Yıl: 2006 Cilt: 2006 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 21 - 29 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri

Öz:
Bu araştırmanın amacı işbirlikli kavram haritalama, bireysel kavram haritalama ve geleneksel öğretim yöntemlerinin öğrencilerin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumları üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel araştırma modeli kullanılmış, araştırma gruplarından birisinde işbirlikli kavram haritalama, birisinde bireysel kavram haritalama, diğerinde ise geleneksel öğretim yapılmıştır. Araştırmaya Ege bölgesinde bir İlköğretim okulunun 5. sınıf düzeyinde üç şubesinin öğrencileri (52 kız, 70 erkek) katılmıştır. 35 saat süren denel işlem sırasında Fen Bilgisi derslerinde Ses ve Işık konuları işlenmiştir. Uygulama öncesi kavram haritalama gruplarındaki öğrenciler kavram haritalama stratejisi ve İşbirlikli Öğrenme becerileri konusunda yetiştirilmiştir. Araştırma verileri Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma bulgulan işbirlikli kavram haritalamanın öğrencilerin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlarını bireysel kavram haritalamaya göre daha olumlu etkilediğini, bireysel kavram haritalama ve geleneksel öğretimin Fen Bilgisi dersine yönelik tutum üzerindeki etkileri arasında önemli farklılıklar olmadığını göstermiştir.
Anahtar Kelime: öğrenme modelleri öğrenme becerileri geleneksel eğitim öğrenme ilk öğretim öğrencileri ilk öğretim okulları işbirlikçi öğrenme kavram haritalama tutum ölçeği tutumlar bireyselleştirilmiş öğretim fen dersleri

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. Ü. (1990). İşbirliğine dayalı öğrenme ve geleneksel öğretirnin üniversite öğrencilerinin akademik başarısı, hatırda tutma düzeyleri ve duyuşsal özeIlikleri üzerindeki etkileri. Eğitim Bilimleri Birinci Kongresi, Bildiriler I, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayını,187-201.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2002). AktifÖğrenme, İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. (4. Basım) İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Baykul, Y. (1990). İ/kokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen ders/erine karşı tutumlarda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖYSM. Yayınları.
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). İşbirlikli öğrenme yöntemi ve cinsiyetin sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının fen bilgisi dersine karşı tutumlarına, Fen bilgisi öğretimi I dersindeki başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26,9-8
  • Boylan,C. (1996). Attitudes toward teaching and taking science course- A correlation between teachers and students.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Michigan Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Brush D. (1997). The effcets on student achievement and attitudes when using integrated learning system with cooperatives pairs. ETR&d, 45 (1),51-64.
  • Carter, C. W. E. (1998). A case study of meaningful learning in a collaborative concept mapping strategy as a preparation for a college biology laboratory. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Georgia State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 5 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Brown, S.C (2002). Developing self regulated learning strategy use with urban middle school pysical education students. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ohio State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Dieck, A. P. (1997). An effect of a newsletter on childrens' interest in an attitude toward science. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Arizona State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 5 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Fischer, F., Bruhn, J., Grasel, C. ve Mandı, H. (2002). Fostering collaborative knowledge construction with visualization tools. Learning and Instruction, 12 (2), 213-232.
  • Fishbein,M. ve Ajzen, İ. (1975). Belief, attitude,intention,and behavior:An introduction to theory and research.MA: Addison-Wesley.
  • Freedman, M.P. (1997). Relationship among laboratory instruction,attitudetoward science, and achievement in science knowledge. Journal ofResearchin Science Teaching, 34 (4), 231-243.
  • George, R. ve Kaplan, D. (1998). A structural model of parents and teacher influences on science attitudes of eight graders: Evidences from NELS:88. Science Education, 82,93-109.
  • Horton, P.B., McConney, AA., Gallo, M., Woods, A. L., Senn, Gl. ve Hamelin, D. (1993). An investigation of the effectiveness of concept mapping as an instructionaltoo1.Science Education, 77 (1),95-111.
  • Jones, G. M., Howe, A. ve Rua, M. (2000). Gender differences in students'experinces, interests, and attitudes toward science and scientist. Science Education, 84 (1),180-192.
  • KılıÇ, A., G. (2004). İşbirlikli öğrenme, okuduğunu anlama, strateji kullanımı ve tutum. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Lewis L.S. (2001). The effects of ACross-Age Peer teaching modelon high school students' attitudes toward science: An experimantal investigation in K12 school. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Alabama Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Martinez, A. (2002) Student achivement in science: A longitutianallook at individual and school differences. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Harvard Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Mattem, N ve Schau, C. (2002). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle-school students. Journal of Research in Science Tenching, 39 (4),324-340.
  • Neathery, M.F (1991) Relationship between science achievement and attitudes toward science and the relationship of the attitudes toward science and additional school subjects. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Texas Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Novak, A. D. (1994). The effects of cooperative leaming with concept mapping in a preservice teacher education course. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Indiana Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağstos 2003 tarihinde alınmıştır.
  • Novak, J.D. ve Gowin, D.B. (1984). Leaming how to leam. Melbourne: Cambridge University Press.
  • Okebukola, P.A. (1986). Cooperative leaming and students attitudes to laboratory work. School Science and Matematies, 86 (7), 582-590.
  • Okebukola, P.A. (1992). Concept mapping with a cooperative leaming flavor. The American Biology Teaeher, 54,218-221.
  • Özkal N. (2000). İşbirlikli öğrenmenin sosyal bilgilere ilişkin benlik kavramı, tutumlar ve akademik başarı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influences on student attitudes toward science: Based on TIMSS data for Cyprus. Studies In Evaluation, 28,71-86.
  • Parker, V. ve Gerber, B. L. (2000). Effects of a science intervention program on middle- grade student achievement and attitudes. School Scienee and Mathematics, 100 (5),236-242.
  • Ritchie, D. C. ve Volkı, C. (2000). Effectiveness of two generative leaming strategies in the science classroom. School Science and Mathematics, 100 (2), 83-91.
  • Roth, W.M. (1994). Student views of collaborative concept mapping: An emancipatory research project. Science Education, 78(1),1-34.
  • Roth, W. ve Roychoudhury, A. (1993). The concept map as a tool for the collaborative construction of knowledge: A microanalysis of high school physics students. Journal of Research in Science Teaching, 30(5),503-554.
  • Seaman, T. (1990). On the high road to achievement: Cooperative concept mapping. Eric No: Ed335140 Clearinghouse_No: Ps019760.
  • Sungur, S. ve Tekkaya, C. (2003). Students' achievement in human circular system unit: The effects of reasoning ability and gender. Journal of Science Education and Technology, 12(1),59-64.
  • TIMSS (1999). International science report- Findings from IEA' s repeat of the third international mathematics and scienee study at the eighth grade-http://timss.bc.edu/timss 1999i/science_achievemenı-report.html.
  • Victor, E. ve Kellough, R. (1997). Sciencefor the elemantaryand middie school. New Jersey: Prentice Hall.
  • Wolf, M. R. (1994). Students views of collarobotive concept mapping: An emancipatory research project. Science Education, 78 (1), 1-34.
APA ALTINOK H, AÇIKGÖZ ÜN K (2006). İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. , 21 - 29.
Chicago ALTINOK Hülya,AÇIKGÖZ ÜN Kamile İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. (2006): 21 - 29.
MLA ALTINOK Hülya,AÇIKGÖZ ÜN Kamile İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. , 2006, ss.21 - 29.
AMA ALTINOK H,AÇIKGÖZ ÜN K İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. . 2006; 21 - 29.
Vancouver ALTINOK H,AÇIKGÖZ ÜN K İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. . 2006; 21 - 29.
IEEE ALTINOK H,AÇIKGÖZ ÜN K "İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri." , ss.21 - 29, 2006.
ISNAD ALTINOK, Hülya - AÇIKGÖZ ÜN, Kamile. "İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri". (2006), 21-29.
APA ALTINOK H, AÇIKGÖZ ÜN K (2006). İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2006(30), 21 - 29.
Chicago ALTINOK Hülya,AÇIKGÖZ ÜN Kamile İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006, no.30 (2006): 21 - 29.
MLA ALTINOK Hülya,AÇIKGÖZ ÜN Kamile İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2006, no.30, 2006, ss.21 - 29.
AMA ALTINOK H,AÇIKGÖZ ÜN K İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2006(30): 21 - 29.
Vancouver ALTINOK H,AÇIKGÖZ ÜN K İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2006(30): 21 - 29.
IEEE ALTINOK H,AÇIKGÖZ ÜN K "İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2006, ss.21 - 29, 2006.
ISNAD ALTINOK, Hülya - AÇIKGÖZ ÜN, Kamile. "İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalarının Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006/30 (2006), 21-29.