Yıl: 2008 Cilt: 0 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 1 - 11 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği eğitimi programı ile Okul Öncesi Öğretmenliği eğitimi programına devam eden öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini, okulöncesi öğretmenliği eğitimi programından 100, sınıf öğretmenliği eğitimi programından 100 toplam 200 3. ve 4. sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarına Mumcuoğlu (2002) tarafından dil eşdeğerliği yapılan Bar-on Duygusal Zekâ Ölçeği ile Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri Envanteri uygulanarak öğretmen adaylarının duygusal zeka ve iletişim becerileri arasındaki puanların ilişkisi korelasyon analizi yoluyla saptanmış, iki grubun duygusal zeka ve iletişim becerileri puanları arasında farklılıklar t-testi yoluyla incelenmiştir. Mumcuoğlu tarafından dil eşdeğerliği yapılan Bar-On EQ-i’ Türkçe formun alt boyutlarının Cronbach alfa güvenirlik katsayıları. 48 ile .84 arasında yer almaktadır. Tüm katsayılar istatistiki açıdan p<.01 düzeyinde anlamlıdır. Bu çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile iletişim becerileri arasındaki anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Bulgular öğretmen eğitimine yönelik önerilerle desteklenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The relation between emotional intelligence and communication skills of teacher canditates

Öz:
The aim of this study is to investigate the relation between the emotional intelligence level and communication skillsof teacher candidates that continue primary education and preschool education courses at Dokuz Eylül University Buca Education Faculty. The sample of the study consist of total 200 teacher candidates, 100 from early childhood education and 100 from primary education third and fourth grade students. Bar-on Emotional Intelligence Scaleand Communication Skills Inventory , developed by Ersanlı and Balcı(1998) are demonstrated to teacher candidates, correlations are applied to determine the relation between emotional intelligence level and communication skills of teacher candidates, also t-test is applied to determine differences between the groups.The cronbach alpha realibity coefficient of subscales in Turkish revision of Bar-On EQ &#8211;revision done by Mumcuoğlu (2002)-are between .48 and .84. All of the coefficients are statistically meaningfull (p<.01). The results demonstrated that there is a significant relation between the teacher candidates emotional intelligence level and communication skills. Results are supported with suggestion for improving teacher education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aklaya, Y. (2004). Lise Öğrencilerinin İletişim ve Empati Becerilerinin Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bar-On R. (1997). The Emotional İntelligence İnventory (EQ-I).,: Technical Manual. Toronto, Canada: Multi Health Systems.
  • Bender, Tekin, M. (2006). Resim-İş Eğitimi Öğrencilerinde Duygusal Zekâ ve Yaratıcılık İlişkileri. D.E.Ü Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar A.B.D., Doktora Tezi, İzmir.
  • Bilgin,N., (2003). Sosyal Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bağlam Yayıncılık.
  • Bircan, İ. (2003). “Eğitimde Yeni Yönelimler Gelişmiş Ülkelerde Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Uygulamaları”. Eğitimde Yansımalar: VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu Kitabı, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas 44-47.
  • Çakan, M. (2002). Bilişsel Stil İle Zekâ Kavramının Öğrenci Başarısı Açısından İrdelenmesi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı8, Ss. 86-95.
  • Dökmen, Ü. (1994). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları Ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2001). Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak Gelişmek Uzlaşmak ( 4. Baskı), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Jaeger, A.J. ( Dec. 2003). Job Competencies And The Curriculum: An Inquiry Into Emotional Intelligence In Graduate Professional Education. Research In Higher Education. Vol 44, No 6, Pp 615-639.
  • Kavcar C. (2003). “Alan Öğretmeni Yetiştirme”. Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu Kitabı. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas 81-89.
  • Kılıç, A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Becerilerini Uygulama ve Gözleme Düzeyleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 155-168.
  • Mayer,J., Salovey, P. (1997). What İs Emotional İntelligence? In P. Salovey & D.J. Sluyter (Eds.). Emotional Development And Emotional İntelligence. New York: Basic Boks.
  • Mayer,J., Salovey, P. & Caruso, P. (2000). Test Manuel Fort He Mayer, Salovey, Caruso Emotional İntelligence Test: Research Version I.I , (3RD ED.). Toronto Canada: MHS.
  • Morgan, C.T., (1993). Psikolojiye Giriş. Ankara Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Mumcuoğlu, Ö. (2002). Bar-On Duygusal Zekâ Testi’nin Türkçe Dilsel Eşdeğerlik, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sillars, S., (1995). İletişim. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sönmez, V. (2003). Eğitimin Tarihsel Temelleri. Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Ed. Sönmez, V.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şen, H.Ş., Erişen, Y.(2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, Sayı 1, 99-116
  • Şişman, M. (2001). Öğretmenliğe Giriş. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Turgut, İ. (1993). Sanat Felsefesi. İzmir: Üniversite Kitabevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA GÜRŞİMŞEK I, EKİNCİ VURAL D, SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. , 1 - 11.
Chicago GÜRŞİMŞEK Işık,EKİNCİ VURAL DENİZ,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ EBRU Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. (2008): 1 - 11.
MLA GÜRŞİMŞEK Işık,EKİNCİ VURAL DENİZ,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ EBRU Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. , 2008, ss.1 - 11.
AMA GÜRŞİMŞEK I,EKİNCİ VURAL D,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. . 2008; 1 - 11.
Vancouver GÜRŞİMŞEK I,EKİNCİ VURAL D,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. . 2008; 1 - 11.
IEEE GÜRŞİMŞEK I,EKİNCİ VURAL D,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E "Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki." , ss.1 - 11, 2008.
ISNAD GÜRŞİMŞEK, Işık vd. "Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki". (2008), 1-11.
APA GÜRŞİMŞEK I, EKİNCİ VURAL D, SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(16), 1 - 11.
Chicago GÜRŞİMŞEK Işık,EKİNCİ VURAL DENİZ,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ EBRU Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.16 (2008): 1 - 11.
MLA GÜRŞİMŞEK Işık,EKİNCİ VURAL DENİZ,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ EBRU Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.16, 2008, ss.1 - 11.
AMA GÜRŞİMŞEK I,EKİNCİ VURAL D,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 0(16): 1 - 11.
Vancouver GÜRŞİMŞEK I,EKİNCİ VURAL D,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 0(16): 1 - 11.
IEEE GÜRŞİMŞEK I,EKİNCİ VURAL D,SELÇİOĞLU DEMİRSÖZ E "Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.1 - 11, 2008.
ISNAD GÜRŞİMŞEK, Işık vd. "Öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16 (2008), 1-11.