Yıl: 2008 Cilt: 4 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 182 - 196 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme

Öz:
Eğitim yönetimi alanında örgütsel değişim ile ilgili alanyazın incelendiğinde, okullardaki değişim sürecinde örgüt kültürü ve örgütsel öğrenme kavramları ile bu kavramların karşılıklı etkileşimlerinin göz önünde bulundurulmasının, okulları daha etkili örgütler haline getirme konusunda önemli bir önkoşul olarak değerlendirildiği görülmektedir. Bu bakış açısıyla, bu çalışmada eğitim planlamacıları ve yöneticilerinin örgütsel değişim sürecinde örgüt kültürü ve örgütsel öğrenme kavramlarının önemine dikkatlerini çekmek ve bu konuda temel bir bakış açısı oluşturmak hedeflenmiştir. Bu amaçla, bu çalışmada örgüt kültürünün temel öğeleri olan artifaktlar, değerler ve inançlar ve temel sayıtlılar ile örgütsel öğrenmenin düzeyleri olan tek, çift ve üç döngülü öğrenme, örgütsel değişimin türleri olan birinci, ikinci ve üçüncü basamak değişim ile karşılıklı olarak ilişkilenmeleri incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alas, R. and Vadi, M. (2003). The impact of organizational culture on organizational learning at six Estonian Hospitals. Trames, 7(2), 83,98.
  • Allaire, Y. and Firsirotu, M.E. (1984). Theories of organizational culture. Organization Studies, 5, 193–226.
  • Alvesson, M. (1993). Cultural perspectives on organizations. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Alvesson, M. and Billing, Y.D. (1997). Understanding gender and organizations. London: Sage.
  • Arslan, H., Kuru, M., ve Satıcı, A. (2005). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki örgüt kültürünün karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 44, 449-472.
  • Awbrey, S.M. (2005). General education reform as organizational change: Integrating cultural and structural change. The Journal of General Education, 54(1), 1-21.
  • Bacharac, S.B. and Mundell, B. (Eds.). (1995). Images of school. California: Corwin Press.
  • Barley, S.R., Meyer, G.W., and Gash, D.C. (1988). Cultures of culture: Academics, practitioners and the pragmatics of normative control. Administrative Science Quarterly, 33, 24-61.
  • Boyce, M.E. (2003). Organizational learning is essential to achieving and sustaining change in higher education. Innovative Higher Education, 28(2), 119-136.
  • Bulutlar, F. (2003). Öğrenen örgüt unsurlarının ders kalitesi üzerindeki etkileri. İşgüç Dergisi, 5(1).
  • Clement, R.W. (1994). Culture, leadership, and power: The keys to organizational change. Business Horizons, 37, 33-40.
  • Coppieters, P. (2005). Turning schools into learning organizations. European Journal of Teachers Education, 28(2), 129-139.
  • Deal, T.E. and Kennedy, A.A. (1982). Corporate cultures: The rites and rituals of corporate life. Massachusetts: Addison-Wesley.
  • Deal, T.E and Peterson, K.D. (1991). The principal’s role in shaping school culture. Washington: U.S. Department of Education.
  • Dooley, J. (1995). Cultural aspects of systematic change management. İnternet’ten 30 Nisan 2005’de elde edilmiştir. _____http://www.well.com/user/dooley/culture.pdf.htm>.
  • Duncan, W. J. (1989). Organizational culture: Getting a fix on an elusive concept. The Academy of Management Executive, 11, 229-236.
  • Dyer, W.G. (1985). The cycle of cultural evolution in organizations. In Kilmann, R.H., Saxton, M.J., Serpa, R. et al. (Eds.). Gaining control of the corporate culture (pp. 200-229). San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • George, M.P., White, G.P. ve Schlaffer, J.J. (2007). Implementing school-wide behavior change: Lessons from the field. Psychology in the Schools, 44(1), 41-51.
  • Gizir, S. (2003). Örgüt kültürü çalışmalarında yöntemsel yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 374-397.
  • Gizir, S. (2007). Üniversitelerde örgüt kültürü ve örgüt-içi iletişim üzerine bir derleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 247-268.
  • Hoy, W.K. (1990) Organizational climate and culture: A conceptual analysis of the school work place. Journal of Educational and Psychological Consultation, 1(2), 149-168.
  • İpek, C. (1999). Resmi liseler ile özel liselerde örgütsel kültür ve öğretmen-öğrenci ilişkisi. Kuramda ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19, 411–442.
  • Kale, M. (2004). Resmî ve özel fen liselerinin örgütsel öğrenme açısından karşılaştırılması. İnternet’ten 27 Mayıs’ta 2008’de elde edilmiştir. _____http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2004_cilt2/ sayi_2/159-177.pdf>.
  • Kilmann, R.H., Saxton, M.J., Serpa, R., et al. (Eds.). Gaining control of the corporate culture. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Korkmaz, M (2008). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğrenen örgüt özellikleri arasındaki ilişki üzerine nicel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 75-98.
  • Küçükoğlu, A. (2005). Örgütsel öğrenme ve öğrenmenin engelleri. İnternet’ten 24 Mayıs 2008 tarihinde elde edilmiştir. _____http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/166/index3-kucukoglu.htm>.
  • Lawson, R.B. and Ventriss, C.L. (1992). Organizational change: The role of organizational culture and organizational learning. Psychological Record, 42(2), 205-220.
  • Linstead, S. and Grafton-Small, S. (1992). On reading organizational culture. Organizational Studies, 13, 331-355.
  • Louis, M.R. (1985). An investigator’s guide to work place culture. In Frost, P.J., Moore, L.F., Louis, M.R. and Lundberg, C. (Eds.). Organizational culture (pp. 73–93). California: Sage Pub.
  • Lundberg, C.C. (1996). Designing organizational courses: Fundamental considerations. Journal of Management Education, 20, 11-17.
  • Lundberg, C. (1985). On the feasibility of cultural interventions in organizations. In Frost, P.J., Moore, L.F., Louis, M.R. and Lundberg, C. (Eds.). Organizational culture, (pp. 169-185). California: Sage Pub.
  • Martin, J. (1992). Cultures in organizations: Three perspectives. New York: Oxford University Publishers.
  • Martin, J. and Frost, P. (1996). The organizational war games: A struggle for intellectual dominance. In Clegg, S.R., Hardy, C., and Nord, W.R. (Eds.). Handbook of Organization Studies. London: Sage.
  • McNamara, C. (2005). Organizational culture. İnternet’ten 23 Aralık 2005’de elde edilmiştir. _____http://www.mapnp.org/library/org_thry/culture/culture.htm >.
  • Meek, V. L. (1988). Organizational culture: Origins and weaknesses. Organization Studies, 9, 453-473.
  • Meyerson, D, and Martin, J. (1987). Cultural change: An integration of the different views. Journal of Management Studies, 24, 623-647.
  • Morgan, G. (1997). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev. Bulut, G.). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Ott, J. S. (1989). The organizational culture perspective. Chicago: Dorsey Press.
  • Rousseau, D.M. (1990). Assessing organizational culture: The case for multiple methods. In Scheineder, B. Organizational culture and climate. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Sabuncuğlu, Z. ve Tüz, M. (2001). Örgütsel psikoloji (3. Baskı). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sackman, S.A. (1991). Uncovering culture in organizations. Journal of Applied Behavioral Science, 27, 295-318.
  • Salvason, C. (2005). Investigating specialist school ethos… or do you mean culture? Educational Studies, 31, 85-94.
  • Sayılar, Y. (2003). Kültürel değişim kültüre ne kadar duyarlı? Kültürel değişimin nedenleri ve değişim süreci üzerine bir inceleme. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 131-150.
  • Schein, E.H. (1992). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Schein, E.H. (1996). Culture: The missing concept in organization studies. Administrative Science Quarterly, 41, 229-241.
  • Senge, P.N. (1996). Beşinci disiplin (Çev. İldeniz, A. ve Doğukan, A.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Smircich, L. (1983). Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quarterly, 28, 339-358.
  • Smircich, L. and Calas, M.B. (1989). Organizational culture: A critical assessment. In Jablin, F.M., Putnam, L.L., Roberts, K.H., and Porter, L.W. (Eds.). Handbook of Organizational Communication. New York: Sage Publications.
  • Sönmez, M.A. (2006). Meslek liselerinde örgüt kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 85-108.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Şişman, M. ve Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi. Pegem Akademi: Ankara.
  • Taş, H. (2002). Yaratıcı örgüt kültürünün oluşturulmasında yönetim süreçlerinin yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 532-555.
  • Terzi, A.R. (1999). Özel ve devlet liselerinde örgüt kültürü. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Thompson, M.G. (1993). Understanding school culture. Independent School, 52(3), 37-41.
  • Tierney, W.G. (1997). Organizational socialization in higher education. The Journal of Higher Education, 68, 1-16.
  • Wilkins, A.L. and Dyer, W.G. (1988). Toward culturally sensitive theories of culture change. Academy of Management Review, 13, 522-533.
  • Young, D.W. (2000). The six levers for managing organizational culture. Business Horizons, 43, 19-29.
  • Zamanou, S. and Glaser, S.R. (1994). Moving toward participation and involvement. Group and Organization Management, 19, 475-513.
APA GIZIR S (2008). Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. , 182 - 196.
Chicago GIZIR SIDDIKA Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. (2008): 182 - 196.
MLA GIZIR SIDDIKA Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. , 2008, ss.182 - 196.
AMA GIZIR S Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. . 2008; 182 - 196.
Vancouver GIZIR S Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. . 2008; 182 - 196.
IEEE GIZIR S "Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme." , ss.182 - 196, 2008.
ISNAD GIZIR, SIDDIKA. "Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme". (2008), 182-196.
APA GIZIR S (2008). Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 182 - 196.
Chicago GIZIR SIDDIKA Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, no.2 (2008): 182 - 196.
MLA GIZIR SIDDIKA Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.4, no.2, 2008, ss.182 - 196.
AMA GIZIR S Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 4(2): 182 - 196.
Vancouver GIZIR S Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 4(2): 182 - 196.
IEEE GIZIR S "Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, ss.182 - 196, 2008.
ISNAD GIZIR, SIDDIKA. "Örgütsel Değişim Sürecinde Örgüt Kültürü ve Örgütsel Öğrenme". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/2 (2008), 182-196.