Yıl: 2007 Cilt: 3 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 95 - 111 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Çalışmada, bireylerin kişilerarası problem çözme becerilerini ölçmek için bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla, 18-30 yaşları arasında ve farklı programlarda öğrenim gören 526 lisans ve yüksek lisans öğrencisine 90 maddelik Kişilerarası Problem Çözme Envanteri- Deneme Formu uygulanarak veriler toplanmıştır. Yapılan Açıklayıcı Faktör Analizi çalışmasında aracın kişilerarası problem çözmeyle ilgili beş ayrı boyuttan oluştuğu görülmüştür. Bunlar; Probleme Olumsuz Yaklaşma, Yapıcı Problem Çözme, Kendine Güvensizlik, Sorumluluk Almama ve Israrcı-Sebatkar Yaklaşım alt ölçekleri olarak adlandırılmıştır. Ölçüt bağıntılı geçerlik çalışmasında envanterin, Problem Çözme Envanteri ve Sürekli Kaygı Ölçeği ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Alt ölçeklerin Cronbach alfa iç tutarlılık değerleri .67 ile .91 arasında; test-tekrar test kararlılık katsayıları ise .69 ile .89 arasında değişmektedir. Araç beşli derecelendirme seçeneği olan 50 maddeden oluşmaktadır. Çalışmadaki bulgular, geliştirilen aracın 18-30 yaşları arasındaki üniversite öğrencilerinin kişilerarası problem çözme becerilerini ölçmek için kullanılabileceğini göstermiştir.
Anahtar Kelime: kurultu geçerliliği ölçek geliştirme üniversite öğrencileri psikometrik ölçek uyarlama güvenirlik faktör analizi kişilerarası ilişkiler kişilerarası problem çözme envanteri iç tutarlılık katsayısı problem çözme becerileri sürekli kaygı ölçeği

Developing the Interpersonal Problem Solving Inventory (IPSI): The Validity and Reliability Process

Öz:
The purpose of this study is to develop a scale that assess the interpersonal problem solving skills of individuals. The data for this study are collected by using a initial form of a 90-itemed Interpersonal Problem Solving Inventory from the sample of 526 graduate and undergraduate university students (aged between 18 to 30), who have been attending different education programs at various departments at Çukurova University. The results of explanatory factor analysis show that the scale consists of five interpersonal problem solving dimensions. These five dimensions are called; 1.Approaching problems in a negative way, 2.Constructive problem solving, 3.Lack of self-confidence, 4.Unwilling to take responsibility, and 5. Insistent-persevering approach sub-scales. For the criterion validity it has been found that the scale has a relationship with the PSI and the STAI-T. The internal consistency values of Cronbach alfa for the sub-scales are found between .67 and .91; the test-retest reliability is found between .69 and .89. The scale consist of 50 items constructed in a form of 5-point scale. The results of the study indicated that the scale can be used to measure problem solving skills of university students aged between 18 to 30 years old.
Anahtar Kelime: interpersonal relations interpersonal problem solving inventory internal consistency coefficient problem solving skills state-trait anxiety inventory (stai) construct validity scale development university students psychometric scale adaptation reliability factor analysis

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çam, S. (1995). Öğretmen adaylarının ego durumları ile problem çözme becerisi algısı ilişkisinin incelenmesi, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6, (2), 37-42.
  • D’Zurilla, T.J. (1986). Problem-solving therapy : A social competence approach to clinical intervention. New York: Springer.
  • D’Zurilla, T.J. ve Goldfried, M.R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology. 78, 107-126.
  • D’Zurilla, T.J. ve Nezu, A. (1982). Social problem solving adults. In P.C. Kendall (Ed.), Advances in cognitive- behavioral research and therapy. Orlando, FL: Academic Press, 202-275.
  • D’Zurilla, T.J. ve Nezu, A.M. (1987). The Heppner and Krauskopf Approach : A model of personal problem solving or social skills? Journal of Counseling Psychology, 15 (3), 463-470.
  • D’Zurilla, T.J. ve Nezu, M. (1990). Development and preliminary evaluation of the Social Problem- Solving Inventory: Psychological assessment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2 (2), 156-163.
  • Dora, S. (2003). Sosyal problem çözme en-vanteri (revize edilmiş formu)’nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Frauenknecht, M. ve Black, D.R. (1995). Social Problem-Solving Inventory for adolescents (SPSI-A): Development and preliminary psychometric evaluation. Journal of Personality Assessment, 64 (3), 522-539.
  • Graf, A. (2003). Psychometrische Überprüfun einer deutschsprachigen Übersetzung des SPSI-R. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostiche Psychologie, 24, (4), 277-291.
  • Heppner, P.P. ve Krauskopf, C.J. (1987). An information- processing approach to personal problem solving. The Counseling Psychologist, 15, 371-447.
  • Heppner, P.P. ve Petersen, C.H. (1982). The development and implications of a personal problem -solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29, 66-75.
  • Heppner, P.P., Witty, T.E. ve Dixon, W.A. (2004). Problem –solving appraisal and human adjustment: A review of 20 years of research using the problem solving inventory. The Counseling Psychologist, 32 (3), 344-428.
  • Johnson, D. W. ve Johnson, R. T. (1995). Teaching Students to be Peacemakers, Minnesota: Interaction Book Company.
  • Lange, M. (1993). Fundamentals of cognitive psychology. The McGraw-Hills Companies, Inc.
  • Maydeu-Olivares, A. ve D’Zurilla, T.J. (1996). A factor-analytic study of the social problem solving inventory : An Integration of theory and data. Cognitive Therapy and Research, 20 (2), 115-133.
  • Maydeu-Olivares, A. ve D’Zurilla, T. J. (1997). The factor structure of the problem solving inventory. European Journal of Psychological Assessment, 13, (3), 206-215.
  • Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye giriş. (Ed. S.Karakaş ), Ankara: Meteksan Ltd. Şti.
  • Öğülmüş, S. (2001). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de kullanılan psiko-lojik testler. (3. Baskı), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 365-373.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler. (1. Baskı), Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Phillips, S. D., Pazienza, N. J. Ve Ferin, H. H. (1984). Decision-making styles and problem-solving appraisal. Journal of Counseling Psychology, 31, 497-502.
  • Sahin, N., Sahin, N. ve Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the Problem Solving Inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17, 379-396.
  • Savaşır. I. ve Şahin, N. H. (Ed.) (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Deneği Yayınları.
  • Schultz, D. (1981). A history of modern psychology. (3. publish), Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
  • Shure, M. B. ve Spivack, G. (1972). Means-ends thinking, adjustment, and social class among elementary-school-aged children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 38, 348-353.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in problem çözme envanterinin uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, A. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA ÇAM S, TÜMKAYA S (2007). Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 95 - 111.
Chicago ÇAM SABAHATTİN,TÜMKAYA Songül Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2007): 95 - 111.
MLA ÇAM SABAHATTİN,TÜMKAYA Songül Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2007, ss.95 - 111.
AMA ÇAM S,TÜMKAYA S Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2007; 95 - 111.
Vancouver ÇAM S,TÜMKAYA S Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2007; 95 - 111.
IEEE ÇAM S,TÜMKAYA S "Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.95 - 111, 2007.
ISNAD ÇAM, SABAHATTİN - TÜMKAYA, Songül. "Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2007), 95-111.
APA ÇAM S, TÜMKAYA S (2007). Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 95 - 111.
Chicago ÇAM SABAHATTİN,TÜMKAYA Songül Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3, no.28 (2007): 95 - 111.
MLA ÇAM SABAHATTİN,TÜMKAYA Songül Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.3, no.28, 2007, ss.95 - 111.
AMA ÇAM S,TÜMKAYA S Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2007; 3(28): 95 - 111.
Vancouver ÇAM S,TÜMKAYA S Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2007; 3(28): 95 - 111.
IEEE ÇAM S,TÜMKAYA S "Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, ss.95 - 111, 2007.
ISNAD ÇAM, SABAHATTİN - TÜMKAYA, Songül. "Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin (KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3/28 (2007), 95-111.