Yıl: 2006 Cilt: 3 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 115 - 128 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi

Öz:
Araştırmada Türkiye’deki üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarının iş doyumlarının belirlenmesi amacıyla Öğretim Elemanları İş Doyumu Ölçeği (ÖİDÖ) geliştirilmiş ve ölçeğin psikometrik özellikleri incelenmiştir. Araştırmanın birinci çalışma grubu 2004-2005 öğretim yılında Türkiye’deki devlet üniversitelerinde çalışan 520; ikincisi ise, benzer ölçekler geçerliği çalışması için, Ankara’daki devlet üniversitelerinde ulaşılabilen 170 öğretim elemanından oluşmaktadır.Faktör analizleri sonucunda ÖİDÖ’nün maddelerinin içsel ve dışsal olmak üzere iki boyutta toplandığı; seçilen 25 maddenin toplam değişkenliğin yarısından fazlasını açıkladığı ve model-veri uyumunun sağlandığı görülmüştür. Ölçeğin iki yarı güvenirlik ve iç tutarlılık katsayıları; maddelerinin alt-üst grupları ayırt etme gücü ve madde-ölçek korelasyon katsayıları yüksek bulunmuştur. ÖİDÖ ile MDÖ’nün alt ölçekleri ve toplam puanı arasındaki korelasyon katsayıları da yüksektir. Bu bulgular, ölçeğin geçerlik ve güvenilirliğinin yeterli düzeyde olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime: iş tatmini psikometrik ölçek üniversite öğretim görevlileri doğrulayıcı faktör analizi psikometrik özellikler geçerlik ölçek geliştirme minnesota doyum ölçeği akademisyenler iş tatmini ölçeği

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alpar, R (2003). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemlere giriş 1( İkinci baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Anderson, J. C, ve Gerbing D.W. (1984). "The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis" Psychometrika, 49,155-173.
  • Baş, T. ve Ardıç, K. (2002). "A comparison of job satisfaction between public and private university academicians in. Turkey" METU Studies in Development, 29: 1-2, 27-46.
  • Başkaya (Oran), N. (1989). "A study on job satisfaction of a group of academical staff in Marmara University". Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Bilge, F. (1990). "Sporcuların psikolojik ihtiyaçları". Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Brief, A. P. (1998). Attitudes in and around organizations. USA: Sage Publications, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (4. baskı). Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Byrne, B. M. (1994). Structural equation modeling with EQS and EQS/Windows: Basic concepts, applications, and programming. USA: Sage Publications.
  • Cherrington, D. J. (1991). "Need theories in motivation." Motivation and work behavior (5th ed.). (Ed.: R. M. Steers ve L. W. Porter), McGraw-Hill Series in management. 31-44.
  • Çetinkanat, C. (2000). Örgütlerde güdülenme ve iş doyumu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Davis, K. (1982). İşletmelerde insan davranışı. (Çev. K. Tosun ve ark.), İstanbul Üniversitesi Yayın no: 3028.
  • Hampton, D. R. (1972). Behavioral concepts in management (2nd ed.). Dickensen Publishing Company.
  • Herr, E.L. ve Cramer, H. S. (1996). Career guidance and counseling through life span (5th ed.). Longman, Inc.
  • Herzberg, F. (1972). The motivation-hygiene concept and problems of manpower. Behavioral concepts in management (2nd ed.). (Ed: D.R. Hampton). USA: Dickensen Publishing Comp., Inc., 33-40.
  • Kemaloğlu, E. (2001). "A research on the job satisfaction of the instructors of english at Yildiz Technical University basic english department". Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. UK: Routledge.
  • Marsh, H.W., Balla, J. R., ve McDonald, R. P. (1988). "Goodness-of-fit indexes in, confirmatory factor analysis: The effect of sample size". Psychological Bulletin, 103, 391-410.
  • Miner, J. B. (1992). Industrial organizational psychology. McGraw-Hill International editions.
  • Ok (Uğurluoğlu), S. (2004). "Banka çalışanlarının tükenmişlik düzeylerinin iş doyumu, rol çatışması, rol belirsizliği ve bazı bireysel özelliklere göre incelenmesi.", Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3: 21, 57'-68.
  • Schumacker, R. E., ve Lomax, R. G. (1996). A beginner's guide to structural equation modelling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Smither (1998); The psychology of work and human performance (3rd ed.).Longman, Inc.
  • Spector, P. E. (1997). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequencese. USA: Sage publications.
  • Strawser, J. J. (2000). Job Satisfaction in Accounting Practice: A Comparison of Two Periods. http://panopticon.csustan.edu/cpa99/html/stra wser.html. (Erişim: 16 Temmuz 2004).
  • Sümer, N (2000). "Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar." Türk Psikoloji Yazılan. 3: 6, 74-79.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tatlıdil, H (1996). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Cem Web Ofset Ltd. Şti.
  • Tütüncü, Ö (2000). "Kar amacı gütmeyen yiyecek içecek işletmelerinde iş doyumu analizi." Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2: 3.
  • Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W. ve Lofquist, L. H.(1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire, 22, Work Adjusment Project Industrial Relations Center, University of Minnesota.Zunker, V. G. (1994).
  • Career counseling-applied concepts of life planning. Brooks/Cole Publishing co. 66-67.
APA BILGE F, AKMAN Y (2006). Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 115 - 128.
Chicago BILGE FILIZ,AKMAN Yasemin Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. (2006): 115 - 128.
MLA BILGE FILIZ,AKMAN Yasemin Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 2006, ss.115 - 128.
AMA BILGE F,AKMAN Y Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2006; 115 - 128.
Vancouver BILGE F,AKMAN Y Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2006; 115 - 128.
IEEE BILGE F,AKMAN Y "Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi." , ss.115 - 128, 2006.
ISNAD BILGE, FILIZ - AKMAN, Yasemin. "Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi". (2006), 115-128.
APA BILGE F, AKMAN Y (2006). Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 115 - 128.
Chicago BILGE FILIZ,AKMAN Yasemin Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3, no.26 (2006): 115 - 128.
MLA BILGE FILIZ,AKMAN Yasemin Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.3, no.26, 2006, ss.115 - 128.
AMA BILGE F,AKMAN Y Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2006; 3(26): 115 - 128.
Vancouver BILGE F,AKMAN Y Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2006; 3(26): 115 - 128.
IEEE BILGE F,AKMAN Y "Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, ss.115 - 128, 2006.
ISNAD BILGE, FILIZ - AKMAN, Yasemin. "Öğretim elemanları İş Doyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3/26 (2006), 115-128.