Yıl: 2008 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 135 - 168 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları

Öz:
Futbolda görsel anlatımın öne çıkaran en temel öğe, kuşkusuz, yoğun bir simgesel değere sahip olan kulüp armalarıdır. Armalar da, doğal olarak, çeşitli özgün çizim, betim ve renksel bezemelerden oluşmuş estetik biçemleriyle, kurumsal öyküleri de özümsemiş olarak bakış öznesine sunulur. Derin yapıya yöneltilmiş derinliğine bir bakış işlemi için, armaları öncel ve sıradan bir bakış taramasından uzaklaştırıp, özgül ve etkin bir bakış odaklanması altına doğru seçilip derlendikten sonra Türkiye Süper Ligi’nde yer alan 18 futbol kuruluşunun arması, görsel gösterge olarak incelendi. Çıkış-metin işlevi gören armaların okumasında, bütünü oluşturan tasarımların yapıbirimlerinin biçimsel özellikleri ve içerik düzlemi açklandı. Çözümlemeler, en sık kullanılan renkbirimlerin beyaz ve kırmızı olduğunu, ulusal ve kent görselleriyle kentlerin ve/ya da kentsel değerlerin vurgunlandığını gösterdi.
Anahtar Kelime: simge görsel kimlik göstergebilimsel çözümleme logo görsel simgeler futbol klüpleri amblem

Konular: İletişim

Emblems of Soccer Clubs as Visual Identity Component

Öz:
The most essential component which highlights the visual narrative in soccer are, without a doubt, emblems of soccer clubs which have intense symbolic value. Emblems with their aesthetic style, which is formed by their authentic design, description and color ornaments, are also presented to the subject of view that assimilates the corporate stories. 18 Turkish Super League clubs’ emblems were studied. The structural units of formal qualities and the content level were analyzed. The findings showed that white and red were the mostly used color units and national city values and city landmark visuals were reflected in the designs of the emblems.
Anahtar Kelime: football clubs emblem symbol visual identity semiotic analysis logo visual signs

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arık, B. (2004). Top ekranda. İstanbul: Salyangoz.
  • Arık, B. (2004). Top ekranda. İstanbul: Salyangoz.
  • Arıpinar, E. (Ed.) (1992). Türk futbol tarihi. (Cilt 1). İstanbul: TFF.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven (çev. M. Rifat, S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Berger A. A. (1996). Kitle iletişiminde çözümleme yöntemleri (ed: N. Ulutak & A. Tunç). (2. baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Çamdereli, M. (2006). İBB logosu nasıl okunmalı? Reklam arası. Konya: Tablet.
  • Çamdereli, M. ve diğerleri. (2006). Kentsel kimlik göstergeleri olarak kent logoları.II. Ulusal halkla ilişkiler sempozyumu. Kocaeli. (Basımda).
  • Foucault, M. (2003). Ders özetleri (çev. S. Hilav). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Hjelmslev, L. (1971). Prolégomènes a une théorie du langage. Paris: les editions deminuit.
  • Http://tr.wikipedia.org/wiki/Horoz. (Erişim : 25.3.2008).
  • Http://www.bjk.com.tr/tr/haberler.php?xl=tarihce&l=h&hno=3275.(Erişim:25.2.2008
  • Http://www.bursaspor.org.tr/kurulus.asp. Erişim Tarihi: (Erişim : 25.2.2008)
  • Http://www.caykur.gov.tr. Erişim Tarihi: (Erişim : 25.2.2008)
  • Http://www.denizlispor.org.tr/tr/detail_content.asp?sec=1. (Erişim : 25.2.2008)
  • Http://www.fenerbahce.org/kurumsaldetay.asp?ContentID=7. (Erişim: 25.2.2008)
  • Http://www.futbol.gen.tr/haber/haber.php?id=90. (Erişim : 4.4.2008).
  • Http://www.galatasaray.org/kurumsal/tarihce/amblem.asp. (Erişim: 25.2.2008).
  • Http://www.galatasaray.org/kurumsal/tarihce/kurulus.asp. (Erişim: 25.2.2008).
  • Http://www.gboftas.org.tr/kulup_hakkinda.asp. (Erişim: 25.2.2008).
  • Http://www.genclerbirligi.org.tr/kurulus.asp. (Erişim: 25.2.2008).
  • Http://www.konyaspor.org.tr/menu.php?id=12. (Erişim: 25.2.2008).
  • Http://www.sivasspor.org.tr/kulup.asp. (Erişim: 25.2.2008).
  • Http://www.tff.org/Default.aspx?pageID=119. (Erişim : 20.3.2008).
  • Http://www.trabzonspor.org.tr/bolum.asp?MainID=448&PID=481&HaberID=2764. (Erişim: 25.2.2008).
  • Knapp, D. E. (2003). Marka aklı (çev. A. Akartuna). İstanbul: MediaCat.
  • Martinet, A. (1970). Eléments de linguistique générale. Paris: Armand Colin.
  • Rifat, M. (1998). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. Cilt 1. İstanbul:Yapı Kredi.
  • Sakaoğlu, N. (2002). Osmanlı sarayında spor müsabakaları: Lahanacılar-bamyacılar.Toplumsal tarih, 102. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Stemmer, T. (2000). Futbolun kısa tarihi (çev. N. Aça). Ankara: Dost.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap. Http://www.bjk.com.tr/tr/haberler.php?xl=yazi&h_no=2913. (Erişim: 25.2.2008)
APA ÇAMDERELİ M, GÜRER M (2008). Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. , 135 - 168.
Chicago ÇAMDERELİ Mete,GÜRER MERT Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. (2008): 135 - 168.
MLA ÇAMDERELİ Mete,GÜRER MERT Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. , 2008, ss.135 - 168.
AMA ÇAMDERELİ M,GÜRER M Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. . 2008; 135 - 168.
Vancouver ÇAMDERELİ M,GÜRER M Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. . 2008; 135 - 168.
IEEE ÇAMDERELİ M,GÜRER M "Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları." , ss.135 - 168, 2008.
ISNAD ÇAMDERELİ, Mete - GÜRER, MERT. "Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları". (2008), 135-168.
APA ÇAMDERELİ M, GÜRER M (2008). Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(26), 135 - 168.
Chicago ÇAMDERELİ Mete,GÜRER MERT Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 0, no.26 (2008): 135 - 168.
MLA ÇAMDERELİ Mete,GÜRER MERT Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, vol.0, no.26, 2008, ss.135 - 168.
AMA ÇAMDERELİ M,GÜRER M Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2008; 0(26): 135 - 168.
Vancouver ÇAMDERELİ M,GÜRER M Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2008; 0(26): 135 - 168.
IEEE ÇAMDERELİ M,GÜRER M "Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0, ss.135 - 168, 2008.
ISNAD ÇAMDERELİ, Mete - GÜRER, MERT. "Futbolda Görsel Kimlik Öğesi Olarak Kulüp Armaları". İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 26 (2008), 135-168.