Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 35 Sayfa Aralığı: 93 - 108 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement

Öz:
Problem Durumu: Kelime anlamı olarak zaman, olayların geçmisten bugüne gelip, geleceğe doğru birbirini takip ettiği, bireyin kontrolü dısında kesintisiz devam eden bir süreçtir. Zaman israf edilmemesi, akılcı kullanılması gereken önemli bir kaynaktır. Ancak, günümüz toplumlarında, yasamın hızlı temposu içerisinde bireylerin söz konusu değerli kaynağı etkili bir biçimde kullanma sansları giderek azalmaktadır. Öncelikle insanlardan beklenen ve karsılanması istenen konular, her yıl bir önceki yıla oranla artmakta ve örgütler, çalısanlarından her geçen gün daha fazla konuda talepte bulunmaktadır. Bunun yanı sıra çalısma yasamı giderek daha karmasıklasmakta, is ortamını etkileyen göstergeler artmaktadır. Tüm bu değisimler belirli bir yere kadar tolere edilebilmektedir, fakat değisim hızının da kendi içinde artıyor olması, belli bir noktada zamanın yetersizliği gerçeğini ortaya çıkarmaktadır. Zaman yönetimi kavramı bu noktada devreye girmektedir. Zaman yönetimi, kisinin özel ve is yasamında, amaçlarına etkili ve verimli bir sekilde ulasabilmesi için planlama, organize etme ve kontrol etme gibi yönetim islevlerini kendi etkinliklerine uygulama sürecidir Zaman yönetiminin amacı, sınırlı olan zaman içerisinde yapılacak etkinliklerin niteliğini artırmaktır. Üniversite dönemi, zaman değerlendirme bilincinin olusmasında da önemli bir yer tutmaktadır. Üniversitenin görevlerinden biri de, öğrencilerine bu bilinci kazandırmak, öğrencilerin bu bilinci kazanmaları için uygun kosulları hazırlamak ve onları desteklemek olmalıdır. Zaman kullanma yetkinliklerinin gelistirilmesinde en önemli rolü ve sorumluluğu, üniversite sürecini yasayan öğrenciler üstlenmelidir. Zamanı değerlendirmenin ne anlama geldiğini özellikle öğrenmek gerekir Bu arastırmadan, üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik basarıları üzerindeki etki düzeyini ortaya çıkarması ve bunun ısığında öğrencilere, zamanlarını nasıl daha etkili bir sekilde kullanabileceklerine iliskin yol göstermesi beklenmektedir. Arastırmanın Amacı: Bu arastırmadan, üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik basarıları üzerindeki etki düzeyini ortaya çıkarması ve bunun ısığında öğrencilere, zamanlarını nasıl daha etkili bir sekilde kullanabileceklerine iliskin yol göstermesi beklenmektedir. Arastırmanın Yöntemi: Bu arastırmada, Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin zaman yönetimi beceri düzeyleri ve bu düzeylerinin akademik basarıları üzerindeki etkisi belirlenmeye çalısılmıstır. Arastırma bu yönüyle betimsel bir çalısmadır. Arastırma tarama modeli için uygundur. Bu arastırmanın evrenini, 2007–2008 eğitim-öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Fen–Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve Đdari Bilimler Fakültesi, Mühendislik Fakültesi, Tıp Fakültesi ve Teknik Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 15.823 öğrenci olusturmaktadır. Arastırmanın örneklemini evrende bulunan 15.823 öğrenci arasından “tabakalı tesadüfi örnekleme” ile seçilen 375 öğrenci olusturmaktadır. Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin zaman yönetimi beceri düzeylerini ölçmek için konunun kuramsal temeli olusturulmus ve literatür taraması yapılmıs olup, Britton ve Tesser (1991) tarafından gelistirilen “Zaman Yönetimi Envanteri”, arastırmacı tarafından Türkçe’ye çevrilmis ve uyarlanmıstır. Türkçe’ye uyarlanan ölçek için uzman görüsü alınmıs ve elestiriler değerlendirilerek, ölçek üzerinde yeni düzenlemeler yapılmıstır. Arastırmanın yaz okuluna devam eden 150 kisilik ön deneme grubuna uygulanması sonucunda geçerlilik ve güvenirlik çalısmaları yapılarak bazı maddeler çıkartılmıs ve kullanılan anket 25 maddeden olusmustur. İki bölümden olusan anketin birinci bölümü öğrenciler hakkında kisisel bilgi edinmeye, ikinci bölümü ise öğrencilerin zaman yönetimi becerilerini ölçmeye yöneliktir. Ölçme aracı için öğrencilerden her maddenin karsısında bulunan “her zaman–4”,“sık sık–3”, “ara sıra–2”, ve “hiçbir zaman–1” seçeneklerinden birini isaretlemeleri istenmektedir. “Zaman Yönetimi Envanteri”nin kapsam geçerliliğini test etmek amacıyla araç, ilgili alanda çalısan bir uzman grubunun görüsüne sunulmus, yapılan değerlendirme sonucunda ilgili düzenlemeler yapılmıs ve aracın kapsam geçerliliğine sahip olduğu belirlenmistir. Ölçme aracının yapı geçerliliği ile ilgili yapılan çalısmada Kaiser-Meyer- Olkin değerinin Zaman Yönetimi Envanteri için .835 olduğu belirlenmistir. İlgili ölçekteki verilerin faktör analizine uygun olduğu görülmüstür. Zaman Yönetimi Envanteri’nin temel boyutlarını ve faktör yapısını ortaya koymak amacıyla, 37 madde üzerinden faktör analizi yapılmıstır. Analizde ölçek, Temel Bilesenler Analizi (Principal Component Analysis) ile sınanmıs ve faktör yükü .258 (.129x2)’in altında kalan maddeler atılmıstır. Çözümleme sonunda, veri toplama aracının CronBach-Alpha değeri .750 olarak bulunmus ve aracın güvenilir olduğu saptanmıstır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS (Statistical Package for Social Sciences) paket programı kullanılmıstır. Arastırmanın alt problemlerine yanıt bulmak amacıyla standart sapma, ortalama, doğrusal regresyon analizi gibi istatistik tekniklerinden yararlanılmıstır. Yapılan istatiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıstır. Ölçekte yer alan olumsuz maddeler ters çevrilerek hesaplamalara dahil edilmistir. Arastırmanın Bulguları: Bulgulara göre PAÜ öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri “orta” düzeydedir (f:245, %65.33). Zaman yönetimine iliskin, öğrencilerin % 16.8’i (f: 63) “yüksek”, % 17.87’si (f: 67) ise “düsük” düzeyde beceriye sahiptir. Ayrıca PAÜ öğrencilerinin zaman yönetimi beceri düzeyi, akademik basarıdaki toplam varyansın % 7.9’ unu açıklamaktadır. Zaman planlama becerilerinin, akademik basarı düzeyini yordama gücü % 4.7 olarak sasptanmıstır.Bir diğer alt boyut olan zaman yönetimi tutum ve becerileri, akademik basarıdaki toplam varyansın % 3,8’ini açıklamaktadır. Zaman düsmanlarını kullanma düzeyinin, akademik basarı düzeyini yordama gücü % 4.3 olduğu belirlenmistir. Arastırmanın Sonuçları ve Önerileri: Ara
Anahtar Kelime: üniversite öğrencileri zaman yönetimi becerileri pamukkale üniversitesi zaman yönetimi akademik başarı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi

Öz:
Problem Identification: Time is not a kind of source which people can increase by working hard. The aim of the time management is to increase the quality of the activities performed in a limited time. The university life process is the preparation stage to the period of taking responsibility and working. For this reason, acquiring the skills related to time management during this process plays an important role for students to be successful both during their university education and in real life. Purpose of Study: The purpose of this study is to determine the time management skill levels of PAU students and the effects of these skills on their academic achievement. Methods: In this study descriptive survey has been used. The sample of the study consists of 375 students attending five different faculties of Pamukkale University in the 2007-2008 academic year. A Time Management Scale including 25 items adopted from the Time Management Questionnaire developed by Britton and Tesser was administered to the subjects. The data has been analyzed by using such techniques as means, standard deviation, and linear regression. Findings and Results: According to the findings, the time management skills of PAU students were found at a moderate level (f: 245, 65.33 percent). It was also found that the prediction power of the students’ time planning skills for academic achievement level is 4.7 percent, time management attitudes and skills explain 3.8 percent of total variance in academic achievement, and the prediction power of the level of the students to cope with time wasters for academic achievement level is 4.3 percent. Moreover, the findings of this study prove that time management skills are not unidimensional. Finally, positive attitudes of students about time management affects their academic achievements as well as the other dimensions. Having positive attitudes about time management can help students to develop their skills in time management. Conclusions and Recommendations: The students should start to acquire time management senses on their own in their primary school years by reading materials on the issue or via the framework of psychological counselling and guidance studies applied in schools, and adopt effective time management attitudes and techniques to determine how and where they spend their time.
Anahtar Kelime: time management academic achievement university students time management skills pamukkale university

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adair, J. & Adair, T. (1999). Time management, Translator: Bengi Güngör, Ankara: Öteki Publishing
  • Alay, S. (2000). Seçilmis üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik basarıları arasındaki iliski [relationship between time management and academic achievement of selected university students] Unpublished dissertation, Ankara: Middle East Technical University Instıtute of Social Sciences.
  • Britton, B.K. & Tesser, A. (1991). Effects of time management practices on college grades, Journal of Educational Psychology, 83 (3), 405–410.
  • Cochran, W. (1962). Sampling techniques. New York: John Wiley Sons Inc.
  • Demirtas, H. & Özer, N. (2007) Relationship between time management skills and academic achievement of teacher nominees, The Journal of Political Analysis and Strategical Research. Retrieved November 11 2007 from http://www.inased.org/epasad/c2s1/ demirtasozer.pdf
  • Dikmetas, E., Erdem, R. & Pirinçci, E. (2004). The time management attitudes of university students and the relation of these attitudes with the academic performance, The Journal Of Social Sciences of Manas University. Retrieved February 24 2008 from http://yordam.manas.kg/ekitap/pdf/Manasdergi
  • Efil, İ. (1999). Administration and organization in business, In Gökhan Erdul, Üniversite Öğrencilerinin Zman Yönetimi Becerileri ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İliski [the relation between the time management skills of university students and the level of their anxiety] (pp.18–36) Unpublished dissertation, Bursa: Uludağ University Institute of Social Sciences.
  • Erdem, R. (1999). Yöneticiler için zaman yönetimi [Time management for administrators]. Modern Hastane Yönetimi, 3(7), 26–31.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile kaygı düzeyleri arasındaki iliski [The relation between the time management skills of university students and the level of their anxiety] Unpublished dissertation, Bursa: Uludağ University Institute of Social Sciences.
  • Fidan, F., Latif, H. & Uçkun, G. (2005) What are university students doing ? Time assesment or time passing? (The sample of Sakarya University). Retrieved December 12 2007 from http://www.isletme-finans.com
  • Gay, L.R. (1996). Educational research: Competencies for analysis and application. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, Inc.
  • Krejcie & Morgan (1970). Determining sample size for research activities, Educational and Psychological Measurement, 30 (3), 607–10.
  • Koch, R. (1998). The 80/20 principle: the secret of achieving more with less, New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group.
  • Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L. & Phillips, A. P. (1990). College student’s time management: Correlations with academic performance and stress, Journal of Educational Psychology, 82 (4), 760–768.
  • Moore, P.C. (1994). The ınfluence of time management practices and perceptions on academic performance. Unpublished doctoral dissertation. Retrieved July 12 2007 from http://proquest.umi.com
  • Scoot, M. (1997). Time management, Translator: Aslı Çıngıl Çevik, İstanbul:Rota Publishing.
  • Smith, H.W.(1998). 10 natural regulations to manage life and time: proofed strategies to increase productivity and inner peace, Translator: Adalet Çelbis, İstanbul: Sistem Publishing.
  • Stevens, J. (1996). Applied multivariate statistics for the social sciences. Mahwah,N.J. Lawrence Erlbaum Associates,Publishers.
  • Wells, G. D. (1993). Time–management and academic achievement. Retrieved July 12 2007 from http://proquest.umi.com
APA TANRIÖĞEN A, İŞCAN S (2009). Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. , 93 - 108.
Chicago TANRIÖĞEN Abdurrahman,İŞCAN SEHER Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. (2009): 93 - 108.
MLA TANRIÖĞEN Abdurrahman,İŞCAN SEHER Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. , 2009, ss.93 - 108.
AMA TANRIÖĞEN A,İŞCAN S Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. . 2009; 93 - 108.
Vancouver TANRIÖĞEN A,İŞCAN S Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. . 2009; 93 - 108.
IEEE TANRIÖĞEN A,İŞCAN S "Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement." , ss.93 - 108, 2009.
ISNAD TANRIÖĞEN, Abdurrahman - İŞCAN, SEHER. "Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement". (2009), 93-108.
APA TANRIÖĞEN A, İŞCAN S (2009). Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 0(35), 93 - 108.
Chicago TANRIÖĞEN Abdurrahman,İŞCAN SEHER Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.35 (2009): 93 - 108.
MLA TANRIÖĞEN Abdurrahman,İŞCAN SEHER Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.35, 2009, ss.93 - 108.
AMA TANRIÖĞEN A,İŞCAN S Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. Eurasian Journal of Educational Research. 2009; 0(35): 93 - 108.
Vancouver TANRIÖĞEN A,İŞCAN S Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement. Eurasian Journal of Educational Research. 2009; 0(35): 93 - 108.
IEEE TANRIÖĞEN A,İŞCAN S "Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.93 - 108, 2009.
ISNAD TANRIÖĞEN, Abdurrahman - İŞCAN, SEHER. "Time Management Skills of Pamukkale University Students and their Effects on Academic Achievement". Eurasian Journal of Educational Research 35 (2009), 93-108.