Yıl: 2006 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 523 - 551 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Perry modeli temelinde oluşturulan Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması çalışmasını gerçekleştirmektir. Ölçek, Katung ve arkadaşları tarafından Perry modelinin üç safhası (ikicilik, çokçuluk, görecilik) temel alınarak oluşturulmuştur. Bu ölçeğin oluşturulmasındaki amaç, öğrenme sürecini doğrudan etkileyen birtakım faktörler (öğrenci, öğretmen, bilginin doğası ve sınavlar) hakkındaki öğrenci düşüncelerinin alınması ve bu yolla öğrencilerin bilişsel gelişim düzeyinin belirlenmesidir. Böylece, eğitimciler hem öğrencilerinin bilişsel gelişim seviyelerini belirleyebilme hem de onları daha üst bilişsel gelişim seviyelerine çıkarmak için gerekli önlemleri alma olanağı bulabileceklerdir. Araştırmada ilk olarak, ölçeğin geliştiricilerinden izin alınmıştır. Daha sonra, yazar ve her iki kültüre aşina başka bir araştırmacı tarafından ölçek maddeleri Türkçeye tercüme edilmiştir. Takiben, tercüme uygunluk derecelendirme formları hazırlanıp ‹ngiliz ve Türk dili uzmanları görüşlerine başvurularak ölçeğin tercüme geçerliği incelenmiştir. Türkçe form son hâlini aldıktan sonra, bir İngiliz dili uzmanı ölçeğin Türkçe maddelerini İngilizceye geri çeviri yapmıştır. Bu aşamalardan elde edilen sonuçlar, ölçek maddelerinin Türkçe tercümesinin İngilizce orijinal maddelerle yüksek oranda örtüştüğünü göstermiştir. Böylece ölçeğin tercüme ve dil geçerliği tamamlanmıştır. Dil geçerliği sağlanan ölçeğin Türkçe formu, üniversite birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınışarında bulunan toplam 150 gönüllü öğrenciye (72 bayan, 78 bay) uygulanmıştır. Bu kişiler, Türkçe formun güvenirlik analizi örneklemini oluşturmuşlardır. Bu aşamadan elde edilen sonuçlar, aynı ölçeğin kullanıldığı diğer araştırmalardan elde edilen sonuçlarla karşılaştırılmış ve birbirleri ile uyum içerisinde oldukları görülmüştür. Ayrıca, bu örneklemdeki birinci sınıf öğrencilerine ölçek bir ay arayla tekrar uygulanarak ölçeğin test yeniden test güvenirlik kat sayısı .94 olarak bulunmuştur. Türkçeye uyarlanması çalışması yapılan bu ölçeğin, geliştirilmesi için kullanılan işlemden kaynaklanan doğal bir geçerliğe sahip olduğu kabul edilmiştir.
Anahtar Kelime: bilişsel ölçek geçerlik güvenlik üniversite öğrencileri güvenirlik çeviri türkçeye uyarlama bilişsel modeller bilişsel gelişim

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Adaptation of University Students' Intellectual Development Scale into Turkish

Öz:
The aim of this study is to adapt university students’ the intellectual development scale, which takes the Perry’s Model as its basis, into Turkish. The scale, developed by Katung et al. is based on the three stages of Perry’s Model (dualism, multiplism, andrelativism). The purpose of the scale is to obtain university students’ thoughts on somefactors (i.e., student, lecturer, the nature of knowledge and examinations) that directly affect the learning processes. Thus, the scale ›s des›gned to determine university students’ intellectual development levels. By doing so, instructors will have a chance to both determine their students’ intellectual development levels and take appropriate measures in order to promote them to higher intellectual developmental levels. The first step in the study was to get permission from the developers of the scale. Thereafter, the items of the scale were translated into Turkish by the author and another researcher who is familiar with both cultures. The translation validity of the scale was examined by preparing translation harmony rating forms and referring to the views of English and Turkish language experts. Once the final form of the scale had been derived,an English language expert re-translated the items of the scale from Turkish to English. The results obtained from this phase indicated that the Turkish scale closely approximated the original English scale. After the translation and language validity of the scale had been insured, the Turkish scale was administered to 150 volunteer university students (i.e., freshmen, sophomore, junior, and senior) of whom 72 were femalesand 78 were males. These subjects made up the sample for the reliability analyses of the Turkish scale. The results obtained from this phase were compared to those of the other investigations in which the same scale was used the comparison manifested that the results were in accord. In addition, the Turkish scale was re-applied to a gpoup of freshman students in the sample after one month and test-retest reliability coefficient was found to be .94. It was also accepted that the scale had a natural validity resulting from the process used to develop it.
Anahtar Kelime: translation turkish adaptation cognitive models cognitive development cognitive scale validity security university students reliability

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aikenhead, G. S., & Ryan, A. (1992). The development of a new instrument: ‘Views on science-technology-society’ VOSTS. Science Education, 76, 477-491.
  • Baloğlu, M., (2005). Matematik Kaygısı Derecelendirme Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması, dil geçerliği ve ön psikometrik incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (1), 7-30.
  • Baxter Magolda, M. B. (1992). Knowing and reasoning in college. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Blenky, M. F., Chincy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women’s way of knowing: The development of self, voice and mind. New York: Basic Books (reissued 1997).
  • Clarkebun, H. M., Downie, J. R., Gray, C., & Matthew, R. G. S. (2003). Measuring ethical development in life sciences students: A study using Perry’s Developmental Model. Studies in Higher Education, 28, 443-456.
  • Finster, D. F. (1989). Part 1. Perry’s model of intellectual development. Journal of Chemical Education, 8, 659-661.
  • Finster, D. F. (1991). Part 2. Perry’s model of intellectual development. Journal of Chemical Education, 9, 752-756.
  • Johnstone, A. H. (1998). Evaluation of innovation: A case study. Project Improve hefce Fund for the Development of Teaching and Learning, Hull.
  • Katung, M., Johnstone, A. H., & Downie, J. R. (1999). Monitoring attitude change in students to teaching and learning in a university setting: A study using Perry’s developmental model. Teaching in Higher Education, 4, 43-59.
  • King, P. M., & Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgement: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey Bass.
  • Knefelkamp, L. L. (1980). Faculty and student development in the 80’s: Renewing the community of scholars. Current Issues in Higher Education, 5, 13-26.
  • Kroll, B. M. (1992). Teaching hearts and minds: College students reflect on the Vietnam War in literature. Carbondale, IL: Southern Illionis University Press.
  • Mackenzie, A. M., Johnstone, A. H., & Brown, R. I. (2003). Learning from problem based learning. University Chemistry Education, 7, 13-26.
  • Marra, R., & Palmer, B. (2004). Encouraging intellectual growth: Senior college student profiles. Journal of Adult Development, 2, 111-122.
  • Moore, W. (1990). Cumulative bibliography and photocopy service catalogue for the Perry scheme of intellectual and ethical development. S. W. Olympia: WA, Perry Network.
  • Palmer, B., Marra, R. M., Wise, J. C., & Litzinger, T. A. (2000). A longitudinal study of intellectual development of engineering students: What really counts in our curriculum? 30th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Kansas City, MO.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd Edition). Newbury Park: Sage.
  • Pavelich, M. J., & Moore, W. S. (1996). Measuring the effect of experimental education using the Perry Model. Journal of Engineering Education, 4, 287-292.
  • Perry, W. G. (1970). Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years: A Scheme. San Fransisco: Jossey-Bass (updated and reissued in 1998).
  • Salner, M. (1986). Adult cognitive and epistemological development in systems education. Systems Research, 3, 225-232.
  • fiencan, H. (2005). Sosyal ve davranıflsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wise, J. C., Lee, S. H., Litzinger, T., Marra, R. M., & Palmer, B. (2001) Measuring cognitive growth in engineering undergraduates: A longitudinal study. Proceedings of the American Society for Engineering Education (ASEE) Annual Conference and Exposition, Albuquerque, NM.
  • Wise, J. C, Lee, S. H., Litzinger, T., Marra, R. M., & Palmer, B. (2004). A report on a four-year longitudinal study of intellectual development of engineering undergraduates. Journal of Adult Development, 11, 103-110.
APA Şenocak E (2006). Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. , 523 - 551.
Chicago Şenocak Erdal Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. (2006): 523 - 551.
MLA Şenocak Erdal Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. , 2006, ss.523 - 551.
AMA Şenocak E Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. . 2006; 523 - 551.
Vancouver Şenocak E Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. . 2006; 523 - 551.
IEEE Şenocak E "Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması." , ss.523 - 551, 2006.
ISNAD Şenocak, Erdal. "Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması". (2006), 523-551.
APA Şenocak E (2006). Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 523 - 551.
Chicago Şenocak Erdal Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 6, no.2 (2006): 523 - 551.
MLA Şenocak Erdal Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.6, no.2, 2006, ss.523 - 551.
AMA Şenocak E Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2006; 6(2): 523 - 551.
Vancouver Şenocak E Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2006; 6(2): 523 - 551.
IEEE Şenocak E "Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, ss.523 - 551, 2006.
ISNAD Şenocak, Erdal. "Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği'nin Türkçeye Uyarlanması Çalışması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 6/2 (2006), 523-551.