretmen Yeterliği Ölçeği . Milli Eğitim. 32(164), 105-118.
  • TAŞAR, M.F. (2003)."Teaching history and the nature of science in science teacher education programs", Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 30-42.
  • TOBIN, K., MCROBBIE, C. J. (1997). "Beliefs about the nature of science and the enacted science cur­riculum", Science and Education, 6, 355-371.
  • YAKMACI-GÜZEL, B. (2000). "Fen alanı (Biyoloji, Kimya ve Fizik) öğretmenlerinin bilimsel okuryazarlığın bir boyutu olan bilimin doğası hakkındaki görüşleriyle ilgili bir tarama çalışması", IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • YÖK. (1998). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi,
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu, Ankara.
APA Sahin N, GÖRGEN İ, ŞEKER H, DENİZ S (2007). Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. , 43 - 53.
Chicago Sahin Nurettin,GÖRGEN İzzet,ŞEKER Hasan,DENİZ Sabahattin Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. (2007): 43 - 53.
MLA Sahin Nurettin,GÖRGEN İzzet,ŞEKER Hasan,DENİZ Sabahattin Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. , 2007, ss.43 - 53.
AMA Sahin N,GÖRGEN İ,ŞEKER H,DENİZ S Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. . 2007; 43 - 53.
Vancouver Sahin N,GÖRGEN İ,ŞEKER H,DENİZ S Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. . 2007; 43 - 53.
IEEE Sahin N,GÖRGEN İ,ŞEKER H,DENİZ S "Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları." , ss.43 - 53, 2007.
ISNAD Sahin, Nurettin vd. "Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları". (2007), 43-53.
APA Sahin N, GÖRGEN İ, ŞEKER H, DENİZ S (2007). Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. Milli Eğitim, 36(174), 43 - 53.
Chicago Sahin Nurettin,GÖRGEN İzzet,ŞEKER Hasan,DENİZ Sabahattin Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. Milli Eğitim 36, no.174 (2007): 43 - 53.
MLA Sahin Nurettin,GÖRGEN İzzet,ŞEKER Hasan,DENİZ Sabahattin Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. Milli Eğitim, vol.36, no.174, 2007, ss.43 - 53.
AMA Sahin N,GÖRGEN İ,ŞEKER H,DENİZ S Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. Milli Eğitim. 2007; 36(174): 43 - 53.
Vancouver Sahin N,GÖRGEN İ,ŞEKER H,DENİZ S Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları. Milli Eğitim. 2007; 36(174): 43 - 53.
IEEE Sahin N,GÖRGEN İ,ŞEKER H,DENİZ S "Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları." Milli Eğitim, 36, ss.43 - 53, 2007.
ISNAD Sahin, Nurettin vd. "Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları". Milli Eğitim 36/174 (2007), 43-53.