Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)

Yıl: 2008 Cilt: 37 Sayı: 180 Sayfa Aralığı: 105 - 122 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)

Öz:
Sınıf içi öğretim sürecinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin sorulardan yararlanma yeterliklerini belirlemek bu çalışmanın temel problemini oluşturmaktadır. Öğretmenlerin, öğretim sürecinde sorulardan yararlanabilme konusunda yaşadıkları sorunları belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel bir çalışmadır. Öğretmenlerin sorulardan yararlanma yeterlikleri, bir gözlem ve değerlendirme formuyla toplanmıştır. Gözlem, eğitim fakültesi son sınıf öğrencileri tarafından yapılmıştır. Veriler üzerinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi uygulanmıştır. Çalışma sonunda; sosyal bilgiler öğretmenlerinin soru hazırlama, soru sorma ve geri bildirim verme yeterlikleri konusunda bir takım sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca, sorulardan yararlanma alt boyutları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kıdemleri, sorulardan yararlanma yeterliklerini etkilemektedir. Öğrencilerin sınıf ve bilgi düzeyleri ise, öğretmenlerin sorulardan yararlanma yeterliklerini etkilememektedir. Ulaşılan sonuçlar tartışılarak, öğretmenlerin, öğretim sürecinde sorulardan daha etkin yararlanmalarını sağlamak üzere öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelime: kırşehir sınıf içi öğretim sosyal bilgiler öğretmenleri öğretmen nitelikleri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Competencies of Social Studies Teachers’ About Utilizing from Questions in IN-Class Teaching (The Sample of Kırşehir)

Öz:
Identifying the competencies of social sciences teachers’ about utilizing from questions in in-class teaching process forms the basic problem of this study. Determining the problems that teachers face when utilizing from the questions during the teaching process has been intended. Research is a descriptive study. Teachers’ competencies of utilizing from questions were gathered by an observation and evaluation form. Observation was done by last grade students. Arithmetic mean, standard deviation, t test, one-way variance analysis and Scheffe test were applied on data. After the study; it was detected that social sciences teachers have some problems about the competence of preparing questions, asking questions and giving feedback. In addition, a meaningful and positive relationship was found among sub dimensions of utilizing from questions. Professional seniority of social sciences teachers affects their capacity of utilizing from questions. But knowledge level and class level of students don’t affect teachers’ capacity of utilizing from questions. Achieved results were discussed and some suggestions were improved in order to utilize from questions more effectively during the teaching process.
Anahtar Kelime: kirsehir in class teaching social studies teachers teacher qualifications

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AÇIKGÖZ, Kamile Ün. (2004). Aktif Öğrenme. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • AKBULUT, Turgay. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin soru sorma becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, ÇÜ Sosyal Bilimler Ens. Eğitim Bil. Anabilim Dalı, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • BERCI, Margaret E. & Griffith, Bryant. (2005). “What does it mean to question”, Interchance. 36 (4), 405-430.
  • BROPHY, Jere & GOOD, Thomas L. (1997). Looking in Classrooms. Longman, Inc., New York.
  • BÜYÜKALAN FİLİZ, Sevil. (2002). Soru-Cevap Yöntemine İlişkin Öğretimin Öğretmenlerin Soru Sorma Düzeyi ve Tekniklerine Etkisi, GÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • CHOWEN, Brent William. (2005). “Teaching Historical Thinking: What Happened in a Secondary School World History Classroom?”, UMI Microform 3203515, ProQuest İnformation and Learning Company, United States.
  • DİNÇ, M. Emin. (2006). “Sosyal Bilgiler Öğretimi Alanı İçinde Tarih Konularının Öğretimini Yönlendiren ve İçeriğini Oluşturan Soruların Analizi”, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, YYÜ Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, ss. 193-194.
  • DRAKE, Frederick D. & Brown, Sarah Drake. (2003). A Systematic Approach to Improve Student’ Historical Thinking”, History Teacher. 36, 4. (Avaliable in http://www.historycooperative.org/ journals/ht/36.4/drake.html, 25.05.2008.
  • GAGNE, R.M. & GLASER, R. (1987). “Foundations in Learning Research”, Instructional Technology: Foundations. (Edit. R.M. Gagné). Lawrence Erlbaum Associates, Inc., New Jersey.
  • GREDLER, M.E. (2001). Learning and Instruction-Theory Into Practice. Routhledge, Inc., New Jersey.
  • HALL, Timoth D. & SCOTT, Renay. (2007). “Closing the Gap between Professors and Teachers: “Uncoverage” As a Model of Development for History Teachers”, The History Teacher. 40 (2), 257-263.
  • HARDING, James Craig. (1999). Teachers’ Conceptions of History Education: A Phenomenographic Inquiry.UMI Microform 800-521-0600. Bell & Howell Information and Learning, The University of British Columbia.
  • HICKMAN, Sarah. (2006). “Social Significance Of Patterns Of Questioning In Classroom Discourse” Avaliable, 25.06.2006: http://cla.libart.calpoly. edu/-jbattenb/papers/ hickman.html).
  • KARASAR, Niyazi. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • KAUCHAK, Donald P. & EGGEN Paul D. (1998). Learning and Teaching: Research Based Method. A Viacom Company 160 Gould Street Needham Heights, Boston.
  • KORKMAZ, İsa. (2006). “Sosyal Bilimler Öğretiminde Beyin Temelli Öğrenmenin Kullanılması”, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, YYÜ Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 134-139.
  • MACKAY, Ian. (1997). Soru Sorma Sanatı. (Çev.: Aksu Bora ve Onur Cankoçak), İlkkaynak Kültür ve Sanat Ürünleri Ltd.Şti., Ankara:
  • MARTIN, Daisy A. (2005). Teachinf For Historical Thinking: Teacher Conceptions, Practices, And Constraints. UMI Microform 3187316, ProQuest İnformation and Learning Company,United States.
  • MILLER, Grant R. (2007). Engaging Diverse Learners in Historical Thinking. UMI Microform 3268509, Lynch Graduate School of Education, Unpublished PhD thesis, Boston.
  • MORGAN, Norah & Saxton, Juliana. (1994). Asking Better Questions. Pembroke Publishers, Ontario. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri
  • PROFETTO-McGRATH, J., Smith, K.Bulmer, Day, R. & Yonge, O. (2004). “The Questioning Skills of Tutors and Students in AContext Based Baccalaureate Nursing Program”, Nurse Education Today, 24(5), 363-372.
  • RAGLAND, Rachel G. (2007). “Changing Secondary Teachers’ Views of Teaching American History”, The History Teacher. 40(2), 220-246).
  • REIGELUTH, C.M. & Curtis, R.V. (1987). “Learning Situations and Instructional Models”, Instructional Technology: Foundations. (Edit. R.M. Gagné), Lawrence Erlbaum Associates, Inc., New Jersey.
  • ROUSMANIARE, Kate. (2001). “Questioning The Visual in The History of Education”, History of Education, 30 (2), 109-116.
  • SENEMOĞLU, Nuray. (1997). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, HÜ Eğitim Fakültesi, Ankara
  • SÖNMEZ, Veysel. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. 13. baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SÖNMEZ, Veysel. (2007b). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SUNDBERG, Sara Brooks. (2006). “An Investigation of The Effects Of Exam Essay Questions On Student Learning In United Stated History Survey Classes”, The History Teacher. 40 (1), 59-68.
  • TABAK, S. & Karakoç, Ş. (2004). “Sorgulayıcı Öğretme Stratejisi”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(313), 9-15.
  • TEKİN, Halil. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • THACKER, Jada. (2007). A study of a theme-based curriculum for secondary American History Education, UMI Microform 3274048, ProQuest İnformation and Learning Company,United States.
  • YEŞİL, Rüştü. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Öğrenci Kitabevi Yay., Kırşehir.
  • YÖK. (1999). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon. YÖK Başkanlığı, Ankara.
APA Yeşil R (2008). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). , 105 - 122.
Chicago Yeşil Rüştü Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). (2008): 105 - 122.
MLA Yeşil Rüştü Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). , 2008, ss.105 - 122.
AMA Yeşil R Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). . 2008; 105 - 122.
Vancouver Yeşil R Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). . 2008; 105 - 122.
IEEE Yeşil R "Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)." , ss.105 - 122, 2008.
ISNAD Yeşil, Rüştü. "Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)". (2008), 105-122.
APA Yeşil R (2008). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Milli Eğitim, 37(180), 105 - 122.
Chicago Yeşil Rüştü Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Milli Eğitim 37, no.180 (2008): 105 - 122.
MLA Yeşil Rüştü Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Milli Eğitim, vol.37, no.180, 2008, ss.105 - 122.
AMA Yeşil R Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Milli Eğitim. 2008; 37(180): 105 - 122.
Vancouver Yeşil R Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Milli Eğitim. 2008; 37(180): 105 - 122.
IEEE Yeşil R "Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)." Milli Eğitim, 37, ss.105 - 122, 2008.
ISNAD Yeşil, Rüştü. "Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)". Milli Eğitim 37/180 (2008), 105-122.