Yıl: 2008 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 189 - 206 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri

Öz:
Bu araştırmanın amacı, rehberlik araştırma merkezi müdürlerinin gönderme, tanılama, yerleştirme, izleme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve önerilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Veriler, içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde gönderme-tanılama-yerleştirme-izleme-değerlendirme süreçlerine ilişkin olarak, bu süreçlerin her birinin basamak basamak izlendiğini, fakat her bir basamakta kendi içindeki uygulamalarda sorunlar bulunduğunu ortaya koymaktadır. Özel gereksinimli bireylerin performanslarının belirlenmesinde ve eğitim faaliyetlerinin planlanmasında özel eğitim öğretmenlerinin önemli rolleri olduğu ancak bu alandaki mezun olan öğretmenlerin sayısının az olması ve daha yüksek ücretlerle özel kurumlarda çalışmayı tercih etmelerine bağlı olarak rehberlik araştırma merkezlerinde yeterli sayıda uzman bulunmayışı gönderilen öğrencilere ayrılan zamanın yetersiz olması gibi durumlardan dolayı uygulamalarda problemler yaşandığını ortaya koymaktadır. Aynı zamanda öğrencilerin tanı-değerlendirme süreçlerinde öğrencinin sosyal ortamındaki kişilerden yeterli bilgi alınamaması, öğrenci tanıma dosyalarının okullardaki uzmanlar tarafından uygun şekilde doldurulmaması, aile ve okuldaki öğretmenlerin sürece dahil edilmemesi vb. dolayı öğrencilerin eğitim durumlarına ilişkin karar verme sürecinde zorluklar yaşandığını ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime: tanı özel eğitim öğretmenleri müdür zihinsel engelli çocuklar değerlendirme bireyselleştirilmiş öğretim Mersin rehberlik araştırma merkezleri yerleştirme stratejileri özel eğitim

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

Opinions and Suggestions of Guidance Research Center Managers Regarding Referral, Diagnosis, Placement, Monitoring and Assessment

Öz:
This study aims to determine the suggestions and opinions of the managers of guidance and research centers regarding referral, diagnosis, placement, monitoring and assessment. The data were collected via semi-conducted interviews and were analyzed by the content analysis method. When the findings were examined, it was found out that referral, diagnosis, placment, monitoring and assessment processes were separately followed step by step; however, it was also found out that each step had some problems within each application. The study shows that teachers have vital roles in determining the performances of students and planning educational activities; nevertheless, the number of graduates from this field is not adequate, and the graduates prefer to work in private institutions with higher salaries. The insufficiency in the number of specialists in guidance and research centers and in the time allocated for students referred there cause problems. Moreover, the study shows that insufficient information gathered about students’ social environment in the process of their diagnosis-assessment; improperly completed student identification files; and lack of involvement of the family and teachers in school demonstrate difficulties in the process of determining students’ educational levels.
Anahtar Kelime: individualized instruction Mersin guidance research centers placement strategies special education diagnosis special education teachers manager mentally retarded children assessment

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ataman, A. (2003). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Yol Haritası. (2004). MEB. Ankara.
  • Cavkaytar, A. (2000). Zihin engellilerin eğitim amaçları. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 1. Eskişehir.
  • Cavkaytar, A ve Diken, İ. H.. (2005). Özel eğitime giriş. Kök Yayıncılık. Ankara.
  • Çaglar. D. (1979). Geri Zekalı Çocuklar ve Eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 82. Ankara. Devlet Planlama Teşkilatı Engellilerin Eğitimine İlişkin Genel Değerlendirme ve Model Önerileri (1992), Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Eripek, S. (2003). Zeka Geriliği Olan Çocuklar. Ataman, A. (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. ( s.156-173). Ankara. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Eripek, S. (2005) Zihin Engelliler. Eripek, S. (Ed.), Özel eğitim. (37-52). Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. Yayın No: 561. Eskişehir.
  • Fiscuss, D. E., ve Mandell, J. C., (1981). Understanding exceptional people, st, Paul Minn,West.
  • Gürsel, O. (2005). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. Yayın No: 794. Eskişehir.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştirma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Milli Eğitim Bakanlığı (2005). 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.Ankara. Milli Eğitim Basımevi,
  • Özyürek, M. (2005). Bireyselleştirilmiş eğitim programı. Kök Yayıncılık. Ankara.
  • Sucuoğlu, B,. Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları yaklaşımlar yöntemler teknikler. Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel araştırma yaklaşımı (Edit. Ali Atıf Bir) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları,
  • Werts, G., Culatta R. A. ve Tompkins J. R. (2007) Fundamentals of special education.Pearson Merrill Prentice Hall. Ohio.
  • Wood J. W. (2006) Teaching stundents in inckusive settings. Pearson Merrill Prentice Hall.Ohio.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi. Ankara.
APA OZAK H, VURAL M, Avcıoğlu H (2008). Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. , 189 - 206.
Chicago OZAK HAKAN,VURAL MURAT,Avcıoğlu Hasan Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. (2008): 189 - 206.
MLA OZAK HAKAN,VURAL MURAT,Avcıoğlu Hasan Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. , 2008, ss.189 - 206.
AMA OZAK H,VURAL M,Avcıoğlu H Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. . 2008; 189 - 206.
Vancouver OZAK H,VURAL M,Avcıoğlu H Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. . 2008; 189 - 206.
IEEE OZAK H,VURAL M,Avcıoğlu H "Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri." , ss.189 - 206, 2008.
ISNAD OZAK, HAKAN vd. "Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri". (2008), 189-206.
APA OZAK H, VURAL M, Avcıoğlu H (2008). Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 189 - 206.
Chicago OZAK HAKAN,VURAL MURAT,Avcıoğlu Hasan Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no.1 (2008): 189 - 206.
MLA OZAK HAKAN,VURAL MURAT,Avcıoğlu Hasan Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.8, no.1, 2008, ss.189 - 206.
AMA OZAK H,VURAL M,Avcıoğlu H Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 8(1): 189 - 206.
Vancouver OZAK H,VURAL M,Avcıoğlu H Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 8(1): 189 - 206.
IEEE OZAK H,VURAL M,Avcıoğlu H "Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, ss.189 - 206, 2008.
ISNAD OZAK, HAKAN vd. "Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlerinin Gönderme Tanılama Yerleştirme İzleme ve Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Önerileri". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/1 (2008), 189-206.