Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları
Yıl: 2005 Cilt: 3 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 73 - 87 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları
Öz: Bu çalışma, Duygusal Zekâ Yeterliklerini İş yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirlik düzeyini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, 2002-2003 öğretim yılında beş Fen-Edebiyat Fakültesi'nde görev yapan öğretim üyelerinden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Duygusal Zekâ Yeterliklerini iş yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeği, beş alt ölçekten oluşan 72 maddelik beşli likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin toplam Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı.96'dır. Ayrıca her alt ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları da yapılmıştır. Yapı geçerliği için yapılan faktör analizi sonuçları, her alt ölçeğinin tek boyutlu olduğu sonucunu vermiştir. Elde edilen bulgular, ölçeğin Türkiye'de geçerli ve güvenilir olarak kullanılabileceğini göstermiştir.
Anahtar Kelime: Developing the Scale of the Level of Using the Competence of Emotional Intelligence in Profession Life: Validity and Reliability Studies
Öz: This study was done to determine reliability and validity of development Emotional Intelligence Competencies Scale for Having Lew el of Profession Life. This study was done according to the data obtained from academicians teaching in five Arts and Sciences Faculties in the academic year 2002-2003. Emotional Intelligence Competencies for Having Level of Profession Life Scale consisting of five sub-scale and seventy-two questions, is five-fold likert scale. Emotional Intelligence Competencies for Having Level of Profession Life Scale has total Cronbach Alpha is .96. It was done the validity and reliability studies of all sub-scales. In addition, all sub-scales validity and reliability studies were done. A result of factor analysis that was made for structional validity scales was gathered in one dimension. According to findings has shown that Emotional Intelligence Competencies for Having Level for Profession Life Scale can be used with validity and reliability in Turkey.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Bar-On R. ve Parker, J.D.A. (1997). Bar-On emotional quotient-inventory. Http://www.mhs.com/healtycaredocs/EQi. pdf/ 06.02.2002.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Çağlar, D. (1979). Geri zekâlı çocuklar ve eğitimi. (Genişletilmiş II. Baskı). Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 82.
- Cansever, G. (1963). Psikolojik testler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
- Cooper, R. K. ve Savvaf, A. (1997). Liderlikte duygusal zekâ. (Birinci basım). (Çev. Z. B. Ayman ve B. Sancar). İstanbul: Sistem Yayıncılık ve Mat. San. Tic. A.Ş.
- Gardner, H. (1999). Multiple intelligence (Çev. M. Tüzel). İstanbul: Enka Okulları Eğitim Dizisi.
- Goleman, D. (1995). Duygusal zekâ. (Çev.: B. S. Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları, Sayı: 566.
- Goleman, D. (1998). İşbaşında duygusal zekâ. İstanbul: Varlık Yayınları, Sayı:56.
- Karslı, M. D., Gündüz, H.B., Titrek, O. ve Yaman, E. (2002). "Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi programlarında duygusal zekâ yeterliklerinin kullanılabilirliği." 21. yüzyılda eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi sempozyumu. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırmaları Uygulama Merkezi, 16-17 Mayıs.
- Newsome, S; Arla, L.D. ve Catano, V.M. (1999). Assessing the predictive validity of emotional intelligence. Http://www.elsewier.com/personality and individual differences.29/18.03.2002.
- Öktem, F. (2001). "Zekâ kavramı." Bilim ve aklın aydınlığında eğitim. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, Yıl:2, Sayı:22, Eğitim Sürecinde Zekâ ve Yaratıcı Düşünme Çalıştayı Özel Sayısı.
- Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
- Toker, F, Kuzgun, Y, Necati C. ve Uçkunkaya, B. (1968). Zekâ kuramları. Ankara: M.E.B. Talim ve Terbiye Dairesi Araştırma ve Değerlendirme Bürosu Yayınları.
- Weisinger, H. (1998). İşyaşamında duygusal zekâ. (Çev. N. Süleymangil). İstanbul: MNS Yayıncılık.
APA | TİTREK O (2005). Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. , 73 - 87. |
Chicago | TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. (2005): 73 - 87. |
MLA | TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. , 2005, ss.73 - 87. |
AMA | TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. . 2005; 73 - 87. |
Vancouver | TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. . 2005; 73 - 87. |
IEEE | TİTREK O "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları." , ss.73 - 87, 2005. |
ISNAD | TİTREK, OSMAN. "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları". (2005), 73-87. |
APA | TİTREK O (2005). Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(24), 73 - 87. |
Chicago | TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3, no.24 (2005): 73 - 87. |
MLA | TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.3, no.24, 2005, ss.73 - 87. |
AMA | TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2005; 3(24): 73 - 87. |
Vancouver | TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2005; 3(24): 73 - 87. |
IEEE | TİTREK O "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, ss.73 - 87, 2005. |
ISNAD | TİTREK, OSMAN. "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3/24 (2005), 73-87. |