Yıl: 2005 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 41 - 54 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Araştırmanın temel amacı, ilköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal becerilerin gerçekleşme düzeyini belirlemektir. Araştırmada, 2003-2004 öğretim yılında Erzurum il merkezindeki 20 ilköğretim okulunda görev yapan 600 öğretmen örneklem grubuna alınmıştır. Veri toplamak için anket kullanılmıştır. Ankette, ilköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal becerilerin gerçekleşme düzeyi ile ilgili öğretmenlerin görüşlerini almaya yönelik 49 ifade (beceri) bulunmaktadır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Sonuçta, ilköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal becerilerin gerçekleşme düzeyinin iyi ve orta derecede olduğu, diğer taraftan, ilköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal becerilerin gerçekleşme düzeyinin öğretmenlerin cinsiyetlerine ve mesleki kıdemlerine göre değişkenlik gösterdiği, branşlarına göre ise değişkenlik göstermediği bulunmuştur. Bunun yanında, ilköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal becerilerin yeterince kazandırılamamasının sebeplerinin de öğretmenlere göre farklı konularda ve oranlarda olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime: öğretmen görüşleri Erzurum cinsiyetler arası farklılık ilk öğretim öğrencileri sosyal beceriler

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Akkök, Füsun. İlköğretimde Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi (Öğretmen El Kitabı). Milli Eğitim Basımevi, İstanbul: 1996.
  • 2. Akkök, Füsun. İlköğretimde Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi (Ana-Baba El Kitabı). Milli Eğitim Basımevi, İstanbul: 1996.
  • 3. Bacanlı, Hasan. Sosyal Beceri Eğitimi, Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara: 1999.
  • 4. Çubukçu, Zuhal.; Gültekin Mehmet. “İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyi” IX. Eğitim Bilimleri Kongresi, (27-30 Eylül, 2000) Bildiriler, Erzurum: 2000, Cilt:1, ss:277-289.
  • 5. Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme. METEKSAN A.Ş. Ankara: 1994.
  • 6. Galip Yüksel “Öğretmenlerin Sahip Olmaları gereken Davranış Olarak Sosyal Beceri” Milli Eğitim Dergisi, sayı: 150 Mart-Nisan-Mayıs 2001.
  • 7. Gökçe, Erten. “Sekiz Yıllık Zorunlu İlköğretim Uygulamasına İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi” VII Eğitim Bilimleri Kongresi, (9-11 Eylül 1998) Konya: 1998 Cilt: II ss: 187-195.
  • 8. Güçlü, Nezahat. “Okul Müdürlerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma” VII Eğitim Bilimleri Kongresi, (9-11 Eylül 1998) Konya: 1998, Cilt: II ss: 739-752.
  • 9. Kelly. Jeffrey. A. Social-Skills Training: A Practical Guide For Interventions Springer Publishing Company Inc. Newyork: 1982.
  • 10. Marlowe. H.A, Jr. (1986) "Social Intelligene: Evidence for Multidimensionality and Construct Independence. Journal of Educational Psychology 78, 52-58.
  • 11. Senemoğlu, Nuray. Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Spot Matbaacılık, Ankara: 1997.
  • 12. Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. (8.Baskı) Remzi Kitabevi, İstanbul: 1992.
APA Genç S (2005). İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. , 41 - 54.
Chicago Genç Salih Zeki İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. (2005): 41 - 54.
MLA Genç Salih Zeki İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. , 2005, ss.41 - 54.
AMA Genç S İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. . 2005; 41 - 54.
Vancouver Genç S İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. . 2005; 41 - 54.
IEEE Genç S "İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma." , ss.41 - 54, 2005.
ISNAD Genç, Salih Zeki. "İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma". (2005), 41-54.
APA Genç S (2005). İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 41 - 54.
Chicago Genç Salih Zeki İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 13, no.1 (2005): 41 - 54.
MLA Genç Salih Zeki İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.13, no.1, 2005, ss.41 - 54.
AMA Genç S İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2005; 13(1): 41 - 54.
Vancouver Genç S İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2005; 13(1): 41 - 54.
IEEE Genç S "İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma." Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13, ss.41 - 54, 2005.
ISNAD Genç, Salih Zeki. "İlköğretimde Sosyal Becerilerin Gerçekleşme Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma". Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 13/1 (2005), 41-54.