Yıl: 2007 Cilt: 31 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 25 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol

Öz:
Genel anlamda kültür, belli bir zaman ve mekândaki insan topluluğunun yaşama şekli olarak tanımlanır. Kültürü, insanların fiziksel ve ruhsal ihtiyaçları belirler. Bu nedenle, kendiliğinden oluşma, kültürün en önemli özelliği kabul edilir. Geniş bir insan kesiminin ortak eğilimlerine karşılık gelen popüler kültür ise, kültürün ticarileşmiş ve sanayileşmiş biçimidir. Popüler kültür, tüketilmek ve alınıp satılmak üzere pazar için planlanarak üretilmiş kültürdür. Bu açıdan popüler kültürün kapitalizm, teknolojik gelişme ve sanayileşmeyle çok yakın ilişkisi bulunur. Futbol, sporun en çok tercih edilen ve ilgilenilen dalıdır. Futbolun popüler olmasının birçok nedeni vardır. Bu çalışma, farklı yaklaşımlar açısından popüler kültürü değerlendirmek ve popüler kültürün özelliklerini belirleyerek futbolun popüler olmasını sağlayan nedenleri analiz etmek amacını taşır.
Anahtar Kelime:

Football as an Example of Popular Culture

Öz:
In general meaning, culture is defined as a lifestyle of human society in the same place and at the same time. The physical and mental needs of humans determine the culture. For this reason, its formation is accepted the most important feature of culture. On the other hand popular culture that is against the common tendency of a large number of humans is industrialized and commercialized form of culture. It is a culture that is produced for its market to buy, sell and be consumed. So it has a very close relationship between capitalism and technological development or industrialization. Football is a type sports that is preferred and interested most. There is a lot of reasons why the football is very popular. The aim of this study is to assess popular culture in different approaches define its features and analyze the reasons why football.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKTAY, Yasin (2001), “Karizma, Popüler Kültür ve Faşizm”, Tezkire, Yıl:10, Sayı: 22, Eylül/Ekim, Ankara.
  • BENNETT, Tony (1999), “Popüler ve Popüler Kültür Politikası”, (Çeviren: Taşkın Kızılok), Popüler Kültür ve İktidar, (Derleyen: Nazife Güngör), Vadi Yayınları, Ankara.
  • BİGSBY, C.W.E (1999), “Popüler Kültür Politikaları”, (Çeviren: Serdar Öztürk), Popüler Kültür ve İktidar, (Derleyen: Nazife Güngör), Vadi Yayınları, Ankara.
  • BOZKURT, Veysel (2000), Püritanizmden Hedonizme Yeni Çalışma Etiği, Alfa Yayıncılık, Bursa.
  • ÇAKIR, Ahmet (2001), O Bir İmparator, 2.Baskı, Altın Kitaplar, İstanbul.
  • ERDOĞAN, İrfan; ALEMDAR, Korkmaz (1994), Popüler Kültür ve İletişim, Ümit Yayınları, Ankara.
  • ERDOĞAN, İrfan (1999), “Popüler Kültür Alanında Egemenlik ve Mücadele”, Popüler Kültür ve İktidar, (Derleyen: Nazife Güngör), Vadi Yayınları, Ankara.
  • ERDOĞAN, İrfan (2001), “Popüler Kültürde Gasp ve Popülerin Gayri Meşruluğu”, Doğu Batı, Yıl: 4, Sayı: 15, Mayıs Haziran Temmuz, Ankara.
  • ERDOĞAN, İrfan (2004), “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”, Eğitim, Özel Sayısı, Yıl:5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • ERKAL, Mustafa (1992), Sosyolojik Açıdan Spor, Türk Dünyasını Araştırmaları Vakfı, İstanbul.
  • EROL, Murat (2004), “Memnuniyetsizlik Felsefesi ya da Popüler Kültür Dayatmaları”, Eğitim, Özel Sayısı, Yıl: 5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • FEATHERSTONE, Mike (1996) Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (Çeviren: Mehmet Küçük), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • FİSKE, Jhon (1999), Popüler Kültürü Anlamak, (Çeviren: Süleyman İrvan), Ark Yayıncılık, Ankara.
  • KAPLAN, Yusuf (2004), “Bir Futbol Arkeolojisi ve Felsefesi: Neo-Pagan Popüler Kültür Olarak Futbol”, Eğitim, Özel Sayısı, Yıl: 5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • KELLNER, Douglas (1993), “Toplumsal Teori Olarak Postmodernizm: Bazı Meydan Okumalar ve Sorunlar”, (Çeviren: Mehmet Küçük), Modernite Versus Postmodernite, (Derleyen: Mehmet Küçük), Vadi Yayınları, İstanbul.
  • KILCIGİL, Ertan (1998), Sosyal Çevre-Spor İlişkisi, Bağırgan Yayınları, Ankara.
  • KIVANÇ, Ümit (2001), Kesin Ofsayt, Televizyon Futbolu ve Futbol Medyası, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • KOZANOĞLU, Can (2004), “Futbol Üzerine Söyleşi”, Eğitim, Özel Sayısı, Yıl: 5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • MARSHALL, Gordon (1999), Sosyoloji Sözlüğü, (Çeviren: Osman Akınhay- Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • McROBBIE, Angela (1999), Postmodernizm ve Popüler Kültür, (Çeviren: Almina Özdek), Sarmal Yayınları, İstanbul.
  • MUTLU, Erol (2001), “Popüler Kültürü Eleştirmek”, Doğu Batı, Yıl: 4, Sayı:15, Mayıs Haziran Temmuz, Ankara.
  • OKTAY, Ahmet (2000), Postmodernist Tahayyüle İtirazlar, İnkılap Yayıncılık, İstanbul.
  • ÖZDEMİR, İlker (2001), “Popüler Bir İkon Olarak Fatih Terim”, Tezkire, Yıl:10, Sayı:22, Eylül /Ekim, Ankara.
  • ÖZDENEREN, Rasim (2004), “Futbol Üzerine E-Söyleşi”, Eğitim, Özel Sayısı, Yıl: 5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • RITZER, George (2000), Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, (Çeviren: Şen Süer Kaya), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SCHUDSON, Micheal (1999), “Popüler Kültürün Yeni Gerçekliği: Akademik Bilinçlilik ve Duyarlılık”, Popüler Kültür ve İktidar, (Derleyen: Nazife Güngör),Vadi Yayınları, Ankara.
  • SOMBART, Werner (1998), Aşk, Lüks ve Kapitalizm, (Çeviren: Necati Ara), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • SÖZEN, Edibe (2001), “Popüler Kültür Retoriği: Sahiplik İçinde Yokluk, Rağbette Olma ve Sağduyu”, Doğu Batı, Yıl:4, Sayı:15, Mayıs Haziran Temmuz, Ankara.
  • STOREY, Jhon (2000), Popüler Kültür Çalışmaları, (Çeviren: Koray Karaşahin), Babil Yayıncılık, İstanbul.
  • ŞEN, Ercan (2001), “Kamusal Bulanıklık ve Yalan kültürü”, Tezkire, Yıl:10, Sayı: 22, Eylül/Ekim, Ankara.
  • ŞEN, Ercan (2004), “Top Oynamak”, Eğitim, Özel Sayısı, Yıl: 5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • TAŞDELEN, Vefa (2004), “Futbol Tiyatrosu”, Eğitim, Özel Sayı, Yıl: 5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • TOURAINE, Alain (2002), Modernliğin Eleştirisi, 4. Baskı, (Çeviren: Hülya Tufan), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan (1997), Sosyal Hareketler Sosyolojisi, Birleşik Yayıncılık, İstanbul.
  • ULUĞ, Yiğiter (2004), “Futbol, Sadece Futbol mudur?”, Eğitim, Özel Sayısı, Yıl: 5, Sayı: 57, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • VOİGT, Dieter (1998), Spor Sosyolojisi, (Çeviren: Ayşe Atalay), Alkım Yayınları, İstanbul.
APA ŞENTÜRK Ü (2007). Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. , 25 - 41.
Chicago ŞENTÜRK ÜNAL Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. (2007): 25 - 41.
MLA ŞENTÜRK ÜNAL Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. , 2007, ss.25 - 41.
AMA ŞENTÜRK Ü Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. . 2007; 25 - 41.
Vancouver ŞENTÜRK Ü Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. . 2007; 25 - 41.
IEEE ŞENTÜRK Ü "Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol." , ss.25 - 41, 2007.
ISNAD ŞENTÜRK, ÜNAL. "Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol". (2007), 25-41.
APA ŞENTÜRK Ü (2007). Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 25 - 41.
Chicago ŞENTÜRK ÜNAL Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 31, no.1 (2007): 25 - 41.
MLA ŞENTÜRK ÜNAL Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.31, no.1, 2007, ss.25 - 41.
AMA ŞENTÜRK Ü Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 31(1): 25 - 41.
Vancouver ŞENTÜRK Ü Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 31(1): 25 - 41.
IEEE ŞENTÜRK Ü "Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol." Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, ss.25 - 41, 2007.
ISNAD ŞENTÜRK, ÜNAL. "Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol". Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 31/1 (2007), 25-41.