Yıl: 2003 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 65 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi

Öz:
Entegrasyon, özellikleri uygun olan engelli çocukların bireysel eğitim programları çerçevesinde, normal ve özel eğitim personelinin sorumluluğu altında, eğitimsel/sosyal ve süre olarak normal yaşıtları ile bütünleştirilmesi olarak tanımlanmaktadır. Özel gereksinimli çocukların normal çocuklarla entegrasyonunun önemi giderek artmaktadır.Okul öncesi dönemde engelli ve normal gelişim gösteren çocukların entegrasyon ortamında olumlu tutumlar geliştirdikleri ve sosyal etkileşime girdikleri, pozitif tutumlar, etkileşim ve öğrenme yönünden olumlu yönde etkilendikleri belirtilmektedirOkul öncesi programlar hem özel gereksinimi olan çocuklar hem de normal gelişim özellikleri gösteren çocuklar için kullanılabilmektedir. Ülkemizde uygulanmakta olan okul öncesi programları normal gelişim özellikleri gösteren çocuklar göz önüne alınarak hazırlanmakla beraber, bireysel özellikler çocukların kendilerine özgü yetenek ve becerileri dikkate alındığında özel eğitime ihtiyacı olan çocuklar için de rahatlıkla kullanılabileceği ifade edilmektedir.Entegrasyon programlarının başarılı olmasında en önemli etmenlerden birinin de tutumlar olduğu belirtilmektedir. Engelli olmayan öğrencilerin, engelli ve engelli olmayan ana-babalarının, okuldaki personelin ve özellikle sınıf öğretmenlerinin engelli öğrencinin ve kaynaştırma programlarının başarısını etkilediği kabul edilmektedirÜlkemizde entegrasyon uygulamaları yaygın değildir. Entegrasyon uygulamalarının başarılı olmasında, normal gelişim gösteren çocukların öğretmenlerinin öncelikle özel gereksinimli çocuk ve diğer normal gelişim gösteren çocukların birbirlerine ve programa uyum sağlamalarında önemli bir rolü bulunmaktadır. Öğretmenlerin entegrasyon çalışmalarında ki özel görevleri ve özel gereksinimli çocukların ilk entegre olabilecekleri kurumların okulöncesi eğitim kurumlarının olması nedeniyle okul öncesi öğretmenlerinin bilgi ve düşünceleri oldukça önemlidir.Bu araştırma ile Ankara ve İstanbul’da okul öncesi eğitim kurumlarında normal gelişim gösteren çocuklarla çalışmakta olan öğretmenlerin entegrasyon hakkındaki bilgi ve düşünceleri incelenmektedir. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formları ile toplanmıştır. Sonuçlar öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime: özel eğitim öğretmenleri entegrasyon öğretmen görüşleri engelli çocuklar okul öncesi çocuklar okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmenleri eğitim programları

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Aile Çalışmaları

Knowledge and Thoughts of the Early Childhood Education Teachers on Integration

Öz:
Integration is defined as to get together disabled children that have suitable properties, with normal peers by means of educational/social and spell, under control of normal and special education teachers. Disabled and normal children integration import is increasing.In early childhood education, disabled and normal children which in integration environment have developed positive attitude and to get into interaction that’s why they have been influenced positive attitude, interaction and learning. Early childhood education programme can be used for normal and special children. In our country, although early childhood education programme prepared for the normal children by taking into consideration of the children individual characteristic and theirs capacity and ability, programme can be use for children who needs special education. It is pointed out that attitude is one of the most important thing on integration programme success. It is accepted that success of disabled children and integration programme is influenced by normal children, parents of disableb and normal children, school staff and especially teachers. In our country, integration aplication is not very widespread. To success of the integration aplication, normal children teachers have important role to adopt normal and disabled children to each other and educational programme. Because of the teachers special role in integration application and disabled children can be integrated first in early childhood education,early childhood education teachers is very important what knows and thinks about integration.This research examine knowledge and thoughts of the early childhood education teachers on integration in Istanbul and Ankara. The data was collected with questinaire that prepared by researchers. Results are evaluated according to teachers views.
Anahtar Kelime: preschool education preschool teachers educational programs special education teachers integration teacher views handicapped children preschool children

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, I.ci Özürlüler Şurası Ön Komisyon Raporları, sf.30. 29 Kasım- 2 Aralık, Ankara, 1999.
  • 2. Baydık., B., Özel eğitimde Kaynaştırma ve Okul Öncesi Kurumların Kaynaştırmadaki Önemi, sf. 27-29, Milli Eğitim Dergisi, Ekim-Kasım-Aralık sayısı, 1997.
  • 3. Darıca, N., Özürlü Çocukların Eğitimlerinde Entegrasyonun Önemi, I. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, sf. 183,Ya-Pa Yayınları, 11-12 Kasım 1992.
  • 4. Diken, İ. H., Sucuoğlu, B., Sınıfında Engelli Çocuk bulunan ve Bulunmayan sınıf Öğretmenlerinin Zihin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması, Özel Eğitim Dergisi, cilt 2(3), sf.25-39, Ankara, 1999.
  • 5. Eripek, S., Engelli Çocukların Normal Sınıflara Yerleştirilmesi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Cilt 1, sayı 2., Şubat, 1986.
  • 6. Ersoy. Ö., Avcı, N., Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Eğitimleri “ Özel Eğitim” sf.27, Ya-Pa Yayınları, Ekim 2000, İstanbul.
  • 7. Gedik, H., Özürlü Bireylerin Kaynaştırma Yoluyla Eğitimleri, Milli Eğitim Dergisi, Ekim-Kasım-Aralık, sf.39, sayı 136, Ankara, 1997.
  • 8. Güven, Y., Önder, A., Okulöncesi Egitim Kurumlarindaki Yönetici ve Öğretmenlerin Özel Egitim Gerektiren Çocuklarin Kaynastirilmalari Hakkindaki Görusleri II. Ulusal Özel Eğitim Kongresi bildiri özetleri kitabı, Hacettepe Üniversitesi, 1995.
  • 9. Metin, N., Okul Öncesi Dönemde Özürlü Çocuklar İçin Kaynaştırma Programları, Özel Eğitim dergisi, cilt.1, sayı.2, sf. 32-36, Şubat 1992, Ankara.
  • 10. Metin, N. Anaokuluna Devam Eden 4-6 Yaş Grubundaki Çocukların Anne-
  • 11. Babalarının Normal Ve Özürlü Çocukların Kaynaştırıldığı Programlar
  • 12. Hakkındaki Düşüncelerinini İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, 5. Mitat Enç
  • 13. Özel Eğitim Günleri Kitabı, Ankara, 1997.
  • 14. Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Genel Müdürlüğü, Anaokulu Programı (37-60 Ay), Milli Eğitim Basımevi, 1994, İstanbul.
  • 15. Odam, Samuel, L., Preschool Inclusion: What We Know and Where We Go From Here, Topics in Early Childhood Special Education, Vol.20, issue 1, Spring 2000.
  • 16. Sucuoğlu, B., Kaynaştırma Programlarında Anne Baba Katılımı, Özel Eğitim Dergisi, cilt.2, sayı.2, sf. 25-43Eylül, 1996,Ankara.
  • 17. ICEVI-Europe.; Training of Teachers of the Visually Impaired in Europe, www.icevi-europe.org, 2001.
APA ARTAN İ, BALAT UYANIK G (2003). Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. , 65 - 80.
Chicago ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BALAT UYANIK Gülden Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. (2003): 65 - 80.
MLA ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BALAT UYANIK Gülden Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. , 2003, ss.65 - 80.
AMA ARTAN İ,BALAT UYANIK G Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. . 2003; 65 - 80.
Vancouver ARTAN İ,BALAT UYANIK G Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. . 2003; 65 - 80.
IEEE ARTAN İ,BALAT UYANIK G "Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi." , ss.65 - 80, 2003.
ISNAD ARTAN, İSMİHAN ZELİHA - BALAT UYANIK, Gülden. "Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi". (2003), 65-80.
APA ARTAN İ, BALAT UYANIK G (2003). Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 65 - 80.
Chicago ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BALAT UYANIK Gülden Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 11, no.1 (2003): 65 - 80.
MLA ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BALAT UYANIK Gülden Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.11, no.1, 2003, ss.65 - 80.
AMA ARTAN İ,BALAT UYANIK G Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2003; 11(1): 65 - 80.
Vancouver ARTAN İ,BALAT UYANIK G Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2003; 11(1): 65 - 80.
IEEE ARTAN İ,BALAT UYANIK G "Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi." Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11, ss.65 - 80, 2003.
ISNAD ARTAN, İSMİHAN ZELİHA - BALAT UYANIK, Gülden. "Okul Öncesi Eğitimcilerinin Entegrasyona İlişkin Bilgi ve Düşüncelerinin İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 11/1 (2003), 65-80.