Yıl: 2006 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 73 - 82 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması

Öz:
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin genetikle ilgili konularda kavram yanılgılarını saptamaktır. Araştırmaya Erzurum il merkezinde bulunan Erzurum Anadolu Lisesi, Mehmet Akif Ersoy Lisesi ve Nene Hatun Kız lisesinden toplam 184 öğrenci katılmıştır. Bu amaçla, 17 çoktan seçmeli sorudan oluşan test, lise 2 ve lise 3 sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Verilerden Öğrencilerin sadece bilgiye dayalı sorularda kavram yanılgılarının az, ancak bilgilerin toplanıp, harmanlanıp yorum yapılarak cevap verilmesi gereken sorularda ise daha çok kavram yanılgısına düştükleri saptanmıştır. Ayrıca her üç lisenin öğrencileri kendi arasında karşılaştırıldığında Erzurum Anadolu Lisesi öğrencilerinin en az, Nene Hatun Kız lisesi öğrencilerinin en çok kavram yanılgısına düştüğü görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Koçakoğlu, M., Lise Öğrencilerinin Genetik Kavramlardaki Bilgi Düzeyleri. Gazi Üniv. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2002, Ankara.
  • 2. Ülgen, G., Kavram Geliştirme, Kuramlar ve Uygulamalar. (Geliştirilmiş 2. baskı), 1996, Ankara.
  • 3. Smith, E. L. And Anderson, C.W., Plants as a producers. Journal of Research in Science Teaching, 21:685- 698, 1984.
  • 4. Storey, R. D., Texbook errors and misconceptions in biology; cell metbolism. TheAmerican Biology Teacher, 53:339-343, 1991.
  • 5. Marek, E. A., Understandings and misunderstandings of biological concepts. The American Biology Teacher, 48:37-40, 1986.
  • 6. Zukerman, J. T., Problem solvers Conceptions about osmosis. The American Biology Teacher, 56:22-25, 1994.
  • 7. Marek, E. A., Cowan, C. C. And Cavallio, A. M. L., Students’ misconceptions about diffusion: How can they be eliminated. The American Biology Teacher, 56:74-77, 1994.
  • 8. Amir, R. And Tamir, P., In depth analysis of misconceptions as a basis for developing research-based remedial instructions: The case of photosynthesis. The American Biology Teacher, 56:94-100, 1994.
  • 9. Cavello, A. M. L. and Schafer, L. E., Relationship between student’s meaningful learning orientation and their understanding of genetic topics. Journal of Research in Science Teaching, 31:393-418, 1994.
  • 10. Stewart, J.,Hafner, B. and Dala, M., High school students understanding of chromosome /gene behavior during meiosis. .Science Education, 73:501-521, 1990.
  • 11. Fissher, K. M., A Misconception in biology: amino acids and translation. Journal of Research in Science Teaching, 22:63-72, 1985.
  • 12. Clough, E.E. and Wood-Robinson, C., Children’s understanding of inheritance. Journal of Biologycal Education, 19:304-310, 1985.
  • 13. Kargbo, D. B., Hobbs, E. D. And Erickson, G. L,. Children’s beliefs about inherited characteristics. Journal of Biologycal Education, 14:137-146, 1980.
  • 14. Griffiths, A. K. And Grant, B. A. C.,. High school student’s understanding of food webs: Identification of learning hierarchy and related misconceptions. Journal of Research in Science Teaching, 22:421-436, 1985.
  • 15. Webb, P. And Boltt, G., Food chain to food webb: a natural progression. Journal of Research in Science Teaching, 24:187-190, 1990.
  • 16. Sander, M., Erroneous ideas about respiration: The teacher factor. Journal of Research in Science Teaching, 30:919-934, 1993.
  • 17. Brumby, M., Misconceptions about the concept of natural selection. science education, 68:493-503, 1984.
  • 18. Trowbridge, J. E. And Mintzes, J., Alternative conceptions in animal classification: a croo-age study. Journal of Research in Science Teaching, 25:547-571,1988..
  • 19. Adeniyi, E. O., Misconceptions of selected ecological concepts held by nigerian students. Journal of Biological Education, 19:311-316, 1985..
  • 20. Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, 1998, Ankara.
  • 21. Berker, N., Lise 3 Biyoloji Ders Kitabı. Mega Yayıncılık San. Ve Tic. Ltd. Şti. 2000, Ankara.
  • 22. Berker, N., Lise 2 Biyoloji Ders Kitabı. Mega Yayıncılık San. Ve Tic. Ltd. Şti. 1999, Ankara.
  • 23. Tekkaya, C., Çapa, Y., Yılmaz, Ö., Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18:140-147, 2000.
  • 24. Yılmaz, Ö., The Effects of Conceptual Change Text Accompanied With Concept Mapping on Understanding of Cell Division Unit..Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Üniversitesi, 1998, Ankara.
  • 25. Novak, J. D., The Improvement of Biology Teaching. Indianapolis, New York; Babbsmerrill Company Change, 1970.
  • 26. Songer, C. J. And Mintzes, J. J., Understanding Cellular Respiration: An Analysis of Conceptual Change in College Biology. Journal of Research in Science Teaching, 31:621- 637,1994.
  • 27. Pines, A. L.. and West, L. H. T., Conceptual Understanding and Science Learning: a Sources of Knowledge Framework. Science Education, 70:583-604, 1986.
  • 28. . Cansüngü, K. Ö., Bal, Ş., Öğretimde Kavram Yanılgıları ve Kavramsal Değişim Stratejisi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1):83-90, 2002.
APA TEMELLİ A (2006). Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. , 73 - 82.
Chicago TEMELLİ Aysel Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. (2006): 73 - 82.
MLA TEMELLİ Aysel Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. , 2006, ss.73 - 82.
AMA TEMELLİ A Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. . 2006; 73 - 82.
Vancouver TEMELLİ A Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. . 2006; 73 - 82.
IEEE TEMELLİ A "Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması." , ss.73 - 82, 2006.
ISNAD TEMELLİ, Aysel. "Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması". (2006), 73-82.
APA TEMELLİ A (2006). Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 73 - 82.
Chicago TEMELLİ Aysel Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 14, no.1 (2006): 73 - 82.
MLA TEMELLİ Aysel Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.14, no.1, 2006, ss.73 - 82.
AMA TEMELLİ A Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2006; 14(1): 73 - 82.
Vancouver TEMELLİ A Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2006; 14(1): 73 - 82.
IEEE TEMELLİ A "Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması." Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, ss.73 - 82, 2006.
ISNAD TEMELLİ, Aysel. "Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması". Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 14/1 (2006), 73-82.