Yıl: 2006 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 527 - 536 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması

Öz:
Bireyin bilişsel giriş davranışlarında önemli bir eksiklik bulunmaması halinde özellikle üst öğrenim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerde öğrenmenin büyük ölçüde duyuşsal giriş özelliklerinin kontrolünde olması beklenir varsayımından hareketle çalışmanın amacı; ortaöğretim kurumlarında okutulmakta olan Coğrafya dersine yönelik tutumları belirlemede öğretmenlere ve bu alanda akademik çalışma gerçekleştiren araştırmacılara yardımcı olabilecek Coğrafya dersi tutum ölçeğini geliştirmek olarak belirlenmiştir. Çalışma dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Bu aşamalar, ölçek maddelerini belirleme, deneme ölçeğini hazırlama, ölçeği uygulama, güvenirlik ve geçerliliği belirleme olarak adlandırılmıştır. Çözümleme sonucunda elde edilen verilere göre deneme ölçeğinde yer alan ve faktör yükleri .40 ile .83 arasında değişen 39 maddenin yer aldığı ölçek oluşturulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Allport, G. W. (1935). Attitudes, Handbook of Social Psychology. Worcester, Massachusetts: Clark University Press.
  • 2. Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal Psikoloji. Değiştirilmiş ve genişletilmiş ikinci basım, İstanbul.
  • 3. Bloom, B. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çeviren: D.Ali ÖZÇELİK. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • 4. Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Geliştirilmiş 3. baskı, PegemA yayıncılık.Ankara.
  • 5. Caine, R., N. And Caine, G. (1991). Making Connections: Teaching and Human Brain. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • 6. Can, G. (1989). Öğretmen Adaylarının Öğrencilere Yönelik Tutumları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • 7. Deveci, H. (2002). Sosyal Bilgilerde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına, Akademik Başarılarına Ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • 8. Kline, P. (1994). Easy Guide to Factor Analysis. London: Routledge.
  • 9. Lacknet, J. (1998). Design Principles Based on Brain-Based Learning Research. http: // www.designshare.com/research/brainbasedlearn98.htm.
  • 10. Nazlıçiçek, N. ve Emine, E. (2002 ). İlköğretim Matematik Öğretmenleri İçin Kısaltılmış Matematik Tutum Ölçeği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 –18 Eylül, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • 11. Nişancı, A. (1980) Okullarda Coğrafya Öğretimi Hakkında Bazı Düşünceler. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, 12, (2), Erzurum.
  • 12. Oppenheim, A., N. (1992). Questionnaire Design, Interviewing and Attitude Measurement. New edition. New York: Printer Publishers.
  • 13. Özdamar, K. ( 1997). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I. Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • 14. Pehlivan, H. (1994). Eğitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:10, ss. (49-53), Ankara.
  • 15. Stodolsky, S.S., Salk, S. and Glaessner, B. (1991) Student Views About Learning Math and Social Sciences. American Educational Research Journal, 28, (1), pp. 89-116.
  • 16. Tavşancıl, E. (2002) Tutumların Ölçülmesi Ve SPSS İle Veri Analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara. Tezbaşaran, A. (1996), Likert Tipi Ölçek Geliştirme. Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • 17. Temel, H. Behçet, O. Ve Yunus, A. (2000). Kimya Öğrencilerinin Deneye Yönelik Tutumları İle Titrimetri Deneylerini Planlama ve Uygulamaya İlişkin Bilgi Ve Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 264, ss (32-38), Ankara.
  • 18. Thurstone, L., L. (1967). Attitudes Can Be Measured, Reading in Attitude Theory and Measurement. Ed: Martin Fishbein. New York: John Wiley&Sons, inc.
  • 19. Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi Birey ve Öğrenme. Bilim Yayınları, Ankara.
APA GÜVEN B, UZMAN E (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. , 527 - 536.
Chicago GÜVEN BÜLENT,UZMAN ERSIN Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. (2006): 527 - 536.
MLA GÜVEN BÜLENT,UZMAN ERSIN Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. , 2006, ss.527 - 536.
AMA GÜVEN B,UZMAN E Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. . 2006; 527 - 536.
Vancouver GÜVEN B,UZMAN E Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. . 2006; 527 - 536.
IEEE GÜVEN B,UZMAN E "Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması." , ss.527 - 536, 2006.
ISNAD GÜVEN, BÜLENT - UZMAN, ERSIN. "Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması". (2006), 527-536.
APA GÜVEN B, UZMAN E (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 527 - 536.
Chicago GÜVEN BÜLENT,UZMAN ERSIN Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 14, no.2 (2006): 527 - 536.
MLA GÜVEN BÜLENT,UZMAN ERSIN Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.14, no.2, 2006, ss.527 - 536.
AMA GÜVEN B,UZMAN E Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2006; 14(2): 527 - 536.
Vancouver GÜVEN B,UZMAN E Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2006; 14(2): 527 - 536.
IEEE GÜVEN B,UZMAN E "Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, ss.527 - 536, 2006.
ISNAD GÜVEN, BÜLENT - UZMAN, ERSIN. "Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 14/2 (2006), 527-536.