Yıl: 2006 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 91 - 100 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi

Öz:
Bu çalışmanın ilk aşamasında, Trabzon merkez ve ilçelerinde görev yapan 26 fizik ve kimya öğretmeninin 2003-2004 öğretim yılında sınavlarda sordukları toplam 960 sorunun seviyesi bir komisyon tarafından belirlenmiştir. İkinci aşamada, enerji konusuna yönelik bilişsel gelişim seviyelerine göre hazırlanan 21 soruluk bir test toplam 122 lise II öğrencisine uygulanmıştır. Elde edilen veriler öğrencilerin genellikle testteki bilgi, kavrama ve uygulama seviyelerindeki sorulara doğru cevap verdiklerini göstermiştir. Ayrıca, testin uygulandığı okullarda görev yapan 7 öğretmenle yarı-yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Elde edilen sonuçlar, öğretmenlerin sınavlarında genellikle düşük seviyeli sorulara yer verdiklerini, uygulanan testte iki okul öğrencilerinin başarıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. & Turgut, M. F. (1997). Kimya Öğretimi, YÖK / Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Bilkent, Ankara.
  • 2. Baykul, Y. (1989). ÖSS İle Yoklanan Bilgi ve Beceriler Farklı Okul Tür ve Sınıflarda Ne Ölçüde Kazandırılmaktadır?, ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • 3. Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives Handbook 1. Cognitive Domain. London: Longmans.
  • 4. Brualdi, A.C. (1998). Classroom Questions, Practical Assessment Research & Evaluation, 6 (6), Eric Document reproduction no: ED 422407.
  • 5. Colletta, A.T. & Chiappetta, E.L. (1989). Science Introduction in the Middle and Secondary Schools. 2nd ed. Ohio- USA: Merrill Publishing Company.
  • 6. Çepni, S. & Azar., A. (1998). Lise Fizik Sınavlarında Sorulan Soruların Analizi, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, s. 109-114, KTÜ, 23-25 Eylül, Trabzon.
  • 7. Demircioğlu, G., Ayas, A., Demircioğlu, H. & Cavrar, S. (2002). Öğrencilerin Kimya Başarılarını Belirlemede Kullanılan Araçların ve Soruların Nitelikleri, 2000’ li Yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu, Marmara Üniversitesi, 29-31 Mayıs, İstanbul.
  • 8. Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Karamustafaoğlu, O. & Çepni, S. (2001). Ortaöğretim Okulları Kimya Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Analizi, XV. Ulusal Kimya Kongresi, 4-7 Eylül, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • 9. Köse, M.R. (1999). Üniversiteye Giriş ve Liselerimiz, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 15, s. 51-60.
  • 10. Morgil, F.İ., Yılmaz, A., Seçken, N. & Erökten, S. (2000). Üniversiteye Giriş Sınavında Özel Dershaneler ve ÖZDEBİR Tarafından Uygulanan ÖSS Deneme Sınavlarının Öğrenci Başarısına Katkısının Ölçülmesi, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 19, s. 96-103.
  • 11. Morgil, F.İ. & Bayan, S. (1996). ÖSS ve ÖYS Fizik Sorularının Soru Alanlarına Göre Dağılımı, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 12, s. 215-220.
  • 12. Rosenshine, B. (1971). Teaching Behaviors and Student Achievement, London: National Foundation for Educational Research in England and Wales.
  • 13. Selçuk, Z. (2000). Okul Deneyimi ve Uygulama, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • 14. Sılay, İ., Çallıca, H. & Kavcar, N. (1998). Türkiye’deki Liselerde Fizik Eğitimine İlişkin Bir Anketin Değerlendirilmesi, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, s. 126-128, KTÜ, 23-25 Eylül, Trabzon.
  • 15. Şimşek, S. (2001). Fen Bilimlerinde Değerlendirmenin Önemi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 148, s. 30-32.
  • 16. Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Yargı Yayınları, Ankara.
  • 17. Tezbaşaran, A. A. (1994). ÖSYS Sınavlarında Yoklanmak İstenen Bilişsel Davranışlar, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 10, s. 79-84.
  • 18. Woolfolk, A.E. (1990). Educational Psychology. 4th Ed., New Jersey, USA: Prentice Hall.
  • 19. Wilen, W. (1991). Questioning Skills for Teachers. What Research Says to the Teacher? 3rd Ed. Washington, DC: National Education Association. ERIC Document Reproduction no: ED 332983.
  • 20. Zurawski, R. M. (1998). Making the Most of Exams: Procedures for Item Analysis, The National Teaching & Learning Forum, Volume 7, Number 6.
APA ÖZMEN H, KARAMUSTAFAOĞLU O (2006). Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. , 91 - 100.
Chicago ÖZMEN Haluk,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. (2006): 91 - 100.
MLA ÖZMEN Haluk,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. , 2006, ss.91 - 100.
AMA ÖZMEN H,KARAMUSTAFAOĞLU O Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. . 2006; 91 - 100.
Vancouver ÖZMEN H,KARAMUSTAFAOĞLU O Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. . 2006; 91 - 100.
IEEE ÖZMEN H,KARAMUSTAFAOĞLU O "Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi." , ss.91 - 100, 2006.
ISNAD ÖZMEN, Haluk - KARAMUSTAFAOĞLU, Orhan. "Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi". (2006), 91-100.
APA ÖZMEN H, KARAMUSTAFAOĞLU O (2006). Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 91 - 100.
Chicago ÖZMEN Haluk,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 14, no.1 (2006): 91 - 100.
MLA ÖZMEN Haluk,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.14, no.1, 2006, ss.91 - 100.
AMA ÖZMEN H,KARAMUSTAFAOĞLU O Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2006; 14(1): 91 - 100.
Vancouver ÖZMEN H,KARAMUSTAFAOĞLU O Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2006; 14(1): 91 - 100.
IEEE ÖZMEN H,KARAMUSTAFAOĞLU O "Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi." Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, ss.91 - 100, 2006.
ISNAD ÖZMEN, Haluk - KARAMUSTAFAOĞLU, Orhan. "Lise II. Sınıf Fizik-Kimya Sınav Sorularının ve Öğrencilerin Enerji Konusundaki Başarılarının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi". Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 14/1 (2006), 91-100.