Yıl: 2009 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 51 - 67 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri

Öz:
Bu araştırmada, lise onuncu sınıfa devam eden öğrencilerin öğrenme stillerine göre okuma-anlama sürecinde kullandıkları stratejilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Kırşehir merkez ilçede eğitim-öğretim faaliyetini sürdüren liselerden random usulle seçilen 371 öğrenciye D. Kolb‟un öğrenme stili envanteri ve araştırmacı tarafından geliştirilen okuma-anlama stratejileri ölçeği uygulanmıştır. Öğrencilerin öğrenme stillerine bağlı olarak okuma-anlama sürecinde işe koştukları dikkat ve ayırdetme stratejileri eş zamanlı olarak belirlenmiştir. Okuma-anlama sürecinde bu stratejileri kullanma düzeyleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki belirlenmiştir. Araştırmada yüzdelik (%), kay kare (X²) teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin stratejileri kullanmalarında bilişsel farkındalık düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde okuma-anlama sürecinde verimliliği artırılmasını sağlayacak bazı öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

The Level of High School Students Using Notice Strategies Considering Learning Styles in Reading and Understanding Process

Öz:
The purpose of this study is to determine student‟s learning styles, reading and understanding strategies of tenth grade pupils who have been attending to high school. “The Kolbs‟s learning style inventory” and “reading and understanding strategies scale” were applied to tenth grade 371 high school students in Kırşehir. It was tried to identify the level of reading-understanding strategies of students regarding their learning styles. Percentage (%), khi-square (X²) statistics techniques were used in this study. The level of cognitive awareness of students according to the use of learning strategies was determined. Some suggestions had been given for effective reading and understanding considering the results of the study.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alexander, P. A. and Jeton T. L. (2000) Learning From Text: A Multimensional And Developmental Perspective, in M. L. Kamıl, P. Mosenthal, P.D. Pearson & R.Barr (eds) Handbook Reading Research Vol.III pp.285-310 Newyork Longman
  • Arends R. I. (1997) Classroom Instruction and Management. The McGraw-Hill Companies, Inc
  • Aseeri, M.M. (2001). An investigation of the relationship between students' formal level of cognitive development, learning styles, and mathematics achievement in eleventh grade in Abha, Saudi Arabia, Dissertation Abstracts International, 61 (07), 2634, (UMİ No: 9980397)
  • Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb Öğrenme Stili Envanteri. Eğitim ve Bilim, 87, 37–47.
  • Biggs, J.B. (1985). The role of metalearning in study processes. British Journal of Educational Psychology 55, 185-212
  • Bloom, B.J. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, (Haz. Durmuş Ali Özçelik). İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Boydak, H. A., 2005. Öğrenme Stilleri. Beyaz Yayınları, Beşinci Baskı, 130 s, İstanbul.
  • Brophy, J.E. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4(1), 1-18.
  • Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: Methods to acilitate cooperation and instruction, USA: Longman Publishers
  • Dunn R & K.Dunn. (1993) Teaching Secondary Sutudentd Through Their İndıvidual Learning Styles Practice Approachs For Grades 7-12. Copyriht BY Ailyn and Bacon, USA
  • Entwistle, N. J & Tait, H. (1994) Approaches to learning, evaluation of teaching, and preferences for contrasting academic
  • Fidan, N. ve Baykul, Y. (1994). İlköğretimde Temel Öğrenme İhtiyaçlarının Karşılanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (10), 7-20
  • Honey, P., A. Mumford 1992. The manual of learning styles mainhead: Peter Honey
  • Kaf Hasırcı, Ö. (2005). İlköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi Dersinde görsel öğrenme stiline göre düzenlenen öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Keefe, J. W., & Monk, J. S., with Letteri, C. A., Languis, M., & Dunn, R. (1989). Learning style profile. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals
  • Keefe, J. W. (1979) Learning style: An Overview in Student Learning Styles: Diagnosing and Prescribing Program. Reston. VA: National Association of Secaondary School Principials, Connecticut, USA
  • Kolb, D.A.(1976) Learning Style Inventory: Technical Manual Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall
  • Letteri, C. A. (1980). Cognitive profile: Basic determinant of academic achievement. Journal of Educational Research 73(4): 195–198
  • McCarthy, B., (1987). The 4 MAT System: Teaching to Learning Styles with Righ/Left Mode Techniques. 220 p, Barrington: Excel, Inc
  • Özbek, Ö. (2006). Öğrenme stiline uygun olarak düzenlenen öğretim etkinliklerinin akademik başarı, hatırda tutma düzeyi ve tutumlara etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Parıs, S.G. ve Winograd, P. (1990). How Metacognition Can Promote Academic Learning and Instruction. In B. F. Jones and L. Idol (Eds.), Dimensions of Thinking and Cognitive Instruction (15-51). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Pressley, M. (2000). What should comprehension instruction be the instruction of?. in M. L. Kamıl, P. Mosenthal, P.D. Pearson & R. Barr (Eds) Handbook of reading Research Vol, III pp. 545-565 New York, Longman
  • Reinert, H,(1976) “One Picture is worth a thousand words? Not necesarily!”, The Modern Language Journal 60, 160-168
  • Schmeck, R. R. (1977). Learning styles of college students. In R. F. Dillion and R. R. Schmeck (eds.),Individual Differences in Cognition (pp. 223–279). New York: Academic Press
  • Subaşı, G. (2000).Etkili Öğrenme: Öğrenme Stratejileri. Milli Eğitim Dergisi, 146 http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/146/subasi.htm [ 24. 05.2008]
  • Tekin, H. (1980). Okuduğunu Anlama Gücü ve Yazılı Anlatım Becerisini Geliştirme Yönünden Okullarımızda Türkçe Öğretimi, Ankara: Gül Yayın Evi.
  • Turanlı, A.S. (1995). Students’ expectations and perceptions of teachers’ classroom management behaviors. Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
APA BEYDOĞAN H (2009). Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. , 51 - 67.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. (2009): 51 - 67.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. , 2009, ss.51 - 67.
AMA BEYDOĞAN H Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. . 2009; 51 - 67.
Vancouver BEYDOĞAN H Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. . 2009; 51 - 67.
IEEE BEYDOĞAN H "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri." , ss.51 - 67, 2009.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri". (2009), 51-67.
APA BEYDOĞAN H (2009). Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 51 - 67.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 10, no.1 (2009): 51 - 67.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.10, no.1, 2009, ss.51 - 67.
AMA BEYDOĞAN H Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(1): 51 - 67.
Vancouver BEYDOĞAN H Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(1): 51 - 67.
IEEE BEYDOĞAN H "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, ss.51 - 67, 2009.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Okuma-Anlama Sürecinde Ayırt Etme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 10/1 (2009), 51-67.