Yıl: 2008 Cilt: 16 Sayı: 61 Sayfa Aralığı: 33 - 40 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi

Öz:
Amaç: Çalışma, sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı konusundaki eğitim durumlarını ve okul sağlığı hizmetleri kapsamında yaptıkları uygulamaları belirlemek amacıyla gerçekleştirildi. Yöntem: Örneklemi oluşturan 11 okuldan görev yapan tüm sınıf öğretmenleri (n=150) ile aynı okulların yöneticileri çalışmaya alındı. Veriler sınıf öğretmenleri ve yöneticiler için hazırlanan 2 ayrı anket formu ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı ve yüzdelik dağılımlar ve ki-kare testi uygulandı. Bulgular: Tekirdağ il Merkezi'ndeki ilköğretim okullarında görevli sınıf öğretmenlerinin %84.7'sinin okul sağlığı konusunda eğitim almadığı, %96.6'sının mezun oldukları okullarda verilen okul sağlığı eğitimini yeterli bulmadıkları, %43.3'ünün öğrencilerini ergenlik dönemi hakkında bilgilendirdikleri, %30.5'inin çocuk sağlığı konusunda eğitim almak istedikleri ve en çok yapılan uygulamanın kaza ve yaralanma durumlarında %26.5 ile aileye haber vermek olduğu saptandı.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Acil Tıp Hemşirelik

School health care applications of classroom teacher's in Central Elementary Schools of Tekirdağ

Öz:
Objective: This survey is conducted to decide on the level of knowledge and the applications of the elementary school teachers within the context of school health. Method: Sample survey included all the clasroom teachers( n=150) from 11 elementary schools and administrators from the same schools. The data have been collected through 2 different questionairs prepared for the teachers and administrators seperately. In evaluation of the data the figures and percentage distribution and chi-square test have been applied. Results: It is detected that 84,7% of all the classroom teachers at the elementary schools in the city center has received no education in the field of school health, 96,6% of them doesn't find the schoolhealth education provided at school adequate, 43,3% of the teachers has been informed about the adolescence period, 30,5% of them wants to have a training in child health care and the most prevaling application- with a ratio of 26,5% is to inform the parents.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Acil Tıp Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, fi., Çelen, Ü., Özen Y., Tabak, R., S., Piyal, B. (2006). Ankara merkez ilçeler ilköğretim okulları çalışanlarının sağlık davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 5(2): 83-93.
  • Arslan, S. ve ark (1998). Aile Sağlığı Programı Eğitici Dosyası. T Cem (Ed). SB. Ana Çocuk Sağlığı Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Basımevi, Ankara, 112-119.
  • Bakırcı, M. Ç. (1997). ilkokul öğretmenlerine sağlık konusunda verilen hizmet içi eğitimin öğrencilerin sağlık bilgisine etkisi.Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, istanbul, 1-5, 8-10.
  • Berberoğlu, U., Eskiocak, M., Ekuklu, G., Saltık, A. (2002). Edirne il merkezindeki kamu ilköğretim okullarında çevre sağlığının değerlendirilmesi. Uluslararası Çevre ve Çocuk Sağlığı Sempozyumu Kitabı, Çizgi Tanıtım ve Matbaacılık Ltd. fiti., istanbul, 283-287.
  • Bulduk, S. (2002). Okul sağlığı hemşireliğinin durumu ve işlevsel boyutu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, istanbul, 6-17. Devlet istatistik Enstitüsü (DiE) Kayıtları (2003), http://www.die.gov.tr (15.09.2003).
  • Dirican, R., Bilgel, N. (1993). Halk Sağlığı (Toplum Hekimliğ i). 2. Baskı., Uludağ Üniversitesi Basımevi, Bursa, 405-417.
  • Hanlon J. J. (1988). Principles of Publich Health Administration. 3th ed., Temple Univ. School of Medicine, Philladelphia, 485-492.
  • Koç, S. (1997). Okul sağlığını geliştirme programlarında öğ- retim araç ve yöntemlerinin etkinliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, istanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, istanbul, 4-10,12-14.
  • Maenpaa T., Astedt-Kurki, P. (2008). Cooperation between parents and school nurses in primary school; parent's perceptions. Scand J Caring Sci, 22: 86-92
  • Nakou, S. (1999). Engelli Okul Çocuğunun Sorunları. Okul Sağlığı Kongresi, 13-17 Ekim, istanbul.
  • Pekcan, H. (1997). Okul Sağlığı. Bertan, M., Güler, Ç. (Eds.). Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Güneş Kitabevi, Ankara, 210-223.
  • Polat, H. (1998). Ankara merkez ilçelerindeki okulların çevre sağlığı yönünden incelenmesi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Supramaniam, A. ve ark (2000). Altındağ merkez sağlık oca- ğı bölgesindeki 5 ilköğretim okulunda okul sağlığı uygulamaları nın değerlendirilmesi. Yayınlanmamış intörn araştırma raporu, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ankara, 1-2, 5-19.
  • Spradley, B. W., Allander, J. A. (1996). Community Health Nursing: Concept and Practice. 4th ed., Lippincott, 415-433.
  • şahin, F. (2002). Okul sağlığı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi,Haziran.
  • Tokuç, B., Berberoğlu, U. (2007). Edirne merkez ilçe ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerde sağlığı geliştirici davranışlar. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (6): 421-425.
  • Yılmazer, T. (2001). Okullarda Sağlık Eğitimi. 2. Uluslararası Adolesan ve Sorunları Kongresi, 27-30 Eylül, Ankara.
  • istanbul Hıfzıssıhha Enstitüsü (iHE) (2007). Umumi Hıfzıssı hha Yasası (24.04.1930), http://istanbul.rshm.gov.tr (09.12.2007).
APA çelikkalp ü, Yorulmaz F (2008). Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. , 33 - 40.
Chicago çelikkalp ülfiye,Yorulmaz Faruk Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. (2008): 33 - 40.
MLA çelikkalp ülfiye,Yorulmaz Faruk Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. , 2008, ss.33 - 40.
AMA çelikkalp ü,Yorulmaz F Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. . 2008; 33 - 40.
Vancouver çelikkalp ü,Yorulmaz F Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. . 2008; 33 - 40.
IEEE çelikkalp ü,Yorulmaz F "Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi." , ss.33 - 40, 2008.
ISNAD çelikkalp, ülfiye - Yorulmaz, Faruk. "Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi". (2008), 33-40.
APA çelikkalp ü, Yorulmaz F (2008). Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 16(61), 33 - 40.
Chicago çelikkalp ülfiye,Yorulmaz Faruk Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 16, no.61 (2008): 33 - 40.
MLA çelikkalp ülfiye,Yorulmaz Faruk Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, vol.16, no.61, 2008, ss.33 - 40.
AMA çelikkalp ü,Yorulmaz F Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 16(61): 33 - 40.
Vancouver çelikkalp ü,Yorulmaz F Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 16(61): 33 - 40.
IEEE çelikkalp ü,Yorulmaz F "Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi." İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 16, ss.33 - 40, 2008.
ISNAD çelikkalp, ülfiye - Yorulmaz, Faruk. "Tekirdağ Merkez İlköğretim Okullarındaki sınıf öğretmenlerinin okul sağlığı uygulamalarının İncelenmesi". İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 16/61 (2008), 33-40.