Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 131 - 139 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma

Öz:
Özet: Bu çalışmada, ilişki pazarlaması bileşenleri ile şirket performansı arasındaki ilişki incelenmektedir. Daha spesifik olarak araştırmanın amacı, ilişki pazarlaması ve Türkiye İçecek Sektörü'ndeki uygulamalarının ampirik olarak test edilmesi ve ilişki pazarlaması bileşenleri ile şirket performansı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir. İlişki pazarlaması ile şirket performansı arasındaki ilişkiyi incelemek için iki aşamalı bir araştırma tasarlanmış ve içecek sektöründe uygulanmıştır. Birinci aşamada, temel unsurların daha iyi anlaşılabilmesi için keşfedici bir araştırma yürütülmüştür. İkinci aşamada ise, Sin v.d. (2002) tarafından geliştirilmiş olan ölçek ile hipotezler test edilmiştir. Verilerin test edilebilmesi için iki ölçek kullanılmıştır. Bunlardan ilki ilişki pazarlaması ölçeği diğeri ise performans ölçeğidir. Ankette yer alan bazı değişkenler ise kontrol değişkeni olarak analizlere dahil edilmişlerdir. Bunlar, şirket türleri, çalışan sayılan ve şirketlerin yıllık satışları (milyar TL). Veriler anket formu kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Çoklu Regresyon analizi sonuçlarına göre, ilişki pazarlaması bileşenlerinin şirket performansı üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

The Effects of the Components of the Relationship Marketing on Conpany Performance: An Empirical Research on Bevarage Sector

Öz:
Abstract: This research documents a study of the components of relationship marketing associated with company performance. In particular, the research objective is to examine empirically the relationship marketing and its successful implementation in Turkish Beverage Companies as evidenced by successful company performance, and to determine the link between the components of the relationship marketing and company performance. In order to explore the relationship between relationship marketing and company performance, a two phase research design was adopted and conducted in Turkish Beverage Industry. First an exploratory phase was conducted in order to gain a clearer understanding of key issues. Second, Sin vd (2002) construct was used to test the hypothesis. Two scales were used to generate the data. Relationship marketing scale, and company performance scale. Some of the variables in questionnaire used as control variables that reflect company specific characters namely; company size, business type and sales volume. Data generation was achieved through face to face interviews with a structured questionnaire. Regression analysis found a significant effect of the level of relationship marketing on the company performance.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] Harker, M. (1999). Relationship Marketing Defined? An Examination of Current Relationship Marketing Definitions. Marketing Intelligence & Planning, 17(1), 13-20.
  • [2] O'Malley, L.; Patterson, M. & Evans, M. (1997). Intimacy or Intrusion? The Privacy Dilemma for Relationship Marketing In a Consumer Markets. Journal of Marketing Management, 13(6), 541-559.
  • [3] Morgan, R.M. & Hunt, S.D. (1994). The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, 58(13), 20-39.
  • [4] Bennett, R. (1996). Relationship Formation and Governance in Consumer Markets: Transactional Analysis versus the Behaviorist Approach. Journal of Marketing Management, 12(12), 417-437.
  • [5] Sin, L.; Tse, A.; Yau, O.; Lee, J.. & Chow, R. (2002). The Effect of Relationship Marketing Orientation on Business Performance in A Service-Oriented Economy. Journal of Services Marketing, 16(7), 656-676.
  • [6] Callaghan, M.; McPhail, J. & Yau, O. (1995). Dimensions of a Relationship Marketing Orientation: An Empirical Exposition. Proceedings of the Seventh Biannual World Marketing Congress, 7(2), 10-65.
  • [7] Anderson, E. & Weitz, B. (1989). Determinants of Continuity in Conventional Industrial Channel Dyads. Marketing Science, 8(4), 310-323.
  • [8] Easton, G. & Araujo, L. (1986). Networks, Bonding and Relationships In Industrial Markets. Industrial Marketing and Purchasing, 1(1), 8-25.
  • [9] Smith, B. (1998). Buyer-Seller Relationships: Bonds, Relationship Management and Sex Type. Canadian Journal of Administrative Sciences, 15(1), 76-92.
  • [10] Hakansson, H. & Snehota, I. (1995). Developing Relationships in Business Networks. London: Routledge.
  • [11] Shani, D. & Chalasani, S. (1992). Exploiting Niches Using Relationship Marketing. Journal of Business Strategy, 6(4), 43-52.
  • [12] Anderson, J. & Narus, J. (1990). A Model of Distributor Firm and Manufacturer Firm Working Partnerships. Journal of Marketing, 54(1), 42-58.
  • [13] Hutt, M. & Speh, T. (1995). Business Marketing Management. 5th Ed. Chicago: Dryden Press.
  • [14] Armstrong, M. (1990). Management Processes and Functions. London: Institute of Personnel Management.
  • [15] Payne, A. & Frow, P. (1999). Developing a Segmented Service Strategy: Improving Measurement in Relationship Marketing. Journal of Marketing Management, 15(8), 797-818.
  • [16] Berry, L.; Zeithaml, V. & Parasuraman, A. (1990). Five Imperative for Improving Service Quality. Sloan Management Review, 31(4), 29-39.
  • [17] Ellis, B. & Raymond, M. (1993). Salesforce Quality: A Framework for Improvement. The Journal of Business & Industrial Marketing, 8(3), 17-28.
  • [18] Gouldner, A. (1960). The Norm of Reciprocity: A Preliminary Statement. American Sociological Review, 25(2), 161-179.
  • [19] Grönroos, C. (1990). The Marketing Strategy Continuum: Towards A Marketing Concept for the 1990s. Management Decision, 29(1), 9-19.
  • [20] Harris, L. (1997). A Study of Organizational Culture Factors Associated with Market Orientation. Unpublished Ph.D Thesis, Cardif Business School, University of Wales.
  • [21] Churchill, G. (1983). Marketing Research: Methodological Foundations. 3rd Ed. New York: The Dryden Press.
  • [22] Venkatraman, N. & Ramanujam,V. (1986). Measurement of Business Performance in Strategic Research: A Comparison of Approaches. Academy of Management Review, 11(4), 801-814.
  • [23] Deshpande, R. & Farley, J. (1998). Measuring Market Orientation: Generalization and Synthesis. Journal of Market-Focused Management, 2(3), 213-233.
  • [24] Nunnally, J. (1967). Pschometric Theory. New York: McGraw-Hill.
  • [25] Altunışık, R.; Coşkun, R.; Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Sakarya Kitabevi.
  • [26] Nunnally, J. (1978). Pschometric Theory. 2nd Ed. New York:.McGraw Hill.
  • [27] Tathdil, H. (1992). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz. Ankara: Cem Wed Ofset.
APA KÜÇÜKKANCABAŞ S, AKYOL A, ATAMAN B (2006). İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. , 131 - 139.
Chicago KÜÇÜKKANCABAŞ SELİN,AKYOL AYŞE,ATAMAN Berk M. İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. (2006): 131 - 139.
MLA KÜÇÜKKANCABAŞ SELİN,AKYOL AYŞE,ATAMAN Berk M. İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. , 2006, ss.131 - 139.
AMA KÜÇÜKKANCABAŞ S,AKYOL A,ATAMAN B İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. . 2006; 131 - 139.
Vancouver KÜÇÜKKANCABAŞ S,AKYOL A,ATAMAN B İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. . 2006; 131 - 139.
IEEE KÜÇÜKKANCABAŞ S,AKYOL A,ATAMAN B "İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma." , ss.131 - 139, 2006.
ISNAD KÜÇÜKKANCABAŞ, SELİN vd. "İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma". (2006), 131-139.
APA KÜÇÜKKANCABAŞ S, AKYOL A, ATAMAN B (2006). İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. ÖNERİ, 7(25), 131 - 139.
Chicago KÜÇÜKKANCABAŞ SELİN,AKYOL AYŞE,ATAMAN Berk M. İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. ÖNERİ 7, no.25 (2006): 131 - 139.
MLA KÜÇÜKKANCABAŞ SELİN,AKYOL AYŞE,ATAMAN Berk M. İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. ÖNERİ, vol.7, no.25, 2006, ss.131 - 139.
AMA KÜÇÜKKANCABAŞ S,AKYOL A,ATAMAN B İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. ÖNERİ. 2006; 7(25): 131 - 139.
Vancouver KÜÇÜKKANCABAŞ S,AKYOL A,ATAMAN B İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma. ÖNERİ. 2006; 7(25): 131 - 139.
IEEE KÜÇÜKKANCABAŞ S,AKYOL A,ATAMAN B "İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma." ÖNERİ, 7, ss.131 - 139, 2006.
ISNAD KÜÇÜKKANCABAŞ, SELİN vd. "İlişki Pazarlaması Bileşenlerinin Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri: İçecek Sektöründe Uygulamalı Bir Araştırma". ÖNERİ 7/25 (2006), 131-139.