Yıl: 2008 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1 - 9 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi

Öz:
Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın amacı, Akdeniz Üniversitesi Antalya Sağlık Yüksekokulunda öğrenim gören Ebelik ve Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine(OHİ) ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2. , 3. ve 4. sınıf 480 öğrenciden, araştırmaya katılmayı kabul eden 335 öğrenci oluşturmuştur. Dört ana başlık altında toplam 14 soruluk anket uygulanmış olup, SPSS-11 programında, iki oran arasındaki farkın anlamlılık testi ve ki-kare önemlilik testi kullanılarak veriler değerlendirilmiştir.Çalışmanın sonucunda, öğrenciler OHİ ile yapılan klinik uygulamaların öğrenilenleri pekiştirdiğini (%60.9), mesleğe adaptasyonu kolaylaştırdığını (%22.2), OHİ’nin, çalışan ebe/hemşirelerin iş yükünü azalttığını (%32.6), kendilerini geliştirmeyi sağladığını (%15.6),beklendik düzeydeki OHİ sayesinde yeni gelişmelerin mesleğe aktarılarak mesleki gelişimin sağlanacağını (%15.6) ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, daha çok vaka ile çalışılabilecek (%42.3), ekip iletişiminin iyi olduğu (%30.5), fiziksel ihtiyaçların karşılanabileceği (%18.3) alanlarda uygulama yapmak istediklerini belirtmişlerdir. Sonuç olarak; OHİ’nin sağlandığı kurumlarda yapılan uygulamanın ebelik/hemşirelik eğitiminin kalitesi ve mesleki gelişimin sağlanması açısından önemli olduğu görülmektedir. Bu doğrultuda OHİ’yi güçlendirecek parametrelerle ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçların eğitim sürecinde kullanılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik Davranış Bilimleri

Determination of opinions of midwifery and nursing students on theschool-hospital collaboration

Öz:
The aim of the present study was to determine the opinions of midwifery and nursing students who have been attending to Antalya Health School, Akdeniz University, on the school hospital collaboration (SHC). Totally, of four hundred and eighty students, 335 were participated to this study and responded the questionnaire form which consist of fourteen questions underlined four main titles. The data were appraised using SPSS-11 version, and tested with chi square test and results were compared with literature.Students who participated to this study emphasized; clinical applications that were done by SHC stiffened the theorethical knowledges (60.9%), provided easiness to the profession adaption (22.2%), SHC decreased the dense in the service for midwifery/nursings (32.6%),updated to themselves (15.6%). Also, students noticed that they would like topractice with muchcanes (42.3%) in a good team communication (30.5%), and in suitable physical conditions (18.3%) in the hospital.Our results suggest that SHC in midwifery/nursing education should be provided for the quality of the professional education and adaptation. In conclusion, the parameters that will support the SHC should be investigated and, their results should be applied in both school curriculums and hospital services.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atalay M (1994). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamada Yaşadıkları Güçlükler ve Yardım Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1(1):19–25.
  • Atalay M (2003). Üniversite Hastanelerinin Temel Misyonu ve Üniversite Hastanelerinde Çalışan Hemşirelerin Sorumlulukları Açısından Ayrıcalıkları Nelerdir? Yapıcı Okul/ Hastane İşbirliği Sempozyum Kitabı, 23-24 Ekim 2003, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Aydın, 23-26.
  • Ataş K, Başol E, Dörtbudak Z (2006). Öğrenci Hemşirelerin Uygulamadaki Klinik Hemşirelerinden Beklentilerinin Belirlenmesi. 5. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongre Kitabı, 180.
  • Başer G (1994). Hemşirelikte Yüksek Öğreim. Hemşirelik Haftasında Erciyes Üniveritesi Panel Konuşması 12-18 Mayıs 1993, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekkulu Dergisi 1(1):15–18.
  • Balım S, İlbey B, Sönmez T ve ark. (2006). Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekkulu Öğrencilerinin Gözüyle Okul-Hastane İşbirliği. 5.Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongre Kitabı, 203.
  • Bayık A (1991). Ülkemizde Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi ve Öğretime İlişkin Sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 7(3):29-39.
  • Coşar F, Temel S, Yıldırım G.Y ve ark. (2006). Ebelik ve Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Okul-Hastane İşbirliği İle İlgili Görüşlerinin Bir Önceki Yıl Mezunu Olan İntörn Öğrencilerle Karşılaştırılması. 5. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongre Kitabı, 49.
  • Çavuşoğlu H (1991). Hemşire Eğitiminin Klinik Eğitime İlişkin Sorumlulukları. Türk Hemşireler Dergisi 41(4):21-24.
  • Çetinkaya Z, Kelleci M (2001). Hemşirelikte Araştırma ve Profesyonelleşme. İstanbul Üniversitesi Florance Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 47(12):99-103.
  • Danış B (2003). Ege Üniversitesi Okul-Hastane İşbirliği. Yapıcı Okul/Hastane İşbirliği Sempozyum Kitabı, 23-24 Ekim 2003, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Aydın, 80-82.
  • Demirkıran F (2003). Okul ve Hastane Yöneticilerinin Yapıcı Okul-Hastane İşbirliğine İlişkin Görüşleri. Yapıcı Okul/Hastane İşbirliği Sempozyum Kitabı, 23-24 Ekim 2003, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Aydın, 51-62.
  • Eskimez Z, Alparslan N, Öztunç G ve ark. (2005). Hemşirelerin Adana Sağlık Yüksekokulu Öğrencileri ve Öğretim Elemanlarının Klinik Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 8(3):30-39.
  • Ekizler H (1994). Akademisyen Hemşire Eğitimcilerinin Klinik Ortamdan Beklentileri Ve Karşılaştıkları Güçlükler. Türk Hemşireler Dergisi 44(2):4-8.
  • Görgülü S (2001). Klinik Uygulamalarda Öğrencilerin Öğretim Elemanlarından Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1(8):1–13.
  • Karadağlı A (1993). Öğrenci Hemşirelerin Benlik-Saygısı Düzeyleri İle Algıladıkları Okul Yaşantıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Türk Hemşireler Dergisi 43(2): 11-15.
  • Kaya H (2003). Hemşirelik Eğitiminde Değişimler ve Gelecek. İstanbul Üniversitesi Florance Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 50(13):74-79.
  • Karadokovan A (1997).Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hemşirelik Ve Sağlık Ekibine İlişkin Düşüncelerinin İncelenmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Sempozyumu Kıbrıs, 82-86.
  • Kesik T, Üstündağ A, Yücel E ve ark. (2006). Burdur Devlet Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamalarıyla İşbirliği Yapmaya İlişkin Görüşleri. 5. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongre Kitabı, 50.
  • Kocaman G (2003). Hastane-Okul İşbirliği Hareketi. Yapıcı Okul/Hastane İşbirliği Sempozyum Kitabı, 23-24 Ekim 2003, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Aydın, 47-50.
  • Ocakcı A (1993). Hemşirelikte Ekip Çalışması ve Liderlik. Türk Hemşireler Dergisi 43(3):6-7.
  • Ocakçı A (1994). Meslek Bilincinin Profesyonelliğe Etkisi. Türk Hemşireler Dergisi 44 (5-6):39-41.
  • Önder A, Uçkan Ö, Demirkıran F (2006). Yönetici ve Çalışanların Okul-Hastane İşbirliğine Yönelik Ortak Görüşleri. 5. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongre Kitabı, 48.
  • Özgür G, Karaarslan A, Kılıç M (1997). Eğitimci Hemşirelerin Uygulamalı Eğitim İle İlgili Görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 13(1–3):33–44
  • Pekçetin Ç (2003). Hastanede Çalışan Hemşi-relerin Gözüyle Okul-Hastane İşbirliği. Yapıcı Okul/Hastane İşbirliği Sempozyum Kitabı, 23-24 Ekim 2003, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Aydın: 63-79.
  • Pektekin Ç (1993) Uygulanan Eğitimin Öğrencilerin Davranışları ve Benlik Saygısı Üzerine Etkisi, İstanbul
  • Uzun Ö (1996) Hemşirelik Araştırmalarının Sonuçlarını Uygulamada Kullanmayı Yaygınlaştırma Yolları. Türk Hemşireler Dergisi 46(4):9-10
  • Yapıcı Okul/Klinik İşbirliği Workshop Raporu (2002), 05-06 Eylül 2002, Akdeniz Üniversitesi Antalya Sağlık Yüksekokulu, Antalya.
  • Verep S, Çoban İG, Durna A ve ark. (2006). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. 5. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongre Kitabı, 51.
  • Yavuz C, Erdoğan Z (2003) Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu ve Uygulama Araştırma Hastanesi İşbirliğine İki Örnek. Yapıcı Okul/Hastane İşbirliği Sempozyum Kitabı, 23-24 Ekim 2003, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Aydın.
  • Yazıcı S, Eti Aslan F (1997). Klinik Sahiplerinin Gözüyle Misafirler: Hemşirelik Eğitimi Uygulama Alanlarındaki Hemşirelerin, Öğrenciler ve Öğretim Elemanlarına İlişkin Düşünceleri. IV. Ulusal Hemşirelik Sempozyumu Kıbrıs, 289-293.
APA KESER K, ÇALIŞKAN M, KESKİN T, GÖRDEBİL E (2008). Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. , 1 - 9.
Chicago KESER Kayacan İlkay,ÇALIŞKAN Meryem,KESKİN Tuba Zeynep,GÖRDEBİL Esra Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. (2008): 1 - 9.
MLA KESER Kayacan İlkay,ÇALIŞKAN Meryem,KESKİN Tuba Zeynep,GÖRDEBİL Esra Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. , 2008, ss.1 - 9.
AMA KESER K,ÇALIŞKAN M,KESKİN T,GÖRDEBİL E Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. . 2008; 1 - 9.
Vancouver KESER K,ÇALIŞKAN M,KESKİN T,GÖRDEBİL E Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. . 2008; 1 - 9.
IEEE KESER K,ÇALIŞKAN M,KESKİN T,GÖRDEBİL E "Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi." , ss.1 - 9, 2008.
ISNAD KESER, Kayacan İlkay vd. "Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi". (2008), 1-9.
APA KESER K, ÇALIŞKAN M, KESKİN T, GÖRDEBİL E (2008). Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(4), 1 - 9.
Chicago KESER Kayacan İlkay,ÇALIŞKAN Meryem,KESKİN Tuba Zeynep,GÖRDEBİL Esra Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 11, no.4 (2008): 1 - 9.
MLA KESER Kayacan İlkay,ÇALIŞKAN Meryem,KESKİN Tuba Zeynep,GÖRDEBİL Esra Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, vol.11, no.4, 2008, ss.1 - 9.
AMA KESER K,ÇALIŞKAN M,KESKİN T,GÖRDEBİL E Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 11(4): 1 - 9.
Vancouver KESER K,ÇALIŞKAN M,KESKİN T,GÖRDEBİL E Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 11(4): 1 - 9.
IEEE KESER K,ÇALIŞKAN M,KESKİN T,GÖRDEBİL E "Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi." Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11, ss.1 - 9, 2008.
ISNAD KESER, Kayacan İlkay vd. "Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi". Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 11/4 (2008), 1-9.