İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki

Yıl: 2008 Cilt: 9 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 141 - 155 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki

Öz:
Dilin anlama ve anlatma olmak üzere iki boyutu vardır. Okuma dilin anlama boyutu içinde yer almakta ve öğrenmenin en güçlü araçlarından birini oluşturmaktadır. Tutum ise bireyin çevresindeki herhangi olgu veya nesneye karşı sahip olduğu tepki eğilimidir. Eğitim öğretim sürecinde öğrencilerin okuma etkinliğine karşı olumlu tutum geliştirmesi beklenmektedir. Araştırmada, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri, okumaya yönelik tutumları ve akademik başarıları arasında bir ilişki olup olmadığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Diğer taraftan öğrencilerin cinsiyetlerinin okuduğunu anlama ve okumaya yönelik tutumda etkili olup olmadığı da belirlenmeye çalışılmıştır. Buna göre öğrencilerin okumaya yönelik tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasında düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin akademik başarıları ile okuduğunu anlama düzeyleri arasında orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin okumaya yönelik tutum puanları ile okuduğunu anlama puanları kız öğrencilerin lehine anlamlı fark göstermiştir.
Anahtar Kelime: türkçe eğitimi okuduğunu anlama okuma tutumu okuma becerileri ilk öğretim öğrencileri akademik başarı okumaya yönelik tutum

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksan, D. (2003). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Bağcı, H. (2007). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Tutumları İle Yazma Becerileri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi) Ankara: G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çakıcı, D. (2005). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum ve okuduğunu anlama üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi, D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü- İzmir.
  • Çam, B. (2006). İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma düzeyleri ile okuduğunu anlama, eleştirel okuma ve Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Eskişehir: O.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, M. (1996). Bilgilendirici metin türünün ve okuduğunu kavrama becerisinin altıncı sınıf öğrencilerinin öğrenme düzeyine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi) Ankara: H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Demirel, Ö. (2003). Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Gömleksiz, M.N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(14), 185–195.
  • Güngör, A. ve Açıkgöz, K. (2005). İşbirlikçi öğrenme ve geleneksel öğretimin okuduğunu anlama üzerinde etkileri ve cinsiyet ile ilişkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43, 354-378.
  • İnceoğlu, M. (2000). Tutum-algı iletişim. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1985). İnsan ve insanlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri.
  • Kalaycı Ş. (Ed.). Faktör analizi. s.321-331. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasakaloğlu,N. (2006). Adnan Menderes Üniversitesi sınıf öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerinin çeşitli sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Kongre Kitabı. 156-167. Ankara G.Ü. 14-16 Nisan, 2006.
  • Karatay, H. (2007). İlköğretim Türkçe öğretmeni adaylarının okuduğunu anlama becerileri üzerine alan araştırması, Yayımlanmamış doktora tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü- Ankara.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi (1–5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özçelik, D.A. (1988). 3. - 11. sınıf (9–17 yaş) öğrencilerinde görülen biçimiyle kavram (söz dağarcığı) gelişimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özdemir, E. (1983). Okuma sanatı nasıl okumalı neler okumalı. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Sidekli, S., Buluç, B. (2006). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin karşılaştırılması. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Kongre Kitabı. 156–167. Ankara G.Ü. 14–16 Nisan,
  • Tazebay, A. (1995). İlkokul üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Yayımlanmış doktora tezi, H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü-Ankara.
  • Tazebay, A. (2005). İlkokul öğrencilerinin okuma becerilerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Ankara: MEB Yayınları.
  • Temizkan, M. (2007). İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde okuma stratejilerinin okuduğunu anlama üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi) Ankara: G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Turgut, M.F. ve Baykul Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: O.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yücel, G. (2005). Okulöncesinde okuma tutumları ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ankara: G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
APA SALLABAŞ M (2008). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. , 141 - 155.
Chicago SALLABAŞ M. Eyyüp İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. (2008): 141 - 155.
MLA SALLABAŞ M. Eyyüp İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. , 2008, ss.141 - 155.
AMA SALLABAŞ M İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. . 2008; 141 - 155.
Vancouver SALLABAŞ M İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. . 2008; 141 - 155.
IEEE SALLABAŞ M "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki." , ss.141 - 155, 2008.
ISNAD SALLABAŞ, M. Eyyüp. "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki". (2008), 141-155.
APA SALLABAŞ M (2008). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141 - 155.
Chicago SALLABAŞ M. Eyyüp İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9, no.16 (2008): 141 - 155.
MLA SALLABAŞ M. Eyyüp İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.9, no.16, 2008, ss.141 - 155.
AMA SALLABAŞ M İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 9(16): 141 - 155.
Vancouver SALLABAŞ M İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 9(16): 141 - 155.
IEEE SALLABAŞ M "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, ss.141 - 155, 2008.
ISNAD SALLABAŞ, M. Eyyüp. "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9/16 (2008), 141-155.