Yıl: 2008 Cilt: 19 Sayı: 61 Sayfa Aralığı: 52 - 71 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri

Öz:
Geleneksel medyaların aksine, maliyet bakımından etkin oluşu, mesaj taşıma gücü bakımından kusursuz oluşu ve hem kısa hem de uzun dönemli pazarlama amaçlarına hitap etmesi gibi özellikleri sebebiyle, World Wide Web (Bundan sonra Web) ticari bir ortam olarak kullanılmaya başlanmış (Berthon, Pitt ve Watson, 1996) ve bugün global erişilebilirlik, zaman kısıtının bulunmayışı ve interaktivite gibi öğeleri barındıran yenilikçi teknolojik kapasitesi sayesinde (Leong, Huang ve Stanners, 1998), önemli bir pazarlama iletişimi medyası haline gelmiştir. Bu olgunun bir sonucu olarak, son yıllarda Web ortamına içerik analizi uygulayan çalışmaların sayısı da hızla artmıştır. Ne var ki, Web ortamı, içerik analizi açısından, aşılması güç bir takım metodolojik zorlukları da içinde barındırmaktadır. Bu anlamda, bu çalışma ile bir pazarlama iletişim medyası olarak Web ortamına içerik analizi yapmanın güçlüklerine değinilmiş ve konu ile ilgili bazı çözüm önerileri sunulmuştur.
Anahtar Kelime: www etkileşimlilik internet iletişim araçları içerik analizi

Methodological Concerns and Possible Solutions of Content Analysis on the WEB as a Marketing Communication Tool

Öz:
With its characteristics contrary to traditionals such as being cost effective, excellent for conveying information and effective for both short and long term marketing objectives (Berthon, Pitt and Watson, 1996), World Wide Web has been used as a commercial medium and today it has been an important marketing communication medium with its innovative capabilities including globalness, time independence, and interactivity (Leong, Huang and Stanners, 1998). As a result of this phenomenon, number of studies applying content analysis to Web medium has increased. However, Web medium includes some of the methodological concerns which are difficult to handle with in terms of content analysis. In this sense, the difficulties of applying content analysis to the Web medium as a marketing communication medium are explained and also some possible solutions are suggested in this study.
Anahtar Kelime: interactivity internet communication media content analysis www

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BERTHON, Pierre, PITT, Leyland . F. and WATSON, Richard. T., 1996, "The World Wide Web as an Advertising Medium; Toward an Understanding of Conversion Efficiency", Journal of Advertising Research, Vol:36, No:l, ss: 43-54.
  • BOERSEMA, J.J.; BARENDSE, G.W.J.; BERTELS, J.; WIT, A.E., 2001, "Is it all in the books?: An analysis of the content and scope of 12 environmental science books",Vol:2, No: 4, s. 349-368.
  • BUCY, Erik P., 2004, "Second Generation Net News: Interactivity and Information Accessibility in the Online Environment", Vol: 6,No:l&2, s:102-113.
  • BUDD, Richard W., THORP, Robert K., and DONOHEW, Lewis, 1967,Content Analysis of Communications,New York: The Macmillan Company.
  • CABALLERO Marjorie and SOLOMON, Paul J, September 1984,''A longitudinal view of women's role portrayal in television advertising",Journal of the Academy of Sonuç olarak, Neundorf un da ifade ettiği gibi(2002), her ne kadar güçlükleri var ise de, Web ortamının titiz bir metodolojik disiplin izleyen, literatüre hakim, analitik düşünme yeteneği yüksek ve de yaratıcı araştırmacılar için denemeye değer ve umut vadeden bir ortam olduğu iddia edilebilir.
  • Marketing Sciebce,Vol:l2,No:4,s:93-108
  • CRONIN, Blaise, MARTINSON, Anna ve DAVENPORT, Elisabeth, 1997, "Women's studies: bibliometric and content analysis of the formative years", Journal of Documentation, Vol:53, Issue:2, s: 123-138.
  • DOU, Wenyu., NIELSEN, Ulrik Ollie, TAN, Chee-Ming,2002, "Using corporate web sites for exporting marketing", Journal of Advertising Research, Vol: 42, No:5, s:105-15.
  • FARREL, Brian J and COBBIN, Deirdre M, 1996, "A content analysis of codes of ethics in Australian enterprises", Journal of Managerial % Vol: 11 , s: 37-55.
  • FISKE, Marjorie and HANDEL, Leo., October 1946, "Motion Picture Research: Content and Audience Analysis", Journal of Marketing, Vol. ll,Issue.2, ss.129-134.
  • GHOSE, Sanjoy and DOU Wenyu, 1998, "Interactive Functions and Their Impacts on the Appeal of Internet Presence Sites", Journal of Advertising Research, Vol: 38, No: 2, s: 29-43.
  • GILLY, Mary C, Apr88, "Sex Roles in Advertising: A Comparison of Television Advertisements in Australia, Mexico, and the United States", Journal of Marketing, , Vol:52, Issue: 2, s: 75-86.
  • GROSS, Barbara L; SHETH, Jagdish N., Oct89, "Time-Oriented Advertising: A Content Analysis of United States Magazine Advertising 1890-1988", Journal of Marketing, Vol: 53, Issue:4, s:76-83.
  • GUSTAVSSON, Peter A. S., May 95, "The dynamics of international competition in Europe: top managers' cognition in mixed industries", European Journal of Marketing, Vol: 29, Issue:5, s:47-48.
  • HAAS, Stephanie. W., and GRAMS, Erika. S., 2000, " Readers, authors, and page structure: A discussion of four questions arising from a content analysis ofWeb pages",Journal of the American Society for Information Science,Vol:5,No:2,s:181-192
  • HEALEY, John S.; KASSARJIAN, Harold H, Winter 83, "Advertising Substantiation and Advertiser Response: A Content Analysis of Magazine Advertisements", Journal of Marketing, Vol:47, Issue: 1, ss:107-117.
  • HUTE, Robert E., SCHULTZ, Norman O., and WEAVER, Judith A., September 1988, "A content analysis of CPA advertising in national print media from 1979 to 1984", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol: 16,No:3-4;s:l-15.
  • HOEY, Cliff, 1998, "Maximizing the Effectiveness of Web Based Marketing Communications", Marketing Intelligence & Planning, Vol 16,No:l,s:17-31.
  • HOFFMAN, Donna.L., NOVAK, Tom.P., 1996, "Marketing in Hypermedia Computer Mediated Environments: Conceptual Foundations", Journal of Marketing, Vol: 60, No:3, s:50-68.
  • HOFFMAN, Lindsay. H., Spring 2006, "Is Internet Content Different After All? A Content Analysis of Mobilizing Information in Online and Print Newspapers", Journalism and Mass Communication Quarterly, Vol. 83, No.l,s: 58-76.
  • HWANG, Jang-Sun; McMILLAN, Sally J.; LEE, Guihok, 2003, "Corporate web sites as advertising: an analysis of function, audience, and message strategy", Journal of Interactive Advertising, Vol:3, No:2,available at: http://jiad.org/vol3/no2/mcmillan/index.htm, Vol. 3 No.2.
  • JUN, Minjoon and CAI, Shaohan, 2001, "The Key Determinants of Internet Banking Service Quality: A Content Analysis", International Journal of Bank Marketing, Vol: 19, No:7, pp. 276-291.
  • KURTULUŞ, Kemal, 2006, Pazarlama Araştırmaları, 8.Basım, istanbul, Literatür Yayıncılık.
  • KURTULUŞ, Sema, KURTULUŞ, Kemal ve BULUT, Diren, July 12-15,2007, "The Content Analysis of Online Newspapers in Turkey and Consumer Perceptions", International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics, Orlando, Florida, USA
  • KRIPPENDORF, Klaus, 1980, Content Analysis: An Introduction to Its Methodology, Beverly Hills, CA, Sage
  • LARIC, Michael V., 1980, "Pricing Strategies in Industrial Markets", European Journal of Marketing,Vol: 14, Issue: 5/6, ss.303-322.
  • LAWRENCE, Steve and GILES, C. Lee,1999,"Accessibility of information on the Web", Nature, Vol: 400, s: 107-109.
  • LEONG, Elaine K.F., HUANG, Xueli and STANNERS, Paul-John., October-September 1998, "Comparing the Effectiveness of the Web Site With Traditional Media", Journal of Advertising Research, October- September, Vol: 38, No: 5, s: 44-51 .
  • MALHOTRA , Naresh. K., 1996, Marketing Research: An Applied Orientation, Englewood Cliffs, NJ, Prentice-Hall.
  • McMILLAN, Sally J., 2000, "The Microscope and the moving target: The challenge of applying a stable research technique to a dynamic communication environment", Journalism and Mass Communication Quarterly, Vol. 77, No.l, s:80-98.
  • NASIR, Süphan, 2005, "The development, change, and transformation of Management Information Systems (MIS): A content analysis of articles published in business and marketing journals", International Journal of Information Management, Vol:25, s:442-457.
  • NEELANKAVIL,James P.; MUMMALANENI, Venkatapparao; SESSIONS, David N., 1995, "Use of foreign language and models in print advertisements in East Asian countries ", European Journal of Marketing,Vol: 29, Issue:4, s:24-38.
  • NEUENDORF, Kimberly A., 2000, The Content Analysis Guidebook, California, Sage Publications.
  • OKAZAKI, Shintaro and RIVAS, Alonso Javier, 2002, "A Content Analysis of Multinationals' Web Communication Strategies: Cross-Cultural Research Framework and Pre-Testing", Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, Vol: 12, No:5, s: 380-390.
  • O'KEEFE, Robert M.; O'CONNOR, Gina; KING, Hsiang-Jui, 1998, "Early adopters of the Web as a retail medium: small company winners and losers", European Journal of Marketing, Vol:32, Issue:7/8, s:629-644.
  • PHILPORT, Joseph C, and ARBITTIER, Jerry, 1997, "Advertising: Brand Communications Styles in Established Media and the Internet", Journal of Advertising, March- April, s: 68-76.
  • POLLAY, Richard W., Summer 85, "The Subsiding Sizzle: A Descriptive History of Print Advertising, 1900-1980", Journal of Marketing, Vol: 49, Issue: 3, s:24-37.
  • POPMA, Wybe T., WAARTSs, Eric and WIERENGA, Berend, February 2006, "New product announcements as market signals: A content analysis in the DRAM chip industry", Industrial Marketing Management, Volume: 35, Issue:2, s: 225-235.
  • RENFORTH, William and RAVEEN, Sion, June 1983, "Consumer information cues in television advertising: A cross country analysis'', Journal of the Academy of Marketing Science, Vo 1.11, No: 3, s:216-225.
  • RICE, Ronald E. (1993), Media Appropriateness: "Using Social Presence Theory to Compare Traditional and New Organizational Media", Human Communication Research, Vol:19, s:451-484,
  • RIFFE, Daniel, LACY, Stephen and FICO, Frederick. G.,, 1998, Analyzing Media Messages: Using Quantitative .Content Analysis in Research, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • SPENS,Karen M.,KOVACS, Gyöngyi, 2006, "A content analysis of research approaches in logistics research", International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.36, No. 5, s:374-390.
  • STEINFIELD, Charles, ADELAAR, Thomas and LIU, Fang, 2005, "Click and Mortar Strategies Viewed from the Web: A Content Analysis of Features Illustrating Integration Between Retailers' Online and Offline Presence", Electronic Markets, Vol:15,No:3, s:199-212.
  • TREVINO, Linda Klebe., LENGEL, Robert H. and DAFT, Richard L., 1995, "Message Equivalence. Media Selection and Manager Performance", MIS Quarterly, No:ll. Virtual Conference Centre www.mcb.co.uk/confhome.htm
  • WEARE, Christopher and LIN, Wan-Ying, August 2000, "Content Analysis of the World Wide Web: Opportunities and Challenges", Social Science Computer Review, Vol: IS, s.272-92.
  • WEBER, Robert Philip, 1990, Basic Content Analysis, Newbury Park, CA, Sage Publications.
  • WHITE, Marilyn D. and MARSH, Emily E., Summer 2006, "Content Analysis: A Flexible Mehtodology", Library Trends, Vol: 55, No:l, ss. 22-45.
  • WHITE, Marilyn Domas and MARSH, Emily E, 2006, "Content Analysis: A Flexible Methodology", Library Trends, Vol: 55, No:l, s:22-45.
  • WILLIAMS, Brian C. and PLOUFFE, Christopher R., May 2007, "Assessing the evolution of sales knowledge: A 20-year content analysis", Industrial Marketing Management, Vol: 36, Issue: 4, s: 408-419.
  • ZIN, Walter and JOHNSON, Scott D., September 1990, "The commodity approach in marketing research: Is it really obsolete?", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol:18, No: 4, s: 345-353.
APA ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç (2008). Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. , 52 - 71.
Chicago ŞAHİN BAŞFIRINCI ÇİĞDEM Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. (2008): 52 - 71.
MLA ŞAHİN BAŞFIRINCI ÇİĞDEM Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. , 2008, ss.52 - 71.
AMA ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. . 2008; 52 - 71.
Vancouver ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. . 2008; 52 - 71.
IEEE ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç "Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri." , ss.52 - 71, 2008.
ISNAD ŞAHİN BAŞFIRINCI, ÇİĞDEM. "Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri". (2008), 52-71.
APA ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç (2008). Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, 19(61), 52 - 71.
Chicago ŞAHİN BAŞFIRINCI ÇİĞDEM Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü 19, no.61 (2008): 52 - 71.
MLA ŞAHİN BAŞFIRINCI ÇİĞDEM Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, vol.19, no.61, 2008, ss.52 - 71.
AMA ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü. 2008; 19(61): 52 - 71.
Vancouver ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü. 2008; 19(61): 52 - 71.
IEEE ŞAHİN BAŞFIRINCI Ç "Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri." Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, 19, ss.52 - 71, 2008.
ISNAD ŞAHİN BAŞFIRINCI, ÇİĞDEM. "Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak WEB Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri". Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü 19/61 (2008), 52-71.