Yıl: 2007 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 137 - 155 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi

Öz:
Bu araştırmada, grup rehberliğinin lise 1.sınıf öğrencilerinin alan tercihlerinde gerçekçi davranmalarına etkisi incelenmiştir. Araştırma, 2001-2002 eğitim-öğretim yılında Ankara Özel Ferda lisesinde öğrenim gören lise 1.sınıf öğrencileri arasından yansız olarak seçilmiş 40 denekle yürütülmüştür. Bu araştırmada öntest- sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır.Araştırmada gerçekçi alan tercihi yapma grup rehberliği programı, ağırlıklı olarak bilişsel–davranışçı yaklaşım temel alınarak; bilgilendirmeye ve etkileşime dayalı olarak hazırlanmış bir programdır.Araştırmada öğrencilere Kuzgun tarafından geliştirilen Öğrenci Değerlendirme Ölçeği (ÖDÖ) uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, deney grubundaki öğrencilerin deney sonrası algılanan yetenek puanlarının, ölçüt olarak alınan gözlenen yetenek puanlarına, uygulanan grup rehberliği programının etkisiyle yaklaştığını, kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarının ise değişmediğini göstermiştir.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri meslek seçimi mesleki rehberlik bilişsel yaklaşım gerçekçi alan tercihi danışma grup rehberliği

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

The Effectiveness of a Group Guidance Program on the Realistic Field Choice Amongst First Year High School Students

Öz:
In this research, the effectiveness of a group guidance program in terms of assisting first year high school students to choose realistically their study field was examined. The research was carried out with 40 pupils who were randomly selected among the first year Özel Ferda Lisesi pupils, in Ankara, during the academic year 2001-2002.The subjects were separated to two groups: the experimental group which attended the group guidance program and the control group which did not. Both groups were tested before the guidance program was implemented and after.The program developed by the researcher, was mainly based on cognitive-behavioural approach with a substantial emphasis on informational and interactional techniques. The independent variable of the research was the group guidance program that was applied to the experimental group. The dependent variable of the study was students’ aptitude points. The program consisted of 12 sessions and it was administered every five days. Each session lasted for about 90 minutes. After the last session of the program, the student evaluation scale, which was developed by Kuzgun, was given to both the experimental and the control group members. In order to test this hypothesis the dependent-samples t-test was used. The results indicated that the experimental group members’ score both in the aptitude test become closer to their teachers rating after the group guidance program while the control group members score did not change from the first to the second application of the test.
Anahtar Kelime: choose realistically counseling group guidance high school students career choice vocational guidance cognitive approach

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksaz Kulaksızoğlu, N. (1992). Bilgi Verici Danışmanlığın Otistik Çocuğu Olan Anne- Babaların Kaygı Düzeylerine Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aksel, G. (1993). Öğrencilerin İlgi Ve Yeteneklerini Kendileri Ve Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beyth-Marom, R. Ve Ark. (1989). Teaching Decision Making To Adolescents: A Critical Review. Carnegie Counsil On Adolescents Development. Washington, DC, 52.
  • Bordin, E.S. (1943). A Theory Of Vocational İnterests As Dynamic Phenomena. Education And Psychology Measurement, 3: 49-66.
  • Burgoyne, P.H. (1979). “Concepts Of Present Self, Expected Self, And İdeal Self In Vocational Preferences And Expectations.” Journal Of Vocational Behavior, 14: 134-144.
  • Cromwell, R.F. & M.D. Parmenter (1972). Yarınki Mesleğinizi Planlayınız. (Çev: Remzi Öncül) MEB, PAKD, Rehberlik ve Araştırma Bölümü, 24.
  • Ener, J. (1980). “Rehberlik Alanında Derinliğine Araştırma Programları Geliştirilmesi.” Eğitimde Rehberlik Araştırmaları. 19-22.
  • Gazda, G.M. (1989). Group Counseling: A Developmental Approach. Allyn And Bacon: Boston, 490.
  • Gelatt, H.B. (1989). Positive Uncertainity: A New Decision-Making Framework For Counseling. Journal Of Counseling Psychology, 36, 252-256.
  • George, R.L. & Dustin, D. (1988). Group Counseling: Theory And Practice, Prentice Hall: New Jersey, 256.
  • Greenwald, H. (1978). Direct Decision Therapy, In, James C. Hansen. Ed., Counseling Process and Procedures, Macmillan: Newyork, 402-409.
  • Hovardaoğlu, S. (2000). Davranış Bilimleri İçin Araştırma Teknikleri. Ankara: ve-Ga Yayınları.
  • İzci, A. (1986). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Benlik Ve İdeal Benlik Kavramlarının Tercih Edilen Ve Seçilen Meslek Kavramları İle Bağdaşım Düzeyleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Kivlighan, D.M.& Jr. (1990). Career Group Therapy. The Counseing Psychologist, 18, 64-79.
  • Krumboltz, J.D., Kinnier, R.T., Rude, S., Scherba, D.S. & Hamel, D.A. (1986). Teaching A Rational Approach To Career Decision Making: Who Benefits Most? Journal Of Vocational Behavior, 29, 1-6.
  • Kuzgun, Y. (1978). “Ben Kavramı Ve Meslek Seçimi”. Psikoloji Dergisi. 4: 12-17.
  • Kuzgun, Y. (1983). Benlik ve İdeal Benlik Kavramlarının Tercih Edilen Meslek Kavramı İle İlişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16, 1.
  • Kuzgun, Y. (1984). Mesleki Rehberlik. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Kuzgun, Y. (1993). “Ders Geçme Ve Kredi Sisteminde Öğretmenin Rolü” Yaşadıkça Eğitim (Kasım, Aralık), Sayı: 31, S. 6-11.
  • Leong, S.L., Leong, F.T.L. & Hoffman, M.A. (1987). Counseling Expectations Of Rational, Intuitive And Dependent Decision Makers. Journal Of Counseling Psychology, 34 (3), 261-265.
  • Meier, S.T. (1991). Review, Vocational Behavior, 1988-1990: Vocational Choice, Decision-Making Career Development İnterventions, And Assessment. Journal Of Vocational Behavior, 39, 131-181.
  • Mendonca, J.D. & Siess, T.F. (1976). Counseling For İndecisiveness: Problem- Solving And Anxiety Management Training. Journal Of Couneling Psychology, 23 (4), 339-347.
  • Mendonca, J.D. & Siess, T.F. (1976). Counseling For İndecisiveness: Problem-Solving And Anxiety Management Training. Journal Of Counseling Behavior, 39, 131-181.
  • Miller, M.J. (1988). Restating A Client- Centered Approach To Career Counseling. Journal Of Employment Counseling, 25, 64-69.
  • Oral, T. (1983). ÖSYS Katılan Adayların Yüksek Öğretim Programı Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Ankara: ÖSYM Yayını.
  • Öncü, H. (1991). Grupla Mesleki Psikolojik Danışmanın Lise Öğrencilerinin Meslekleri Tercihlerine Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pallone, N.J.& M. Hosinsky (1966). “Reality Testing A Vocational Choice: Congruence Between Self, İdeal And Occupational Percepts Omang Student Nurses.” Personnel And Guidance Journal, 45: 666-670.
  • Patterson, L.E. & Eisenberg, S. (1983). The Counseling Process, Houghton Mifflin: Boston, 259.
  • Peavy, R.V. (1981). Counseling Adults For Decision-Making: A Pragmatic Orientation. Canadian Comission Of Employment And Immigration: Ottawa (Ontario), 249.
  • Super, D.E. (1957). The Psychology Of Careers. New York: Harper And Row Publishers, S.302- 304.
  • Super, D. & Crites, O.J. (1963). Career Development: Self-Concept Theory. Newyork: College Entrance Examination Board.
  • Super, D.E. & Bohn, M.J. (1970). Occupational Psychology. California: Wadsworth Publishing Comp., 1970, S. 435.
  • Şahin, C. (1997). Mesleki Rehberlik. Kırşehir: G.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Toker, F. (1978). ÖSS’ye Giren Adayların Yüksek Öğretim Programlarını Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Ankara: ÜSYM-AB, 40-77-0011.
  • Tyler, L.E. (1961). The Work Of The Counselor (Second Ed.), Appleto-Century-Crofts,Inc. : Newyork, 327.
  • Uysal, Ş. (1970). Bireysel Ve Toplumsal Faktörlere Göre Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Ülkü, S. (1976). Lise 1.Sınıflarda Uygulanan Bir Grup Rehberliği Programının “Yöneltme” Açısından Etkililiğinin Araştırılması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Woodworth, R.S. & M.R. Sheehan (1972). Meslek Seçimi. (Çev: Remzi Öncül), İkinci Baskı. Ankara: MEB, PAKD Yayını.
APA AYDIN D (2007). Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. , 137 - 155.
Chicago AYDIN DAVUT Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. (2007): 137 - 155.
MLA AYDIN DAVUT Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. , 2007, ss.137 - 155.
AMA AYDIN D Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. . 2007; 137 - 155.
Vancouver AYDIN D Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. . 2007; 137 - 155.
IEEE AYDIN D "Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi." , ss.137 - 155, 2007.
ISNAD AYDIN, DAVUT. "Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi". (2007), 137-155.
APA AYDIN D (2007). Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137 - 155.
Chicago AYDIN DAVUT Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no.1 (2007): 137 - 155.
MLA AYDIN DAVUT Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.8, no.1, 2007, ss.137 - 155.
AMA AYDIN D Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 8(1): 137 - 155.
Vancouver AYDIN D Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 8(1): 137 - 155.
IEEE AYDIN D "Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, ss.137 - 155, 2007.
ISNAD AYDIN, DAVUT. "Grup Rehberliğinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Alan Tercihlerinde Gerçekçi Davranmalarına Etkisi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 8/1 (2007), 137-155.