Yıl: 2008 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 987 - 1019 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği

Öz:
Araştırmanın temel amacı, 2003 Öğrenci Seçme Sınavının yordama geçerliğini araştırmaktır. Bu amaçla yükseköğretimdeki akademik başarı not ortalamalarının ÖSS’deki ham, standart ve yerleştirmeye esas puanlar tarafından ne derece yordandığına bakılmıştır. İlişkisel türden betimsel bir çalışma niteliğine sahip bu araştırma, bir çalışma grubu (n=2103 ) üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada sözel, sayısal ve eşit ağırlıklı puanla öğrenci alan programlar arasından ikişer program seçilmiştir. Bu programlar devlet üniversitelerindeki; ziraat mühendisliği, inşaat mühendisliği, hukuk, işletme, sosyal bilgiler öğretmenliği ve Türk Dili ve Edebiyatıdır. Araştırmada kullanılan yordanan değişkenlere ait veriler öğrencilerin yerleşmiş oldukları fakültelerin öğrenci işlerinden ve bazı üniversitelerin öğrenci işleri daire başkanlığı bilgi işlem merkezlerinden, yordayıcı değişkenlere ilişkin veriler ise Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nden alınmıştır. Verilerin analizinde Aşamalı Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; ziraat mühendisliği, inşaat mühendisliği ve sosyal bilgiler öğretmenliği programlarında yerleştirmeye esas olan puan, işletme programında yerleştirmede kullanılmayan Y-ÖSS SAY puanın ve hukuk programında ise Y-ÖSS SÖZ, Y-ÖSS SAY ve Y-ÖSS EA puanlarının üçünün birlikte akademik başarı not ortalamalarını yordadığı belirlenmiştir. ÖSS testlerinin bazı programlardaki akademik başarıyı iyi derecede yordadığı, bazı programlarda ise akademik başarıyı yeterince yordamadığı görülmüştür.
Anahtar Kelime: ölçme ve değerlendirme öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (ösys) yüksek öğretimden beklentiler eğitim hakkı öğrenci seçme sınavı (öss) eğitim politikaları performans değerlendirme öğrenci başarıları

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Predictive Validity of the University Student Selection Examination

Öz:
The main purpose of this study is to investigate the predictive validity of the 2003 University Student Selection Examination (ÖSS). For this purpose, freshman grade point average (FGPA) in higher education was predicted by raw scores, standard scores, and placement scores (YEP). This study has been conducted on a research group. In this study, six programs –which accept students by verbal, numerical and equal weighted scoreswere selected. These programs are agricultural engineering, civil engineering, law, business administration, social studies education, Turkish Language and Literature. The study was conducted with 2103 students from these programs. Data related with dependent variables used in this study has been gathered from universities’ student affairs information centers. Data related with independent variables has been received from the Student Selection and Placement Center (OSYM). Stepwise regression analysis was used in order to analyze the data. It was found that the significant predictors of students’ FGPA is YEP which is used for the placement of agricultural engineering, civil engineering, and social studies education program students, Y-OSS SAY scores which is not used for the placement of business administration program students and three YEP’s (Y-OSS SOZ, Y-OSS SAY, Y-OSS EA) which is used for the placement of law program students.
Anahtar Kelime: right to education student selection examination (sse) education policies performance evaluation student's success assesment and evaluation student selection and placement examination (sspe) expectations from higher education

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Amstrong, W. B. & Carty, H.M. (21-25 April 2003). Reconsidering the SAT I for college admissions: Analysis of alternate predictiors of college success. Paper Presented at the Annual Meeting of American Educational Research Association Chicago, IL, USA.
  • Aşkar, P. (1985). Yükseköğretime öğrenci seçme ve yerleştirme sisteminin geçerliği. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baron, J. & Norman, F. (1992). SAT’s, achievement tests and high school class rank predictors of college performance. Educational and Psychological Measurement. 52, 1047-1055.
  • Baykal, A. (2006, Ocak). ÖSYS konusunda can alıcı sorulara can sıkıcı cevaplar. AB Vizyonu, Türkiye’de Eğitim ve Özel Okullar Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Antalya, Türkiye.
  • Breland, H.M., Kubota, M.Y. & Bonner, M.W. (1999). The Performance assessment study inwriting: Analysis of the SAT II: Writing Subject Test. (College Board Report No. 99-4). New York: College Entrance Examination Board.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Deryakulu, D. (2002). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmenliği ile sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 30, 187–204.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Predictors of academic achievement for elementary teacher education students in Turkey. International Journal of Educational Reform, 13 (4), 388–402.
  • Cronbach, L. J. (1984). Essentials of Psychological Testing (4th ed.). New York: Harper & Row Publishers.
  • Deaton, R. & Schutz, G.J. (2001). Examinig the predictive power of the ACT and high school GPA. Tennessee Higher Education Commission Southern Association of Institutional Research, Panama City Beach, Florida.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları No:24.
  • Erdoğdu, Y. (1999). Öğrenci seçme ve yerleştirme sınavında kullanılan testlerin yordama geçerliliğine ilişkin bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Feldhusen, J.F & Jarwan, F. (1995). Predictors of academic success at state-supported residential schools for mathematics and science: A Validity Study. Educational and Psychological Measurement, 55, 505–512
  • Garton, B. J.; Dyer, J.E.; King, B.O. & Ball, A.L. (2000, December). Predicting college agriculture sudents’ academic performance and retention: A trend study. Paper Presented at the Annual National Agricultural Education Research Conference, San Diego, CA.
  • Geiser, S. & Studly, R. (2002). UC and The SAT: Predictive validity and differential impact SATI and SAT II at the Universty of Colifornia. Educational Measurement, 8(1), 1–26.
  • Gülleroğlu, D. (2005). Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarının yordanmasına ilişkin karşılaştırmalı bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hanford, G. (1985). Futher Comment. Harvard Educational Review, 55, 324- 331.
  • House,D.J. (2000). Academic background and self –beliefs as predictors of student grade performance in science, engineering and mathematics. International Journal of Istructional Media, 27(2), 207-220
  • House, J.D.& Xiao, B. (2001). Th e Eff iciency of high school class percentile rank and admissions test scores for the prediction of achievement outcoms. Paper Presented at the Association for Institional Research Annual Forum, Long Beach, CA.
  • Kutlu, Ö. (2003). Cumhuriyetin 80.yılında: Ölçme ve değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi. Web:http://yayimlar.meb.gov.tr/dergiler/160/kutlu.htm
  • Myers, R.S. & Pyles, M.R. ( 11–13 November 1992). Relationships among high school grades, ACT test scores, and college grades. Paper Presented at the Annual Meeting of the Mid- South Educational Research Association. Knoxville, TN.
  • Noble, J. & Sawyer,R. (2002). Predicting diff erent levels of academic success in college usig high school GPA and ACT Composite Score. (ACT Research Report Series 2002-4), Iowa Cıty, IA: ACT, Inc.
  • Oral, T. (1985). Lise başarı ölçüleri ile ÖSYS puanları arasındaki uyum.Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ÖSS. (2004). Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. Ankara: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • ÖSYM. (1982). Öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı geçerliğinin araştırılmasında kullanılan yöntemlere ilişkin bazı sorunlar. Ankara: (AGB-100) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • ÖSYM. (2007a). Tarihsel Gelişme. 13.02.2007 tarihinde http://www.osym.gov.tr/ BelgeGoster.aspx. adresinden alınmıştır.
  • ÖSYM. (2007b). Sayısal Bilgiler. 18.03.2007 tarihinde http://www.osym.gov.tr/ BelgeGoster.aspx. adresinden alınmıştır.
  • Qualls, A.L. & Ansley, T.N. (1995). Th e Predictive relationship of ITBS and ITED to measures of academic success. Educational and Psychological Measurement 55, 485- 498.
  • Tavşancıl, E. (1989). Lise tür ve kolunun yükseköğretimdeki akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Tezbaşaran, A. (1991). Yükseköğretime öğrenci seçme ve yerleştirme sisteminde 1987 yılında yapılan değişiklikler üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tezbaşaran, A. (2004). Yükseköğretime geçişin kısa öyküsü ve öğrenci seçme ve yerleştirme sistemindeki değişmeler (1960–2004). Eğitim Bilim Toplum Dergisi. 2(6), 108–112
  • Turgut, M.F. (1979). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Türk Eğitim Derneği Yayınları[TED]. (1978). Yükseköğretime Giriş Sorunları Yayına Hazırlayan Nizamettin Koç, Ankara: Şafak Matbaası
  • Umay, A. (2004). Yükseköğrenime Öğrenci Seçme: Katsayıyı Kaç Yapalım? Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 2(8), 92–97.
  • ÜSYM. (1979). Üniversiteler Arası Seçme Sınavı Geçerlik Çalışması. Ankara: AB-20-77-0020.
  • Whitney, D. R. (1989). Educational Admission and Placement., Linn, Robert (Editor). Educational Measurement (515-525). New York: American Council on Education and Macmillan Publishing Company A Division of Macmillan, Inc.
  • Widerstrom,A.H., Jengeleski, J. L. & Chansky, N. M. (1979). Predicting freshman GPA of Law/Justice students. Educational and Psychological Measurement, 39 (2), 439–443.
  • Wolfe, R.N. & Johnson, S.D. (1995). Personality as predictor of college performance. Educational and Pyschological Measurement, 55, 177–185.
  • Yağımlı, Y. (2004). Öğrenci seçme sınavının yordama geçerliğine ilişkin bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zwick, R. (2006). College Admission Testing. National Association for College Admission Counseling (NACAC).
  • Zwick, R. & Sklar J. (2005). Predicting college grades and degree completion using high school grades and SAT scores: The Role of student ethnicity and first language. American Educational Research Journal, 42 (3), 439- 464.
APA KARAKAYA İ, TAVŞANCIL E (2008). Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. , 987 - 1019.
Chicago KARAKAYA İsmail,TAVŞANCIL Ezel Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. (2008): 987 - 1019.
MLA KARAKAYA İsmail,TAVŞANCIL Ezel Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. , 2008, ss.987 - 1019.
AMA KARAKAYA İ,TAVŞANCIL E Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. . 2008; 987 - 1019.
Vancouver KARAKAYA İ,TAVŞANCIL E Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. . 2008; 987 - 1019.
IEEE KARAKAYA İ,TAVŞANCIL E "Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği." , ss.987 - 1019, 2008.
ISNAD KARAKAYA, İsmail - TAVŞANCIL, Ezel. "Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği". (2008), 987-1019.
APA KARAKAYA İ, TAVŞANCIL E (2008). Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(3), 987 - 1019.
Chicago KARAKAYA İsmail,TAVŞANCIL Ezel Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 8, no.3 (2008): 987 - 1019.
MLA KARAKAYA İsmail,TAVŞANCIL Ezel Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.8, no.3, 2008, ss.987 - 1019.
AMA KARAKAYA İ,TAVŞANCIL E Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2008; 8(3): 987 - 1019.
Vancouver KARAKAYA İ,TAVŞANCIL E Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2008; 8(3): 987 - 1019.
IEEE KARAKAYA İ,TAVŞANCIL E "Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, ss.987 - 1019, 2008.
ISNAD KARAKAYA, İsmail - TAVŞANCIL, Ezel. "Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’nın Yordama Geçerliği". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 8/3 (2008), 987-1019.