Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi

Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 59 - 67 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, müzik dinleme alışkanlıklarının (dinledikleri müzik türü ve müzik dinleme sıklığının), cinsiyet, yaş ve anne-baba öğrenim durumunun lise ikinci sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerinde etkili olup olmadığının belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Ankara il merkezindeki orta sosyoekonomik düzeydeki semtlerde bulunan liselere devam eden 210 ögrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu” ile Spielberger ve arkadaşları (1970) tarafından geliştirilen, Öner ve Le Compte (1985) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Sürekli Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, ilişkisiz örneklemler için t testi ve tek faktörlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ögrencilerin sürekli kaygı puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdigi (p<.05); ancak kaygı puanlarında yasın, anne ve baba öğrenim durumunun, öğrencinin ve ailesinin dinledigi müzik türü ve müzik dinleme sıklığının anlamlı bir farklılık yaratmadığı (p>.05) belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri kaygı düzeyi müzik dinleme alşkanlıkları ergenler Ankara kaygı sürekli kaygı ölçeği sürekli kaygı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Sosyoloji

-

Öz:
The aim of this study is to determine whether music listening habits such as preferred music genres and music listening frequency, sex, age and education level of parents have any effect on the trait anxiety levels of high school sophomores. 210 students attending high schools in the suburbs of Ankara of medium socioeconomic level, formed the sampling domain of the study. The &#8220;General Information Form&#8221;, developed by the authors, was used as the data collection tool along with the &#8220;Trait Anxiety Inventory (TAI)&#8221;, developed by Spielberger et al (1970) and translated and adopted into Turkish by Öner and Le Compte (1985). Data analysis included the Independent Samples t-Test and One-Way ANOVA. The study revealed that while the students trait anxiety scores show meaningful differences according to their gender (p<.05); the age of students, parents education levels, both students and parents music listening habits have no meaningful effect on the students trait anxiety scores (p>.05).
Anahtar Kelime: anxiety state-trait anxiety inventory (stai) trait anxiety high school students anxiety level music listening habits adolescents Ankara

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andersen, N. (1996). Adolescent Culture and Music. Emergency Librarian, Nov/Dec, 24 (2):30-31.
  • Arnet, J. (1991). Heavy Metal Music and Recless Behavior Among Adolescents. Journal of Youth and Adolescence, XX, 6: 573-592.
  • Barrera, M. E. ,Rykov, M. H. & Doyle, S. L. (2002). The Effects of Interactive Music Therapy on Hospitalized Children with Cancer: A Pilot Study. Psycho-Oncology;Sep/Oct. 11 (5): 379-388.
  • Bell, M. L. (1991). Learning a Complex Nursing Skill: Student Anxiety and the Effect of Preclinical Skill Evaluation. Journal Nursing Education, 30 (5): 222-226.
  • Berengi, N. (1996). Anadolu Liseleri Sınavına Hazırlanan Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygı Düzeyleri ile Benlik Kavramlarının Bazı Değiskenlere Göre İncelenmesi,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Burns, J. L., Labbe, E., Arke, B., Capeless, K., Cooksey, B., Steadman, A. & Gonzales, C.(2002). “The Effects of Different Types of Music on Perceived and Physiological Measures of Stres. Journal of Music Therapy, XXXIX (2): 101-116.
  • Byrne, B. (2000). Relationships Between Anxiety, Fear, Self-esteem, and Coping Strategies in Adolescence. Adolescence, 35 (137): 201–215.
  • Dönmez, L. ve dig. (1996). Antalya’daki Hekimler ve Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri, 5. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi, İstanbul: 679-681.
  • Girgin, G. (1990). Farklı Sosyo Ekonomik Kesimden 13–15 Yaş Grubu Öğrencilerinde Kaygı Alanları ve Kaygı Düzeyinin Başarıyla İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Gökçedağ, S. (2001). Lise Öğrencilerinin Okul Başarısı ve Kaygı Düzeyi Üzerinde Anne-Baba Tutumlarının Etkilerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gümüs, A. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Çesitli Degişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güner, N. (1995). Ergenlerin Dinledikleri Müzik Türünün Depresyon ve Saldırganlık Düzeyine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güner, N.(1998).Ergenlerin Dinledikleri Müzik Türü ile Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İliskinin İncelenmesi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 9-11 Eylül, Konya, Cilt 1:291-299.
  • Hammer, S. A. (1996). The Effects of Guided Imagery Through Music on State and Trait Anxiety. Journal of Music Therapy, 33:47-70.
  • Hendricks, C. B., Robinson, B., Bradley, L. J. &Davis, K. (1999). Using Music Techniques to Treat Adolescent Depression. Journal of Humanistic Counseling, Education &Development, Sep. (38)1: 39-46.
  • Kalender, N. (2001). Müzik Dinlemenin Eğitsel Temelleri. Uludağ Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV (1): 151-157.
  • Karakaya, I., Ağaoglu, B., Çoşkun, A., Sişmanlar, S. G. & Öc, Ö.Y. (2004). Marmara Depreminden Üç Buçuk Yıl Sonra Ergenlerde TSSB, Depresyon ve Anksiyete Belirtileri, Türk Psikiyatri Dergisi, 15 (4): 257-263.
  • Köknel, Ö. (1989). Genel ve Klinik Psikiyatri. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevi. Lacourse, E., Clares, M. & Villeneue, M. (2001). Heavy Metal Music and Adolescent Suicidal Risk. Journal of Youth & Adolescence, Jun, 30 (3): 321-332.
  • Mills, B. D. (1996). Effects of Music on Assertive Behavior During Exercise by Middle-School-Age Students. Perceptual & Motor Skills. Oct., 83 (2): 423-426.
  • Miluk-Kolasa, B. & Matejek, M. (1996). The Effects of Music Listening on Changes in Selected Physiological Parameters in Adult Pre-Surgical Patients. Journal of Music Therapy, 33: 208-218.
  • Ocaktan, M. E., Keklik, A. & Çöl, M. (2002). Abidinpaşa Sağlık Grup Başkanlığı’na Bağlı Sağlık Ocaklarında Çalışan Sağlık Personelinde Spielberger Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 55 (1): 21-28.
  • Ök, M. (1990). 13–15 Yaş Grubu Ortaöğretim Öğrencilerinde Kaygı Düzeyi (Okul Rehberlik Servisine Başvuran ve Başvurmayanlarda Kaygı). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Öner, N. & Le Compte, A. (1985) Durumluluk/Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. (İkinci Baskı). İstanbul: Bogaziçi Yayınları.
  • Öy, B. ve diğ. (1995). Çocuklar İçin Durumluk-Sürekli Kaygı Envanterinin İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerine Uygulanması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2 (2): 76–81.
  • Özusta, S. (1993).Çocuklar İçin Durumluk-Sürekli Kaygı Envanterinin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sakın-Özen, N. (2004). Uludağ Üniversitesi Öğrencilerinde Anksiyete Görülme Sıklığı ve Sosyo-Demografik Özellikleri ile Karşılaştırılması, Trakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Scheel, K. R. & Westefeld, J. S. (1999). Heavy Metal Music And Adolescent Suicidality: An Empirical Investigation. Adolescence, Summer, 34 (134): 253-273.
  • Spielberger, C. D., Gorsuch R. L. & Lushene, R. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory, Palo Alto. CA: Consulting Psychologists Press.
  • Sendurur, Y., & Akgül, B., D. (2002). Müzik Eğitimi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı. G. Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1): 165-174.
  • Simsek, H. (2000). İlköğretim Okulu II. Kademe Resim-İş Derslerinde Güdüleme ve Müziğin Benlik Kavramının Gelişimine ve Öğrenci Başarısına Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şirin, A., Kavak, O. & Ertem, G. (2003). Doğumhane Stajına Çıkan Öğrencilerin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 7(1):27-32.
  • Tuncer, B. & Acar-Voltan, N. (2006). Kaygı Düzeyleri Farklı Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Özelliklerinin İncelenmesi. Kriz Dergisi, 14 (2): 1-15
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi, Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar. (İkinci Baskı),Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Adalet Matbaası.
  • Varol, Ş. (1990). Lise Son Sınıfı Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Wells, A. & Hakanen, E. A. (1991). The Emotional Use of Populer Music by Adolescents.Journalism Quarterly, 68 (3): 445-454.
  • Yorulmaz, F. (1991). Edirne Merkezindeki Orta Dereceli Okul Öğrencilerinde Kaygı Düzeyleri ve Bazı Sosyo Ekonomik Determinantları. Trakya Üniversitesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Edirne.
APA AYDOĞAN Y, GÜRSOY F (2007). Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. , 59 - 67.
Chicago AYDOĞAN YASEMİN,GÜRSOY Figen Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. (2007): 59 - 67.
MLA AYDOĞAN YASEMİN,GÜRSOY Figen Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. , 2007, ss.59 - 67.
AMA AYDOĞAN Y,GÜRSOY F Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. . 2007; 59 - 67.
Vancouver AYDOĞAN Y,GÜRSOY F Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. . 2007; 59 - 67.
IEEE AYDOĞAN Y,GÜRSOY F "Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi." , ss.59 - 67, 2007.
ISNAD AYDOĞAN, YASEMİN - GÜRSOY, Figen. "Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi". (2007), 59-67.
APA AYDOĞAN Y, GÜRSOY F (2007). Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59 - 67.
Chicago AYDOĞAN YASEMİN,GÜRSOY Figen Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.1 (2007): 59 - 67.
MLA AYDOĞAN YASEMİN,GÜRSOY Figen Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.1, 2007, ss.59 - 67.
AMA AYDOĞAN Y,GÜRSOY F Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(1): 59 - 67.
Vancouver AYDOĞAN Y,GÜRSOY F Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(1): 59 - 67.
IEEE AYDOĞAN Y,GÜRSOY F "Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.59 - 67, 2007.
ISNAD AYDOĞAN, YASEMİN - GÜRSOY, Figen. "Müzik Dinleme Alışkanlıklarının ve Bazı Değişkenlerin Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/1 (2007), 59-67.