Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler

Yıl: 2009 Cilt: 34 Sayı: 152 Sayfa Aralığı: 87 - 100 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler

Öz:
Bu araştırma, Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA) 2006 kapsamında, Türkiye’de 15 yaş grubu öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörlerin neler olduğunu belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, 15 yaş grubu 4942 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Verilerin çözümlenmesinde, fen bilimleri başarısını etkileyen faktörleri belirlemek için öncelikle öğrenci anketinde yer alan sorular, temel bileşenler açımlayıcı faktör analiz çözümlemesinden yararlanılarak belirlenmiştir. Araştırma alt problemlerinde, belirlenen yordayıcı değişkenlerin 15 yaş grubu öğrencilerin fen başarısını yordama gücünü belirlemek için adımsal çoklu regresyon analizinden yararlanılmış, frekans ve yüzde değerlerine yer verilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgularda, Türkiye’deki 15 yaş grubu öğrencilerin fen bilimleri başarısını en çok yordayan değişkenin, “babanın eğitim durumu” olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: ilk öğretim öğrencileri öğrenci başarısı değerlendirme çoklu regresyon fen başarısı uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (pisa)

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alomar, B.O. (2006). Personel and Family Paths to Pupil Achievement. Social Behavior and Personality, 34 (8):907–922.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik test Teorisi ve Uygulaması. ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimleri İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik Araştırma Deseni-SPSS Uygulamaları ve Yorum, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Christman, E. & Badgett, J. (1999). A comparative analysis of the effects of computer-assisted instruction on student achievement in differing science and demographic areas. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 18, 135–143.
  • Clements,D.H . (1997). Effective Use of Computers with young Children, ERIC Documents reproduction Service, No: Ed 436,231.
  • Dreeben, R., & Gamoran, A. (1986). Race, instruction, and learning. American Sociological Review, 51, 660- 669.
  • Fuchs,T., Woessmann,L. (2004). Computers and Student Learning: Bivariate and Multivariate Evidence on the Availability and Use of Computers at Home and at School. Ifo Working Paper No. 8.
  • Karweit, N. L., & Slavin, R. E. (1981). Measurement andmodeling choices in studies of time and learning.American Educational Research Journal, 18, 157-171.
  • Kulik, C.C.; Kulik, J.A. (1985). Effectiveness of Computer-Based Education in Colleges (ERIC Documents Reproduction Service, No: ED 263, 890).
  • MEB.(2007). PISA 2006 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Projesi, Ulusal Ön Rapor. Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Yayınları.(PISA 2006, Türkiye Raporu, 2007).
  • MEB.(2005). PISA 2003 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Projesi, Ulusal Nihai Rapor. Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Yayınları.(PISA 2003, Türkiye Raporu, 2005).
  • Neter, J.W. ve Whitmore, G.A., (1978). Applied Statistics, USA: Allyn & Bacon.
  • Oliver, J.S.& Simpson. RD. (1988). 'Influences of AttitudeToward Science, Achievement Motivation, and Science Se If Concept on Achievement in Science: A longitudinal Study". Science Education 72 (2):143 -]55.
  • OECD( 2006a) PISA 2003 Technical Report, OECD, Paris.
  • OECD( 2006a) Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A Framework for PISA 2006, OECD, Paris.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programları ile İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler), 5. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Pedhazur, E.J., (1982) Multiple Regression in Bihavoral Research: Explanation and Prediction, TX: Holt Rinehart and Winston.
  • Schumacker, R.E,ve Lomax, R,G. (1996). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Taningco,M.T.V, Pachon,H.P. (2008). Computer Use, Parental Expectations and Latino Academic Achievement.Tomas Rivera Policy Institute.
  • Zeith,T.Z,Cool,V.A. (1992). Testing Models of School Learning: Effects of Quality of Instruction, Motivation, Academic Coursework, and Homework on Academic Achievement. School Psychology Quarterly, 7 (3) :207.
  • Wiley, D. E. (1976). Another hour, another day: Quantity of schooling, a potent path for policy. In W. Sewell,R. Hauser, & D. Featherman (Eds.), Schooling and achievement in American society, 225-265. NewYork: Academic Press.
  • Xie,Y ve Powers,D,A. (2000). Statistical Methods for Categorical Data Analysis, Academic Press
APA ANIL D (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. , 87 - 100.
Chicago ANIL Duygu Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. (2009): 87 - 100.
MLA ANIL Duygu Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. , 2009, ss.87 - 100.
AMA ANIL D Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. . 2009; 87 - 100.
Vancouver ANIL D Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. . 2009; 87 - 100.
IEEE ANIL D "Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler." , ss.87 - 100, 2009.
ISNAD ANIL, Duygu. "Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler". (2009), 87-100.
APA ANIL D (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87 - 100.
Chicago ANIL Duygu Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim 34, no.152 (2009): 87 - 100.
MLA ANIL Duygu Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim, vol.34, no.152, 2009, ss.87 - 100.
AMA ANIL D Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim. 2009; 34(152): 87 - 100.
Vancouver ANIL D Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim. 2009; 34(152): 87 - 100.
IEEE ANIL D "Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler." Eğitim ve Bilim, 34, ss.87 - 100, 2009.
ISNAD ANIL, Duygu. "Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler". Eğitim ve Bilim 34/152 (2009), 87-100.