Yıl: 2008 Cilt: 9 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 123 - 140 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, hareket ve kuvvet konularının yeni MEB fen ve teknoloji dersi programındaki önemini tespit etmek ve ilköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet konularına yönelik sahip oldukları kavram yanılgılarını hem literatürden hem de bu araştırmadan elde edilen sonuçlarla karşılaştırarak bir değerlendirme yapmaktır. Araştırma, deneysel olmayan nicel araştırma tasarımına sahiptir. Araştırma yapılış yöntemine göre tarama modelindedir. Çalışmanın örneklemini, Çankırı ili merkezindeki 3 farklı ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 125 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. İlköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet hakkındaki bilgilerini öğrenmek amacıyla öğrencilere açık uçlu bir soru yöneltilmiştir. Öğrencilerin soruya verdikleri doğru cevapların sayısı sınıf seviyelerine göre farklılık göstermektedir. Bu farklılık programda hareket ve kuvvet konusunun farklı kısımlarının farklı sınıflarda öğretilmesinden kaynaklandığı tahmin edilmektedir. Bu çalışmanın sonuçları, öğrencilerin hareket ve kuvvet arasındaki ilişki, sürtünme kuvveti, yerçekimi ve dengelenmiş kuvvetler gibi bazı konularda kavram yanılgılarına sahip olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin sahip oldukları bu kavram yanılgıları literatürden ve bu çalışmanın sonuçlarından yararlanılarak tartışılarak öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime: hareket kavram yanılgıları çankırı öğrenci görüşleri ilk öğretim öğrencileri kuvvet

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Evaluation of the Secondary School Pupils’ View about Force and Motion

Öz:
The aim of this study is to determine importance of the force and motion course in new MEB curriculum and to learn the opinions of the middle school students about force and motion. This research has a quantitative design which is not experimental. The sample of this research is totally 125 secondary school pupils in Çankırı. Open-ended questions are asked to pupils for learning their ideas about force and motion. The independent variable is class level. The pupils’ views about force and motion were compared considering class level. According to statistical analysis, results show that the pupils’ views about force and motion depend on class level. It is estimated that the origin of these difference might be the curriculum because this subject is learned at different class levels. In this research it is determined that the pupils have some misconceptions about some subjects such as relationship between force and motion, gravitation, friction, and balanced force. The students’ responses are discussed and suggestions are provided.
Anahtar Kelime: force motion misconceptions cankiri student opinions elementary school students

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arlı, M. ve Nazik, M. H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Clement, J. (1982). Students’ preconceptions in ıntroductory mechanics’. American Journal of Physics. 50 (1), 66–71.
  • Clement, J. (1988). Observed methods for generating analysis in scientific problem solving. Computer Science. 12 (4), 563.
  • Clement, J. (1993). Using bridging analogies and anchoring ıntuitions to deal with students’ preconceptions in physics. Journal of Research in Science Teaching, 30, 1241–1257.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2000). Research methods in education. (5th ed.). London: Routhledge-Falmer.
  • Driver, R. ve Easley, J. (1978). Pupils and Paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science students. Studies in Science Education, 5, 61–84.
  • Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., ve Wood-Robinson, V. (2000). Making sense of secondary science. Routledge: London and New York.
  • Eryılmaz, A. (1992). Students preconceptions in introductory mechanics. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, ODTÜ-Ankara.
  • Finegold, M. ve Garsky, P. (1991). Students’concepts of force as applied to related physical systems: a search for consistency. International Journal of Science Education. 13 (19), 97–113.
  • Fischbein, E., Stavy, R. ve Ma-Naim, H. (1988). The phychological structure of naive impetus conceptions’. International Journal of Science Education. 11 (1): 71–81.
  • Garnett, P.J. ve Treagust, D.F. (1992). Conceptual difficulties experienced by senior high school students in electrochemistry: electric currents and oxidation- reduction reactions. Journal of Research in Science Teaching, 29, 121–142.
  • Gilbert, J. K., Watts, D. M. ve Osborne, R. J. (1982). Students’ concepts of ideas in mechanics. Physics Education, 17, 62–66.
  • Gilbert, J. K. ve Watts, D. M. (1983). Concepts, Misconceptions and alternative conceptions: changing perspectives in science education. Studies in Science Education, 10, 61–98.
  • Gunstone, R. F. (1987). Student understanding in mechanics: a large population survey, American Journal of Physics. 55, 691–696.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. (8), 185–188.
  • Hapkiewicz, A. (1992). Finding a list of science misconceptions. MSTA Newsletter, 38(Winter),11-14.
  • Hapkiewicz, A. (1999). Naive ıdeas in earth science. MSTA Journal, 44(2), 26–30. http://www.msta-mich.org
  • Helm, H. (1980). Misconceptions in physics amongst south african students. Physics Education. 15 (2), 92–97.
  • Karasar, N., (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11. Basım). Ankara: Anı yayıncılık,
  • Maloney, D. P. (1984). Rule-governed approaches to physics-Newton’s third law. Physics Education, 19, 37–42.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research, fundamentals for the consumer. USA: Longman.
  • MEB, (2006). Yeni fen ve teknoloji dersi programı. Erişim:http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=48
  • Minstrell, J. (1982). Explaining the “at rest” condition of an object. The Physics Teacher. 20,10-14.
  • Novak, J. (1977). A theory of education, Cornell University Press: Ithaca.
  • Palmer, D. (2001). Students’alternative conceptions and scientifically acceptable conceptions about gravity. International Journal of Science Education, 23, 691–706.
  • Pines, A. L. ve West, L. H. T. (1986). Conceptual Understanding and science learning: an ınterpretation of research within a sources-of-knowledge framework. Science Education. 70, 583–604.
  • Project Galileo - NSF (1998). Faculty Enhancement Conference: Teaching Introductory Physics, Conservation Laws First.
  • Stead, K. E., ve Osborne, R. J. (1981). What is friction: some childrens’ ideas. New Zealand Science Teacher. 27,51–57.
  • Taşar, F. (2001). A case study of a novice college student's alternative framework and learning of force and motion. Unpublished dissertation. The Pennsylvania State University -USA.
  • Tery, C., Jones, G. ve Hurford, W. (1985). Childrens’conceptual understanding of force and equilibrium. Physics Education. 20 (4), 162-165.
  • Yılmaz, S. (2001). The effects of bridging analogies on high school students’ misconceptions in mechanics. Unpublished master thesis, Middle East Technical University-Ankara.
APA Nuhoğlu H (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. , 123 - 140.
Chicago Nuhoğlu Hasret İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. (2008): 123 - 140.
MLA Nuhoğlu Hasret İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. , 2008, ss.123 - 140.
AMA Nuhoğlu H İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. . 2008; 123 - 140.
Vancouver Nuhoğlu H İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. . 2008; 123 - 140.
IEEE Nuhoğlu H "İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi." , ss.123 - 140, 2008.
ISNAD Nuhoğlu, Hasret. "İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi". (2008), 123-140.
APA Nuhoğlu H (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 123 - 140.
Chicago Nuhoğlu Hasret İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9, no.16 (2008): 123 - 140.
MLA Nuhoğlu Hasret İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.9, no.16, 2008, ss.123 - 140.
AMA Nuhoğlu H İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 9(16): 123 - 140.
Vancouver Nuhoğlu H İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 9(16): 123 - 140.
IEEE Nuhoğlu H "İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, ss.123 - 140, 2008.
ISNAD Nuhoğlu, Hasret. "İlköğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9/16 (2008), 123-140.