Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları
Yıl: 2007 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 55 - 69 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları
Öz: Bu çalışmanın amacı “coğrafya” kavramına yönelik ilköğretim okullarında coğrafya konularına yönelik öğretimde bulunacak Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi öğretmeni adaylarının sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkartmaktır. Çalışmaya 2006 - 2007 eğitim ve öğretim yılı Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı‟ndan 69 kız ve 62 erkek, Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı‟ndan 53 kız ve 62 erkek ve Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı‟ndan 54 kız ve 57 erkek olmak üzere toplam 357 son sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri öğrencilerin “Coğrafya …………..gibidir, çünkü………..” cümlesini tamamlattırılarak elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilip yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda araştırmaya katılan öğretmen adaylarının % 33‟ü “coğrafya”yı “yaşam kaynağı – yaşamın kendisi olarak” , % 23.2‟ si “yaşam alanı olarak”, % 8.1‟i “yol buldurucu- yönlendirici olarak” ve % 7.5‟i “farklı branşları barındırıcı olarak” algıladığı görülmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %56‟sı coğrafyayı yaşamın kendisi ile ilişkilendirmektedir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Arslan M. M. ve Bayrakçı M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim. 171 (Yaz), 100 -108.
- Ekmekçi, İ. (25 Nisan 2007). Uzmanlara Göre Metafor ve Çağrışım Sisteminin Yararları. http:/www.korfez.com.tr/v2/index.php
- Güven B. ve İleri S. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Oluşturdukları Metaforlara İlişkin İnceleme. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Muğla
- Goodman, N. (2003). Ay Aydınlığı Olarak Eğretileme. Kitap-lık. (Çev: Mehmet H. Doğan). YKY. 65(Ekim). 71 -74. İstanbul.
- Jacobson, R. (2003). Metaforik ve Metonimik Kutuplar. Kitap-lık. (Çev: E. Efe Çakmak). YKY. 65(Ekim). 76 -78, İstanbul.
- Lakoff G. and Johnson M. (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil ( Çev: G. Y. Demir). Paradigma Yayınları. İstanbul.
- Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor (Çev. Gündüz Bulut). BZD Yayıncılık. İstanbul.
- Quine, W. V. (2003). Eğretileme Üzerine Son Düşünceler. Kitap-lık.(Çev: E. Efe Çakmak). YKY. 65 (Ekim). 75, İstanbul.
- Salman, Y. (2003). Dilin Düşevreni: Eğretileme. Kitap-lık. YKY.65(Ekim). 53-54.İstanbul.
- Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(2), 131-155.
- Saban, A, Koçbeker, B.N. ve Saban A. (2006).Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 6(2), 461-522.
APA | ÖZTÜRK Ç (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. , 55 - 69. |
Chicago | ÖZTÜRK Çağrı Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. (2007): 55 - 69. |
MLA | ÖZTÜRK Çağrı Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. , 2007, ss.55 - 69. |
AMA | ÖZTÜRK Ç Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. . 2007; 55 - 69. |
Vancouver | ÖZTÜRK Ç Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. . 2007; 55 - 69. |
IEEE | ÖZTÜRK Ç "Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları." , ss.55 - 69, 2007. |
ISNAD | ÖZTÜRK, Çağrı. "Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları". (2007), 55-69. |
APA | ÖZTÜRK Ç (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55 - 69. |
Chicago | ÖZTÜRK Çağrı Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no.2 (2007): 55 - 69. |
MLA | ÖZTÜRK Çağrı Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.8, no.2, 2007, ss.55 - 69. |
AMA | ÖZTÜRK Ç Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 8(2): 55 - 69. |
Vancouver | ÖZTÜRK Ç Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 8(2): 55 - 69. |
IEEE | ÖZTÜRK Ç "Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, ss.55 - 69, 2007. |
ISNAD | ÖZTÜRK, Çağrı. "Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 'Coğrafya' Kavramına Yönelik Metafor Durumları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (2007), 55-69. |