Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması
Yıl: 2008 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 185 - 196 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması
Öz: Bu çalışmada, “Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi”nin tanıtımı ve Yeni İlköğretim Matematik Programındaki Cebir Öğrenme Alanı örneğinde uygulanması yapılmıştır. Bloom Taksonomisi, Anderson ve diğerleri (2001), tarafından, eksiklikleri, çelişkileri gidermek ve daha modern hâle getirmek için revize edilerek “Revize Edilmiş Bloom Taksonomi” olarak adlandırılmıştır. Revize edilen taksonomide, he-defin içeriğini gösteren “bilgi (knowledge) boyutu”; “olgular bilgisi”, “kavramlar bilgisi”, “işlemler bilgisi” ve “biliş ötesi bilgisi” kategorilerine ve hedefin nasıl ger-çekleşeceğini (eylem) gösteren “bilişsel süreç (cognitive process) boyutu” “hatırla”, “anla”, “uygula”, “analiz et”, “değerlendir” ve “yarat” kategorilerine ayrılmıştır. Bu bilgi ve bilişsel süreç boyutu bir matrisle birleştirilmiştir. Matrisin sütununa bilgi boyutunu oluşturan kategoriler, satırına ise bilişsel süreci oluşturan kategoriler ya-zılmıştır. Böylece revize edilmiş taksonomiyle (revised taxonomy) öğrenmeleri veya hedefleri, sadece bilgi açısından değil aynı zamanda süreç açısından da değerlendir-me imkânı ortaya çıkmıştır. Yeni İlköğretim Matematik Programı cebir öğrenme alanındaki kazanımlar revize edilmiş taksonomiye göre değerlendirildiğinde, bilgi boyutu açısından daha genel olarak matematiksel kavram ve işlemlerinin geliştirilmesi hedeflendiği görül-mektedir. Bilişsel süreç açısından ise, anlama ve uygulama yapma ağırlıklı olmasına rağmen çok az da olsa analiz etme ve yaratma gibi üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesi hedeflendiği söylenebilir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altun, M. (2002). Matematik Öğretimi, Alfa Yayıncılık, Bursa.
- Anderson, L. W. (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in Education Evaluation, 31, 102–113.
- Çelik, D. (2005). Okullarda Ölçme Değerlendirme Nasıl Olmalıdır? Devlet Kitapları Müdürlüğü, İstanbul.
- Doğan, N. (2006). Davranışların Ölçülmesi, (ed. H. ATILGAN) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, 140–155, Anı Yayıncılık, Ankara.
- Kratwohl, D. R. (2002). A revision of Blom’s taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41( 4), 212–218.
- Küçükahmet, L. (2001). Öğretim İlke ve Yöntemler (Gözden geçirilmiş 12. baskı) 14–16. Nobel Ayın Dağıtım, Ankara.
- MEB (2005). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6-8. Sınıflar), Ankara.
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya (12. Baskı), Gazi Kitapevi, Ankara.
- Şahin, İ. (2005). Hedeflerin aşamalı sınıflanması, (ed. M. Öztürk) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, 102–117, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
APA | BEKDEMİR M, SELİM Y (2008). Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. , 185 - 196. |
Chicago | BEKDEMİR Mehmet,SELİM Yavuz Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. (2008): 185 - 196. |
MLA | BEKDEMİR Mehmet,SELİM Yavuz Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. , 2008, ss.185 - 196. |
AMA | BEKDEMİR M,SELİM Y Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. . 2008; 185 - 196. |
Vancouver | BEKDEMİR M,SELİM Y Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. . 2008; 185 - 196. |
IEEE | BEKDEMİR M,SELİM Y "Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması." , ss.185 - 196, 2008. |
ISNAD | BEKDEMİR, Mehmet - SELİM, Yavuz. "Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması". (2008), 185-196. |
APA | BEKDEMİR M, SELİM Y (2008). Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 185 - 196. |
Chicago | BEKDEMİR Mehmet,SELİM Yavuz Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10, no.2 (2008): 185 - 196. |
MLA | BEKDEMİR Mehmet,SELİM Yavuz Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.10, no.2, 2008, ss.185 - 196. |
AMA | BEKDEMİR M,SELİM Y Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 10(2): 185 - 196. |
Vancouver | BEKDEMİR M,SELİM Y Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 10(2): 185 - 196. |
IEEE | BEKDEMİR M,SELİM Y "Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, ss.185 - 196, 2008. |
ISNAD | BEKDEMİR, Mehmet - SELİM, Yavuz. "Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi ve Cebir Öğrenme Alanı Örneğinde Uygulaması". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10/2 (2008), 185-196. |