Betonarme elemanların eğrilik sünekliğinin doğru tahmini, sismik yükler altında binaların kapasitesiningüvenilir bir tahminini sağladığı için her zaman çekici bir çalışma konusu olmuştur. Bu çalışmada; malzememodelinin, eksenel yükün ve sargı donatı oranının betonarme kolonların davranışı üzerindeki etkisi analitikolarak araştırılmıştır. Kare kesitli kolon modelleri tasarlanmıştır. Kolonların davranışı, malzemelerin doğrusalolmayan davranışı dikkate alınarak moment-eğrilik ilişkisinden değerlendirilmiştir. Betonarme kolonların farklıeksenel yük seviyeleri ve sargı donatı oranları için moment eğrilik ilişkileri Mander modeli dikkate alınarak eldeedilmiştir. Parametrelerin kolon davranışı üzerindeki incelenen etkileri kesitin mukavemeti, süneklik ve etkinrijitlik açısından değerlendirilmiştir. Tasarlanan betonarme kolon kesitlerde, farklı parametrelerin momenteğrilik ilişkisi, sünekliği ve etkin rijitlik üzerindeki etkisi hesaplanarak karşılaştırılmıştır. Eksenel yük ve sargıdonatı oranının değişiminin, betonarme kolonların moment-eğrilik davranışı üzerinde önemli bir etkiye sahipolduğu gözlenmiştir. Çatlamış kesitin etkin rijitliği sabit olmasa da sargı donatı oranı ve kesit üzerine etki edeneksenel kuvvet gibi parametrelere bağlı olarak değişmektedir.
|
In this study, a wearable upper limb robot arm design has been designed for individuals whoexperience discomfort in the arm muscle and experience power loss. The user with arm discomfort can attachthe designed system to her arm and perform daily life activities like healthy individuals. The upper limb robotarm system is designed in Solidworks program. The system is attached to the waist of the user and wraps theentire arm. The designed robot arm system is designed to be produced of 5 cm thick aluminum material. Angularservo motors are mounted from the joints to the wrists and elbows. The linear motor is mounted to the shoulderpart of the upper limb system to provide both vertical and horizontal movement. Necessary analyses were donefor the mechanism designed with the help of Solidworks software. The safety coefficients of the arm, hand, andshoulder apparatuses were calculated for a maximum load of 250 N. Later, restrictions were made for thenecessary movements and the powers and torque values of the motors to be used were calculated. Also,maximum displacements were determined by making force distributions for the arm, hand, and shoulder parts ofthe system.
|
Elektronik cihazlarda ısı artışını kontrol ihtiyacı, yüksek termal iletkenlikli altlık malzemelerin üretilmesinintemel nedenini oluşturmaktadır. Si3N4 seramiklerde termal iletkenliği etkileyen parametrelerinin kontrolü ile buendüstriyel uygulamalar için uygun özellikte malzemeler geliştirilebilir. Si3N4 seramiklerin termal iletkenliğineetki eden, yoğunluk ve tane sınır fazı gibi iki önemli parametre, sinterleme ilaveleri ve tekniklerine bağlıdır.Sinterlemede, uygulanan gaza maruz kalma süresi ve sinterleme sonrası uygulanan soğutma çevrimi, fazkristalizasyonunu etkileyen faktörler olup, sinterleme sonrası mikroyapıda oluşan fazların türü miktarı ve dağılımıtermal iletkenliği etkiler. Bu çalışmada, Si3N4 başlangıç tozuna (<1 µm), Y2O3 ilave edilerek gaz basınçlısinterleme (GPS) ile üretilmiş Si3N4 seramiklerin, sinterleme sonrası farklı soğutma çevrimlerinin, mikroyapı vetermal iletkenliğe etkisi araştırılmıştır. Termal iletkenlik, yavaş soğutma ile 42,69 W/m.K, hızlı soğutma ile 44,18W/m.K elde edilmiştir. Yavaş soğutma ile yoğunluk azalmış, açık porozite artmış, termal iletkenlik ~% 3,5oranında azalmıştır.
|
: In addition to the legacy GPS and GLONASS, a new global emerging system, European Galileobecame operational for positioning, timing, and navigation purposes. In this study, the contribution of the Galileoconstellation to GPS+GLONASS combined single point positioning (SPP) is investigated. A one-week of data in2019 (DOY: 274-280) and 25 IGS-MGEX stations are chosen to conduct GPS+GLONASS andGPS+GLONASS+Galileo SPP. The results indicate that average Root Mean Square Errors (RMSE) of northing,easting and, up components are improved by 11%, 16%, and 4%, respectively. It is also observed that maximumerrors of GPS+GLONASS SPP are significantly reduced when adding Galileo constellation.
|
Türkiye’deki bazı bentonit yataklarının minör derecede safsızlık içermesi çoğu sektörlerde kullanımı içinbir problem oluşturmuyorken özellikle ilaç, kozmetik, ağartma toprağı gibi alanlarda yüksek saflıkta bentonitleristenmektedir. Bunun yanında kaliteli bentonit yataklarının tükenmesi de gelecekte bentonit zenginleştirmeninönemini artacaktır. Bu çalışmada, Eskişehir/Sarıcakaya bentonitlerinin knelson konsantratör ilezenginleştirilerek minerolojik ve fizikokimyasal özelliklerinin değişimleri incelenmiştir. Çalışmada knelsonkonsantratörün çalışma parametrelerinden santrifüj kuvvet, yıkama suyu basıncı ve besleme hızının etkisiaraştırılmıştır. Bu parametreler kullanılarak deneylerin gerçekleştirilmesi ve parametrelerin optimize edilmesiiçin deney tasarımı yöntemleri kullanılmış ve matematiksel modeller oluşturulmuştur. Çalışmalarda %55smektit içeriği ve 10 mls/2g şişme indeksine, 57,10 meq/100g katyon değişim kapasitesine sahip bentonitlerkullanılmış olup knelson konsantratör ile zenginleştirme sonrası sırasıyla %98 smektit içeriğine sahip şişmeindeksi 33 mls/2g ve KDK 93,7 meq/100g olan temiz bentonitler elde edilmiştir
|
Okan ERKAYMAZ
Okan ERKAYMAZ
İleri yönlü yapay sinir ağları performansı topolojiyle doğrudan ilişkilidir. Son yıllarda, topolojikdeğişikliklerle ağ performansının artırılması üzerine yapılan çalışmalar çok önemli bir süreç haline gelmiştir. Bunedenle, nöronlar arası sinaptik bağlantıların değiştirildiği bir yaklaşım olan küçük-dünya ağ modeli gelecekçalışmalar için önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada, fonksiyon yaklaşımı problemleri için esnek küçük-dünyaağ modelinin katmansal ve nöronal değişimlerle performansının nasıl değiştiği araştırılmıştır. Elde edilensonuçlar gösterdi ki, geleneksel esnek yapay sinir ağı topolojisine göre esnek küçük-dünya ağının performansıçok daha fazla iyileştirdiği ve katman sayısının artırılmasının ağ performansına ciddi katkı sağladığıgözlemlenmiştir. Diğer taraftan, katman sayısı ile birlikte gizli katman nöron sayısının artırıldıkça performansanegatif etki ettiği görülmüştür. Bu bağlamda, çoklu gizli katmana sahip esnek küçük-dünya ağlarının fonksiyonyaklaşımı probleminin çözümünde pozitif etki ettiği gösterilmiş ve özellikle bu modelin gelecekte derin nöronağları performansının geliştirilmesinde anahtar rol oynayacağı vurgulanmıştır.
|
The use of heat pumps is increasing day by day. So, various refrigerants have been used in the heatpump systems so far. Therefore many studies and arrangements have been made to reduce the environmentaleffects of refrigerants. The refrigerant mixtures that obtaining from the hydrofluorocarbons (HFCs) and thehydrofluoroolefins (HFOs) are started to be used to reduce of global warming potential of the HFCs and removeflammability of the HFOs in these days. In this study, the performance of the R134a/R1234yf (HFC/HFO)mixture in the heat pump was theoretically investigated for different R1234yf mass fractions (from 0.0 to 1.0).The analysis of R134a/R1234yf mixture for different R1234yf mass fraction has made for three differentevaporator temperatures (-10 oC, -5 oC and 0 oC) and a constant condenser temperature (35 oC). When theR1234yf mass fraction increases from 0.0 to 1.0 the COP value decreases by 2.44% (at the -5 oC evaporatortemperature). The R1234yf mass fraction must be 0.9 for the R134a/R1234yf mixture to have a lower GWP than150. Because R134a has high GWP.
|
In this study, linear vibration of middle supported nanobeam, which is commonly used in nano electromechanical systems, is analyzed. Eringen’s nonlocal elasticity theory is used to capture nanoscale effect. Equation ofmotion of nanobeam is derived with the Hamilton principle. Multiple scale methods, which is one of the perturbationtechniques, is performed for solving the equation of motion. Support position and nonlocal effect are focused on theresearch. The results are presented with graphs and table. In conclusion, when the nonlocal parameter is getting araise, more nanoscale structure is obtained. Highest rigidity and linear natural frequency are received with midposition of the support
|
Research on alternative dielectric gases to eliminate the disadvantages of SF6, which is widely used inGIS and switching systems in the power system engineering, has been an important study topic in the literaturefor nearly 40 years. Because of environmental priorities defined by international agreements such as the KyotoProtocol and Doha Amendment, the restrictions on the use of SF6 make these studies an obligation. Although thenumber of alternative dielectric gases studied for this purpose is quite high, these gases can be classified underthe titles of non-synthetics, hydrocarbons (HCs), fluorocarbons (FCs), hydrofluorocarbons (HFCs), fluoronitriles(FNs), fluoroketones (FKs) and other synthetic gases. In this study, the gases classified under these titles arecompared using the dielectric constant relative to SF6, Global Warming Potential (GWP), atmospheric lifetime,boiling point and toxicity parameters used in the comparison of dielectric gases. When compared with theseparameters, non-synthetic air, CO2, and N2, C3F7CN from FNs, and C5F10O and C6F12O from FKs stand outamong alternative gases to SF6. These alternatives are used in some innovative power system industryapplications and have a widespread use potential in the insulating gas industry instead of SF6.
|
The forecasting of merging road traffic volume is one of the critical issues for the main networks oftraffic-congestion suffering cities. Artificial neural network (ANN) – used in many disciplines varying fromeconomy to different engineering applications such as sales forecasting, industrial process control, customerresearch, data validation, risk management, target marketing and civil engineering – could be a promisingsolution to this issue. Providing a higher forecasting accuracy based on past traffic data, ANN has become verypopular in transportation engineering for the last 30 years. In this paper, the main goal was to predict the shortterm traffic volume of a connection road leading to one of Istanbul’s Bosphorous Bridge in Turkey by the threedifferent implementations of ANN. These were Feed Forward Back Propagation (FFBP), Generalized RegressionNeural Network (GRNN) and Radial Based Function (RBF). Then, obtained results were compared with eachother and the result of Multi Linear Regression (MLR) method.
|