Yıl: 2009 Cilt: 23 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 135 - 154 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma

Öz:
Uluslar arası alanda artan rekabetle birlikte, ihracat yapan işletmeler rekabet avantajı elde etmek için yönetim süreçlerine artan bir ilgi göstermektedirler. Rekabet, beraberinde belirsizliği de getirmektedir. Belirsizlikle başa çıkmada liderlik, önemli bir konuma gelmiştir. Bu araştırmada, ihracat sürecinde uygulanan Ohio Üniversitesi liderlik modeline göre liderlik biçimlerinin ihracat performansı üzerine etkisi, Gaziantep ilindeki ihracatçı firmalar ölçeğinde incelenecektir. Araştırma hipotezlerini test etmek amacıyla kümeleme ve varyans analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, işletmedeki liderlik biçimlerinin, işletmelerin ihracat performansı üzerinde üç farklı kriterde etkili olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat İşletme Finans

-

Öz:
As well as increasing competition in the international trade, export companies get more deal with management process to get competitive advantage. The Competation birings uncertainty as well. Leadership got an important role to overcome uncertainty. In this research, the effect of leadership types of Ohio State University Leadership Model to the export performance is analyzed on the exporter firms at Gaziantep. Cluster and variance analysis were used in order to test our research hypothesis. As a result of analyses, it is found that leadership have impact on the firms export performance at three criteria.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ardichvili, A. ve Kuchinke K.P. (2002 ) “Leadership styles and Cultural values Among Managers and Subordinates: A Comparative Study of Four Countries of The Former Soviet Union, Germany and the US”, Human Resource Development International, 5 :1.
  • Balçık, B.(2004), İşletme Yönetimi, Atlas Kitapevi, 4.Baskı, Konya.
  • Bass, B.M.(1990) “From Transactional to Transformational Leadership: Learning the Share the Vision”, Organizatioanl Dynamics, 18(3).
  • Baykal, B. (1997), Yöneticilikte Çeşitli Tarzlar (der:Şan Özalp), EİTİA Yayınları, Eskişehir.
  • Baysal, A C. ve Tekarslan, E. (1996), İşletmeler İçin Davranış Biçimleri, İkinci bası, Avcıol Basım Yayın, İstanbul.
  • Birdal, İ. ve Aydemir, N. (1992), Yönetim Teorileri, Timaş Yayıncılık, İstanbul.
  • Calof, J.L. ve Paul W. Beamish, P. W. (1995) “Adapting to Foreign Markets: Explaining Internationalization”, International Business Review, (2).
  • Ecer, H. F. ve Canıtez, M.(2003), Uluslar arası Pazarlama: Teori ve Uygulama, Niğde Üniversitesi Yayınları No:13, Niğde.
  • Eren, E. (1996), Yönetim ve Organizasyon, 3. Baskı, İktisadi Enstitüsü yayınları, İstanbul.
  • Eren, E. (2001), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Genişletilmiş 7. Baskı, Beta Basım Yayın Dağıtım Aş., İstanbul.
  • Gardner, J.W.(1990), On Leadership, The Free Press, New York.
  • Giritli, H. ve Oraz, G. T.(2004) “Leadership Styles: Some Evidence from the Turkish Construction Industry”, Management and Economics, March.
  • Griffin, R. W.(1993). Management, 4Th. Edition, Houghtan Mifflin Company, Boston.
  • Guestello, S.J.(1995) “FacilitativeStyle, Individual Innovation and Emergent Leadershipin Problem Solving Groups”, The Journal of Creative Behavior,Vol.29, No.4, Forth Quartet.
  • Hicks H. G. ve Gullett, C.R.(1981), (çev: Besim Baykal) , Teori ve Davranış, İİTA İşletme Bilimleri Enstitüsü Yayınları, No:177,İstanbul.
  • Jewell, B. R.(1990) An Integrated Approach to Business Studies, London.
  • Kirpalani, V.H.(Manek)(1990), International Business Handbook, The Hartworth Press, NewYork.
  • Koçel, T.(1998), İşletme Yöneticiliği, Yenilenmiş 6. Baskı, Beta Basım Yayın, İstanbul.
  • Kouzes J.M. ve Posner, B.Z. (1997), The Leadership Challenge: How to Keep Getting Extraordinary Things Done in Organization(2nd Edition), Jossey-Bass, SanFrancisco.
  • Kreitner, R. ve Kinicki, A. (1995), Organizational Behavior, Irwin Inc., Boston.
  • Mutlu, E. (Can). (1999), Uluslararası İşletmecilik, Beta Basım Yayın dağıtım A.Ş., 1. Bası, İstanbul.
  • Nakip, M.(2003), Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve SPSS Destekli Uygulamalar, 1. Baskı, Seçkin yayıncılık, Ankara.
  • Nakip, M.(2005), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli). Seçkin Yayıncılık, İkinci Baskı, Ankara.
  • Northouse, P.G.(2001), Leadership: Theory and Practice(2nd Edi), Sage Pubilcations Inc, California.
  • Özalp, İ.(1987), Yönetim ve Organizasyon, c.II, Eskişehir.
  • Schein, E. H. (Çev. A.Sağtürk, Ş. Özalp) (1980), Örgütsel PsikolojiEskişehir: Eskişehir İİBF Yayınları, Eskişehir.
  • Vaghefi, M., Stephen, R., Paulson, K. ve Tomlinson. H.W. (1991) İnternational Business: Theory and Practice, Taylor and Fancis, NewYork
  • Van Vugt, M. ve diğ.(2004) “Autocratic Leadership in Social Dilemmas: A Threat to Group Stability”, Journal of Experimental Social Psychology,40.
  • Welch, L. ve Luostarinen, S. R. (1988) “Internalization: Evoluation of a Concept Journal of General Management”, the Braybrooke Pres Limited, c:14,n.2.
  • Wortzel H. ve Wortzel, L.(1991), Global Strategic Management, Wiley.
  • Young, M. ve Dulewicz, V. (2006) “Leadership Styles, Change Context and Leader Performance in The Royal Navy”, Journal of Change Management, Vol.6, No:4, December.
  • Yuki, G.(1989) “Managerial Leadership: A Review of Theory and Research”, Journal of Management, 15(2).
  • Zigmund, M. ve Linda Golden, L. (1997), Business Research Methods. Fifth Edition, The Dryden Press, Harcourt Brace College Publishers.
APA TAĞRAF H, ÇALMAN İ (2009). OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. , 135 - 154.
Chicago TAĞRAF HASAN,ÇALMAN İskender OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. (2009): 135 - 154.
MLA TAĞRAF HASAN,ÇALMAN İskender OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. , 2009, ss.135 - 154.
AMA TAĞRAF H,ÇALMAN İ OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. . 2009; 135 - 154.
Vancouver TAĞRAF H,ÇALMAN İ OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. . 2009; 135 - 154.
IEEE TAĞRAF H,ÇALMAN İ "OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma." , ss.135 - 154, 2009.
ISNAD TAĞRAF, HASAN - ÇALMAN, İskender. "OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma". (2009), 135-154.
APA TAĞRAF H, ÇALMAN İ (2009). OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 135 - 154.
Chicago TAĞRAF HASAN,ÇALMAN İskender OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 23, no.2 (2009): 135 - 154.
MLA TAĞRAF HASAN,ÇALMAN İskender OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.23, no.2, 2009, ss.135 - 154.
AMA TAĞRAF H,ÇALMAN İ OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2009; 23(2): 135 - 154.
Vancouver TAĞRAF H,ÇALMAN İ OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2009; 23(2): 135 - 154.
IEEE TAĞRAF H,ÇALMAN İ "OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma." Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23, ss.135 - 154, 2009.
ISNAD TAĞRAF, HASAN - ÇALMAN, İskender. "OHİO Üniversitesi Liderlik Modeline Göre Oluşan Liderlik Biçimlerinin İşletmelerin İhracat Performansı Üzerine Etkisi ve Gaziantep İlinde Bir Araştırma". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 23/2 (2009), 135-154.