Yıl: 2005 Cilt: 29 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 65 - 81 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi

Öz:
Bu çalışmada, krizlerin işletmeler üzerindeki olumlu etkileri; değişim etkisi, öğrenme etkisi, büyüme etkisi ve uluslararasılılaşma etkisi olarak dört boyutta incelenmiştir. Çalışmanın uygulama kısmında, 2001 krizinin Kütahya ve Bilecik illerinde faaliyet gösteren işletmeler üzerindeki olumlu etkileri test edilmiştir. Araştırma bulguları, işletmelerin “değişim” ve “öğrenme” boyutlarında krizden olumlu etkilendiklerini ve krizden etkilenme düzeylerinin sektör, pazar ve hedef müşteri kitlesine göre farklılıklar gösterdiğini doğrulamaktadır.
Anahtar Kelime: örgütsel yönetim olumlu etkiler fırsat ekonomik kriz etkileri örgütsel değişim şirketler kriz yönetimi işletme örgütsel öğrenme ekonomik kriz

Analysis of Lately Occurred Crises’ Positive Effects on Companies

Öz:
In this study, positive effects of crises on companies have been discussed at four dimensions; change effect, learning effect, growth effect and internationalizing effect. In the application part of the study, positive effects of 2001 Crisis on companies based in Kütahya and Bilecik have been tested. Research findings verify that companies have been affected positively at “change” and “learning” dimensions and degree of the crisis’ effects have changed relative to sectors, markets and target customers of the companies.
Anahtar Kelime: companies crisis management business enterprise organizational learning economic crisis organizational management positive effects opportunity economic crisis impacts organizational change

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKDİŞ, Muhammet. (2000), Küresel Finansal Sistem, Finansal Krizler ve Türkiye, Beta.
  • AKDİŞ, Muhammet. (2002), “Küreselleşmenin Finansal Piyasalar Üzerindeki Etkileri Ve Türkiye:Finansal Krizler-Beklentiler”, Dış Ticaret Dergisi, Yıl:7, Sayı:26, Ekim, s.1-45.
  • AKMAN, Vedat. (1998), Modern Dünyadaki En Büyük Ekonomik Kriz, Asya Krizi Sonrası ve Muhtemel Etkileri, Rota Yayınları, 2. Basım.
  • AKTAN, Çoşkun Can. (2003), “Kriz Yönetimi”, www.canaktan.org/yonetim/toplam_kalite/toplam-kalite-felsefesi/aktan - kriz-yonetimi.pdf, 17.04.2003.
  • ALBRECHT, Steve. (1996), Crisis Management For Corporate Self-Defense, American Management Association.
  • ATAMAN, Göksel. (2001), İşletme Yönetimi Temel Kavramlar & Yeni Yaklaşımlar, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • AUGUSTINE, Norman R. (2000), “Önlemeye Çalıştığınız Krizi Yönetmek”, Kriz Yönetimi, (Çeviren:Salim Ay), Harvard Business Review, MESS Yayını.
  • BATRA, Ravi. (1988), (Çev:Oya Argun Çakır), Kriz 1990, Altın Kitaplar Yayınevi.
  • COOMBS, W. Timothy. (2001), “Teaching the crisis management/communication course”, Public Relations Review, 27, pp.89–101.
  • ÇOLAK, Ö. Faruk, Aslan Yiğidim. (2001), Türk Bankacılık Sektöründe Kriz, Nobel, Ekim.
  • DEMİR, Gülten. (1999), Aysa Krizi ve IMF, DER Yayınları.
  • DİNÇER, Ömer. (1998), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta, 5. Baskı, İstanbul.
  • DRUCKER, Peter F. (1998), Fırtınalı Dönemlerde Yönetim, (Çev. Bülent Toksöz), İnkılap Kitabevi Yayın San. ve Tic. A.Ş.
  • EĞİLMEZ, Mahfi, Ercan Kumcu. (2001), Krizleri Nasıl Çıkardık?, Genişletilmiş 2. baskı, Creative Yayıncılık.
  • ELIOTT, Dominic, Smith Denis, and Martine McGuinnesS. (2000), Exploring the Failure to Learn: Crises and the Barriers to Learning”, Review of Business, Fall/Winter, Vol. 21, Issue 3-4, pp.17-25.
  • GÜLTEKİN, M. Kemal. (2002), Krizde Yönetim, Alp Yayınevi.
  • GÜMÜŞ, Mustafa. (1999), Yönetimde Başarı İçin Altın Kurallar, Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • HURST, David K. (2000), (Çev. Ela Gürdemir), Kriz ve Yenilenme, Alfa.
  • KADIBEŞEGİL, Salim. (2002), Kriz Geliyorum Der, MediaCat, İstanbul.
  • KARABULUT, Gökhan. (2002), Gelişmekte Olan Ülkelerde Finansal Krizlerin Nedenleri, Der Yayınları.
  • KEOWN-McMULLAN, Caroline. (1997), “Crisis:when does a molehill become a mountain?”, Disaster Prevention and Management, Volume 6 · Number 1, pp. 4–10.
  • KIM, Linsu. (1998), “Crisis Construction and Organizational Learning:Capability Building in Catching-up At Hyundai Motor”, Organization Science:A Journal of the Institute of Management Sciences, Jul/Aug, Vol. 9, Issue 4, pp.506-522.
  • KOVOOR-MISRA, Sarah, Judith A. Clair, and Kenneth L. Bettenhausen. (2001), “Clarifying the Attributes of Organizational Crises”, Technological Forecasting and Social Change 67, 77–91.
  • KOVOOR-MISRA, Sarah, and Maria Nathan. (2000), “Timing is everything:The Optimal Time to Learn from Crises”, Review of Business, Fall/Winter, Vol.21, Issue 3-4, pp.31-37.
  • MITROFF, Ian I., and Christine M. Pearson. (1993), Crisis Management, Jossye-Boss Publishers, San Francisco.
  • NORFOLK, Donald. (1989), (Çev:Leyla Serdaroğlu), İş Hayatında Stres, Form Yayınları.
  • OĞUZ, Şeref. (2003), “İşinizi Sürekli Kılmaktan Daha Önemli Ne Olabilir?”, Dünden Bugüne Tercüman, 17 Ocak Cuma, s.7.
  • ÖZEL, Mustafa. (1995), Değişim ve Kriz, İz Yayıncılık, İktisat ve Toplum Kitaplığı 12, İstanbul.
  • PEARSON, Christine M., and Ian I. Mitroff. (1993), “From Crisis Prone To Crisis Prepared: A Framework For Crisis Management” , Academy of Management Executive, February, Vol. 7, Issue 1, pp.48-60.
  • RICHARDSON, Bill. (1995), “Paradox management for crisis avoidance”, Management Decision, Vol. 33, No. 1, s.5-18.
  • RODRIK, Dani. (1999), Yeni Küresel Ekonomi ve Gelişmekte Olan Ülkeler, (Çev. Sultan Gül), Sabah Kitapları.
  • ROSIER, Bernard. (1991), İktisadi Kriz Kuramları, (çev. Nurhan Yentürk), İletişim Yayınları.
  • ROUX-DUFORT, Christophe, and Emmanuel METAIS. (1999), “Building Core Competencies in Crisis Management Through Organizational Learning”, The Case of the French Nuclear Power Producer”, Technological Forecasting and Social Change, 113–127.
  • ROUX-DUFORT, Christopher. (2000), “Why Organizations Don’t Learn From Crises:The Perverse Power of Normalization”, Review of Business, Fall/Winter, Vol. 21, Issue 3-4, pp.25-31.
  • ŞAHİN, Kemal. (2001), ŞAHİNLER HOLDİNG 2001, Şirket Tanıtım Kataloğu.
  • SHAMIR, Boas, and Jane M. HOWELL. (1999) ,“Influences On The Emergence And Effectiveness Of Charismatic Leadership”, Leadership Quarterly, 10(2), 257–283.
  • SILVER, A. David. (1990), (Çev:Naz Türer) Kriz Dönemlerinde Şirket Yönetimi, Form Yayınları.
  • SIMON, Laurent, and Thierry C. PAUCHANT. (2000), “Developing the Three Levels of Learning in Crisis Management: A Case Study of the Hagerville Tire Fire”, Review of Business, Fall/Winter, Vol.21, Issue 3- 4, pp.6-12.
  • TOPRAK, Metin. (2001), Küreselleşme ve Kriz, Siyasal Kitabevi.
  • TÜZ, Melek Vergiliel. (2001), Kriz ve İşletme Yönetimi, Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • ULAGAY, Osman. (2001), Küreselleşme Korkusu ve 2001 Krizi, Timaş Yayınları, Genişletilmiş İkinci Baskı.
APA AYDEMİR M, DEMİRCİ M (2005). Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. , 65 - 81.
Chicago AYDEMİR Muzaffer,DEMİRCİ M. Kemal Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. (2005): 65 - 81.
MLA AYDEMİR Muzaffer,DEMİRCİ M. Kemal Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. , 2005, ss.65 - 81.
AMA AYDEMİR M,DEMİRCİ M Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. . 2005; 65 - 81.
Vancouver AYDEMİR M,DEMİRCİ M Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. . 2005; 65 - 81.
IEEE AYDEMİR M,DEMİRCİ M "Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi." , ss.65 - 81, 2005.
ISNAD AYDEMİR, Muzaffer - DEMİRCİ, M. Kemal. "Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi". (2005), 65-81.
APA AYDEMİR M, DEMİRCİ M (2005). Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 65 - 81.
Chicago AYDEMİR Muzaffer,DEMİRCİ M. Kemal Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 29, no.1 (2005): 65 - 81.
MLA AYDEMİR Muzaffer,DEMİRCİ M. Kemal Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.29, no.1, 2005, ss.65 - 81.
AMA AYDEMİR M,DEMİRCİ M Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2005; 29(1): 65 - 81.
Vancouver AYDEMİR M,DEMİRCİ M Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2005; 29(1): 65 - 81.
IEEE AYDEMİR M,DEMİRCİ M "Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi." Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, ss.65 - 81, 2005.
ISNAD AYDEMİR, Muzaffer - DEMİRCİ, M. Kemal. "Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi". Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 29/1 (2005), 65-81.