Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları

Yıl: 2005 Cilt: 3 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 73 - 87 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları

Öz:
Bu çalışma, Duygusal Zekâ Yeterliklerini İş yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirlik düzeyini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, 2002-2003 öğretim yılında beş Fen-Edebiyat Fakültesi'nde görev yapan öğretim üyelerinden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Duygusal Zekâ Yeterliklerini iş yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeği, beş alt ölçekten oluşan 72 maddelik beşli likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin toplam Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı.96'dır. Ayrıca her alt ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları da yapılmıştır. Yapı geçerliği için yapılan faktör analizi sonuçları, her alt ölçeğinin tek boyutlu olduğu sonucunu vermiştir. Elde edilen bulgular, ölçeğin Türkiye'de geçerli ve güvenilir olarak kullanılabileceğini göstermiştir.
Anahtar Kelime: psikometrik ölçek t-testi iş yaşamı geçerlik ölçek geliştirme benlik bilinci güvenirlik faktör analizi empati becerisi sosyal yeterlik örgütsel psikoloji sosyal beceriler duygusal zeka

Developing the Scale of the Level of Using the Competence of Emotional Intelligence in Profession Life: Validity and Reliability Studies

Öz:
This study was done to determine reliability and validity of development Emotional Intelligence Competencies Scale for Having Lew el of Profession Life. This study was done according to the data obtained from academicians teaching in five Arts and Sciences Faculties in the academic year 2002-2003. Emotional Intelligence Competencies for Having Level of Profession Life Scale consisting of five sub-scale and seventy-two questions, is five-fold likert scale. Emotional Intelligence Competencies for Having Level of Profession Life Scale has total Cronbach Alpha is .96. It was done the validity and reliability studies of all sub-scales. In addition, all sub-scales validity and reliability studies were done. A result of factor analysis that was made for structional validity scales was gathered in one dimension. According to findings has shown that Emotional Intelligence Competencies for Having Level for Profession Life Scale can be used with validity and reliability in Turkey.
Anahtar Kelime: organizational psychology social skills emotional intelligence psychometric scale t-test professional life validity scale development self consciousness reliability factor analysis empathic skill social competence

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Bar-On R. ve Parker, J.D.A. (1997). Bar-On emotional quotient-inventory. Http://www.mhs.com/healtycaredocs/EQi. pdf/ 06.02.2002.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çağlar, D. (1979). Geri zekâlı çocuklar ve eğitimi. (Genişletilmiş II. Baskı). Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 82.
  • Cansever, G. (1963). Psikolojik testler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Cooper, R. K. ve Savvaf, A. (1997). Liderlikte duygusal zekâ. (Birinci basım). (Çev. Z. B. Ayman ve B. Sancar). İstanbul: Sistem Yayıncılık ve Mat. San. Tic. A.Ş.
  • Gardner, H. (1999). Multiple intelligence (Çev. M. Tüzel). İstanbul: Enka Okulları Eğitim Dizisi.
  • Goleman, D. (1995). Duygusal zekâ. (Çev.: B. S. Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları, Sayı: 566.
  • Goleman, D. (1998). İşbaşında duygusal zekâ. İstanbul: Varlık Yayınları, Sayı:56.
  • Karslı, M. D., Gündüz, H.B., Titrek, O. ve Yaman, E. (2002). "Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi programlarında duygusal zekâ yeterliklerinin kullanılabilirliği." 21. yüzyılda eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi sempozyumu. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırmaları Uygulama Merkezi, 16-17 Mayıs.
  • Newsome, S; Arla, L.D. ve Catano, V.M. (1999). Assessing the predictive validity of emotional intelligence. Http://www.elsewier.com/personality and individual differences.29/18.03.2002.
  • Öktem, F. (2001). "Zekâ kavramı." Bilim ve aklın aydınlığında eğitim. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, Yıl:2, Sayı:22, Eğitim Sürecinde Zekâ ve Yaratıcı Düşünme Çalıştayı Özel Sayısı.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Toker, F, Kuzgun, Y, Necati C. ve Uçkunkaya, B. (1968). Zekâ kuramları. Ankara: M.E.B. Talim ve Terbiye Dairesi Araştırma ve Değerlendirme Bürosu Yayınları.
  • Weisinger, H. (1998). İşyaşamında duygusal zekâ. (Çev. N. Süleymangil). İstanbul: MNS Yayıncılık.
APA TİTREK O (2005). Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. , 73 - 87.
Chicago TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. (2005): 73 - 87.
MLA TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. , 2005, ss.73 - 87.
AMA TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. . 2005; 73 - 87.
Vancouver TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. . 2005; 73 - 87.
IEEE TİTREK O "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları." , ss.73 - 87, 2005.
ISNAD TİTREK, OSMAN. "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları". (2005), 73-87.
APA TİTREK O (2005). Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(24), 73 - 87.
Chicago TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3, no.24 (2005): 73 - 87.
MLA TİTREK OSMAN Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.3, no.24, 2005, ss.73 - 87.
AMA TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2005; 3(24): 73 - 87.
Vancouver TİTREK O Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2005; 3(24): 73 - 87.
IEEE TİTREK O "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, ss.73 - 87, 2005.
ISNAD TİTREK, OSMAN. "Duygusal Zeka Yeterliklerini İş Yaşamında Kullanma Düzeyi Ölçeğitnin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3/24 (2005), 73-87.