Yıl: 2008 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 67 - 74 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği)

Öz:
Ekonomik ve sosyal refahın artmasıyla toplumlar gıda konusunda daha hassas tutumlar göstermeye başlamıştır. Buna bağlı olarak; doğru ve dengeli tüketim anlayışında her geçen gün önemli gelişmeler olmakta ve bilinçli tüketici sayısı giderek artmaktadır. Böyle bir tüketim toplumunda toplumun bilgi düzeyi ve tutumlarının ne olduğunun ortaya konulması konunun önemini sergilemektedir. Tüketicilerin bilgi ve tutumlarının tam olarak tespit edilmesi, tüketicinin ihtiyaç ve isteklerinin yönünün ayrıca gıda üreten ve pazarlayan firmaların politikasının da yönünün doğru olarak saptanmasını sağlar. Bu çalışmanın amacı, Tokat Merkez İlçede yaşayan bireylerin gıda maddelerini satın alırken dikkat ettikleri konular, bilgi düzeyleri ve tutumlarının incelenmesidir. Veriler Tokat Merkez İlçedeki mahalleler tespit edilerek ildeki tüketicileri temsil edebilecek nitelikte bir örnek hacmi dikkate alınarak 277 olarak belirlenmiştir. Tüketicilere sosyo-demografik değişkenlerin yanı sıra gıda alımı, tüketimi, gıda güvenliği ve kalitesi ile ilgili deneyim, bilgi ve tutumlarını ölçen bir grup soru yöneltilmiştir. Gıda maddeleri alımında dikkat edilen kalıpların neler olduğunu ortaya koymak amacıyla faktör analizi kullanılmıştır. Bu analizle tüketicilerin gıda maddelerini alırken bilgi düzeyi ve tutumlarını açıklayıcı faktörler gruplandırılmıştır. Çalışmada, gıda maddeleri konusunda tüketici tutumlarının değişimini açıklama yüzdelerine göre en belirleyici olanları saptanmıştır. Buna göre; Tokat ilindeki tüketicilerin gıda ürünleri satın alırken besin değeri, ambalaj, marka, besleyicilik, doyuruculuk, üretim ve son kullanma tarihi, üretim ve satış yeri hijyeni, sağlıklı olma faktörlerini öncelikle göz önünde bulundurdukları ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla, arz ve talep dengesinin korunması, tutarlı, sürdürülebilir gıda politikalarının oluşturulabilmesi için bu sonuçlar dikkate alınmalıdır.
Anahtar Kelime: tüketici tutumları Tokat tüketici davranışları bilgi düzeyi Türkiye gıda ürünleri tüketici tercihi

Konular: İşletme İktisat

Knowledge level and attitudes of the consumers related to the food products they buy (Tokat city example)

Öz:
As economic and social welfare increases, societies started to exhibit more sensitive attitudes related to food products. In relation to this right and balanced consumption concept changes everyday and the number of conscious consumer increases gradually. In such kind of consumption society displaying what the knowledge levels and attitudes of the society are puts forward the importance of the subject. Exactly determination of the knowledge levels and attitudes of the consumers enables the appropriate determination of the needs and requirements of the consumers as well as the policy directions of the companies which produce and market food products. The purpose of this study is to examine the points to which individuals living in Tokat Central County pay attention while buying food products and their knowledge levels and attitudes. Data was determined as 277 sample volume which represents the consumers in the city by determination of the districts in Tokat Central County. The consumers were asked a group of questions which evaluate experience, knowledge and attitudes related to food product buying, consumption, food security and quality alongside with socio-demographical variables. Factor analysis was used in order to determine the points which are paid attention when buying food products. In this analysis the factors which explain the knowledge level and attitudes of the consumers when buying food products are classified. In this study, the most determining factors are ascertained according to the explanation percentages of the consumer attitudes related to food product buying. In line with this, it was determined that the consumers in Tokat city took into consideration the nutritional value, package, brand, nutritious ness, saturator foods, production and last consumption date, production, hygiene of the selling place and health factors initially while buying food products. Thus these results should be taken into consideration for the maintenance of supply and demand balance and for the formation of consistent and sustainable food product policies.
Anahtar Kelime: Turkey food products consumer preferences consumer attitudes Tokat consumer behaviour knowledge level

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, P., 1997. Toplumun Beslenmesi ve Bilinçlendirilmesinde Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali. Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Baysal, A., 1990. Beslenme Kültürümüz. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Biloukha OO, Utermohlen V., 2001. Healthy eating in Ukraine: attitudes, barriers and information sources. Public Health Nutr., 4 (2):207-215.
  • Cravens, D. W., Hills, G. E. ve R.B., Woodruff, 1987. Marketing Management. Irwin,Illınois.
  • Demirci, A. ve S., Baykan, 2003. Evli Tüketicilerin Gıda Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Standart, 495: 82–90.
  • Dölekoğlu, C. ve O. Yurdakul, 2004. Adana İlinde Hane Halkının Beslenme Düzeyleri ve Etkili Faktörlerin Logit Analizi İle Belirlenmesi. Akdeniz İİBF Dergisi, 8: 62–86.
  • Erdal, M., 2001. Yasam Tarzı Analizi ve Psikografik. Pazarlama Dünyası, Yıl:15, Sayı:89: 36-42. Eylül-Ekim 2001.
  • Ersoy, S. ve M.H., Nazik, 2006. Ergenlerde Tüketicilik Bilinç Düzeyi Üzerine Bir İnceleme. Selçuk Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 16: 313–328.
  • Gökalp, F., 2007. Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışında Ambalajın Rolü. Ege Akademik Bakış Dergisi, 7(1): 79–97.
  • Kavas, A., 2000. Sağlıklı Yaşam için Beslenme. Literatür Yayınları, İzmir.
  • Kearney M., Kearney J.M, Dunne A. ve M.J., Gibney 1999. Sociodemographic determinants of perceived influences on food choice in a nationally representative sample of Irish adults. Public Health Nutr., 3 (2):219-226.
  • Laajami A., and J.E., Briz. 1992. Analisis del consuma de la carne de ovino en Espana. Revista de Estudios Agro-Sociales, Ministerio De Agricultura, Pesca Alimentacion, Espana, aktaran: Sengül S., Emeksiz F., Yurdakul O. (1998) DİE Araştırma Sempozyumu’98 Bildirileri, Ankara.
  • Mentzer, J.T. ve D.J., Schwartz, 1985. Marketing Today. 4. Press, Harcourt Brace Jovanovich, New York.
  • Nazik, H., 1999. Türkiye’de Tüketici Profili.TC Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Md., Ankara
  • Okumuş, B.A. ve S., Bulduk, 2003. Tüketicilerin Süpermarketlerdeki Alışveriş Alışkanlıkları ve Ürün Seçimini Etkileyen Etmenler. Dokuz Eylül Üni. Sosyal Bilimler Enst. Dergisi, 5(4): 70–83.
  • Özgül, E. ve İ., Aksulu, 2006. Ambalajlı Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Etiket Duyarlılığındaki Değişimler. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6 (1): 1–10.
  • Şanlıer, N. ve S., Şeren, 2004. Halk Eğitim Merkezlerine Devam Eden Kadınlara Verilen Beslenme Eğitiminin Kadınların Beslenme Bilgi Düzeylerine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı.162, Ankara. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/162/sanlier-seren.htm
  • Topuzoğlu, A., Hıdıroğlu, S., Ay, P., Önsüz, F., ve H., İkiışık, 2007. Tüketicilerin Gıda Ürünleri İle İlgili Bilgi Düzeyleri ve Sağlık Risklerine Karşı Tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6:4: 253–258.
  • Zikmund, G.W. and M., d’Amico, 1995. Effective Marketing. 2. Press, West Publishing Company, St. Paul.
APA KIZILASLAN N, kızılaslan h (2008). Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). , 67 - 74.
Chicago KIZILASLAN Nuray,kızılaslan halil Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). (2008): 67 - 74.
MLA KIZILASLAN Nuray,kızılaslan halil Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). , 2008, ss.67 - 74.
AMA KIZILASLAN N,kızılaslan h Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). . 2008; 67 - 74.
Vancouver KIZILASLAN N,kızılaslan h Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). . 2008; 67 - 74.
IEEE KIZILASLAN N,kızılaslan h "Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği)." , ss.67 - 74, 2008.
ISNAD KIZILASLAN, Nuray - kızılaslan, halil. "Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği)". (2008), 67-74.
APA KIZILASLAN N, kızılaslan h (2008). Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 67 - 74.
Chicago KIZILASLAN Nuray,kızılaslan halil Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 22, no.2 (2008): 67 - 74.
MLA KIZILASLAN Nuray,kızılaslan halil Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol.22, no.2, 2008, ss.67 - 74.
AMA KIZILASLAN N,kızılaslan h Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2008; 22(2): 67 - 74.
Vancouver KIZILASLAN N,kızılaslan h Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2008; 22(2): 67 - 74.
IEEE KIZILASLAN N,kızılaslan h "Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği)." Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22, ss.67 - 74, 2008.
ISNAD KIZILASLAN, Nuray - kızılaslan, halil. "Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat İli örneği)". Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 22/2 (2008), 67-74.