Yıl: 2008 Cilt: 0 Sayı: 20 Sayfa Aralığı: 637 - 652 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)

Öz:
Bu çalışmada, aday öğretmenlerin ders sürecinde öğrenme-öğretme ilkelerini uygulama yeterliklerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin aday öğretmen olarak katıldıkları “Öğretmenlik Uygulaması” dersinde yapılmıştır. Veriler, Sosyal Bilgiler Programı son sınıf öğrencilerinin staj uygulamalarında arkadaşlarının gözlemleri ile toplanmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen gözlem formu kullanılmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlanması için aritmetik ortalama, Pearson’s r, tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi değerlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonunda aday öğretmenlerin; dersin giriş, geliştirme ve sonuçlandırma aşamalarındaki öğrenme-öğretme ilkelerinden yeterli düzeyde yararlanabildikleri ama belirli yetersizliklerinin de bulunduğu belirlenmiştir. Ayrıca ilkelerden yararlanabilme yönüyle dersin aşamaları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur. Aday öğretmenler 6. sınıflarda, 7. ve 8. sınıflardaki öğretim uygulamalarına göre öğrenme-öğretme ilkelerinden daha düşük düzeyde yararlanabilmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bloom, B.J. (1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (Çev.: D.A. Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi.
  • Bümen, N.T. (2005). Çoklu Zeka Kuramı ve Eğitim. Eğitimde Yeni Yönelimler. (Editör: Ö. Demirel). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyükalan Filiz, S. (2002). Soru-Cevap Yöntemine İlişkin Öğretimin Öğretmenlerin Soru Sorma Düzeyi ve Tekniklerine Etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara: GÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyükkaragöz, S.S. & Cuma Çivi (1997). Genel Öğretim Metotları. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1999). Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doğan C. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Derslere İlişkin Görüşleri ve Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2, 193-203.
  • Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Gagné, R.M. & Glaser, R. (1987). Foundations in Learning Research. Instructional Technology: Foundations. (Edit. R.M. Gagné). New Jersey:Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Gagné, R.M., Briggs, L.J. & Wager, W.W. (1992). Principles of Instructional Design. Orlando: Rinehart and Winston Inc.
  • Galton, M., Simon, B., Croll, P. Jassman, A. & Willcocks, J. (1990). Inside The Primary Classroom. New York: Routledge.
  • Good, T.L. & Brophy, J.E. (2000). Looking in Classrooms. New York: Longman, Inc.
  • Hesapçıoğlu, M. (1992). Öğretim İlke ve Yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Kauchak, D.P. & Eggen, P.D. (1998). Learning and Teaching. London: Allyn and Bacon A Viacom Company.
  • Kıncal, R.Y. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretim. Ankara: Gazi Yay.
  • Moore, K.D. (1999). Middle and Secondary School Instructional Methods. New York: McGraw-Hill College.
  • Moore, K.D. (2000). Öğretim Becerileri. (Çev. N. Kaya). Ankara: Nobel Yay.
  • Morgan N. & Saxton, J. (1994). Asking Better Questions. Ontario: Pembroke Publishers.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. Ankara: MEB.
  • Özabacı, N. & Acat, B. (2005). Öğretmen Adaylarının Kendi Özellikleri İle İdeal Öğretmen Özelliklerine Dönük Algılarının Karşılaştırılması. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Yönetimi Dergisi,42, 211-236.
  • Özkal, N., Güngör, A. & Çetingöz, D. (2004). Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Öğrencilerin Bu Derse Yönelik Tutumları. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Yönetimi Dergisi. 40, 600-615.
  • Reigeluth, C.M. & Curtis, R.V. (1987). Learning Stuations and Instructional Models. Instructional Technology: Foundations. (Edit. R.M. Gagné). New Jersey:Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: HÜ Eğitim Fakültesi
  • Sönmez, V. (1993). Öğretmen Elkitabı. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Şahinel, M. (2005). Etkin Öğrenme. Eğitimde Yeni Yönelimler. (Editör: Ö. Demirel). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Taşdemir, M. (2003). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Ocak Yay.
  • Yeşil, R. (1996). Sosyal Bilgiler Programının Niteliği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yeşil, R. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğrenme-Öğretme İlkelerinden Yararlanma Yeterlikleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (28-30 Eylül 2005). Denizli: Pamukkale Üniv. Eğitim Fak.
  • Yeşil, S. (2002). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Becerilerine Sahiplik Düzeyleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Van: YYÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YÖK. (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı. (Taslak Metin).
  • YÖK/Dünya Bankası. (1998). Fakülte-Okul İşbirliği. Ankara: YÖK Bşk.
  • YÖK-Dünya Bankası. (1999). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmede Standartlar ve Akreditasyon. Ankara: MEB Öğretmen Eğitimi Dizisi.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Eğitimde Yeni Yönelimler. (Editör: Ö. Demirel). Ankara: PegemA Yayıncılık.
APA Yeşil R (2008). Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). , 637 - 652.
Chicago Yeşil Rüştü Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). (2008): 637 - 652.
MLA Yeşil Rüştü Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). , 2008, ss.637 - 652.
AMA Yeşil R Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). . 2008; 637 - 652.
Vancouver Yeşil R Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). . 2008; 637 - 652.
IEEE Yeşil R "Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)." , ss.637 - 652, 2008.
ISNAD Yeşil, Rüştü. "Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)". (2008), 637-652.
APA Yeşil R (2008). Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(20), 637 - 652.
Chicago Yeşil Rüştü Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.20 (2008): 637 - 652.
MLA Yeşil Rüştü Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.20, 2008, ss.637 - 652.
AMA Yeşil R Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 0(20): 637 - 652.
Vancouver Yeşil R Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 0(20): 637 - 652.
IEEE Yeşil R "Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.637 - 652, 2008.
ISNAD Yeşil, Rüştü. "Aday Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme İlkelerini Uygulama Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20 (2008), 637-652.