Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 129 - 149 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı; 2005-2006 öğretim yılında, Bolu İli merkezinde bulunan ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin; öğretmenlik mesleği kariyer basamaklarında yükselme uygulamasına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada kullanılan veriler, Bolu ili merkez ilköğretim okullarında çalışan toplam 604 ilköğretim okulu öğretmeni içerisinden “basit tesadüfi örnekleme yöntemi” ile belirlenen 223 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket formuyla toplanan verilerin analizinde ankette bulunan her bir maddenin değerleri, yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma, bağımsız örneklemler için t testi; bağımsız örneklemler için tek faktörlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin önemli bir kısmı, öğretmenlik mesleği kariyer basamaklarında yükselme uygulamasının, öğretmenin saygınlık, tanınma ve başarılı olma bakımlarından sosyal statüsünü yükseltmesi, öğretme sürecindeki etkililiğini arttırma, iş doyumunu artırması, mesleki gelişimine imkan sağlaması, aidiyet duygusunun gelişmesini desteklemesi, yetenek ve becerilerini kullanma fırsatı sağlaması gibi konularda olumsuz düşünceye sahiptir. Yine öğretmenlerin büyük bir kısmı, uygulamanın düzenlenmesi sürecine ve olası sonuçlarına ilişkin olumsuz düşünceler ifade etmişlerdir. Kariyer basamaklarında yükselme uygulamasına ilişkin bazı maddeler ile ilgili öğretmen görüşleri, cinsiyet ve kariyer basamaklarında yükselme sınavına girme durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Teachers' Thougts about the Application of Promotion in Career Development

Öz:
The aim of this study is to identify the thoughts of teachers in primary schools in Bolu province about the implementation of rising in carrier steps in teaching profession in 2005 – 2006 academic years. The data used in this study collected from 223 teachers that identified by simple random sampling method among 604 teachers in primary schools in Bolu province. The datas were collected by the ressearchers were prepared by the researchers and the data were analyzed by descriptive statistic methods like percentage, frequency, mean and standard deviation scorres of each item and independent samples t- test and the dependent samples is analyzed by one way anova. According to the results of the study, the majority of the teachers have negative thoughts about implementation of raising career steps in terms of rise in their social status regarding respect and achievement, rise in the efficiency of teaching in the scale process, support of the development of commitment, increase in the job satisfaction and use of their abilities and skills. The teachers’ opinions regarding some items about implementation of raising career steps showed significant differences according to their gender and as to whether or not they entered the exam for rise in career step.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, C. (2005). Öğretmenlik mesleğinin kariyer yönetimindeki değişmelerden kaynaklanan sorunları ve bir kariyer sistemi modeli. Eğitim Araştırmaları Dergisi, (18), 17-27.
  • Alkan, C. (2000). Meslek ve öğretmenlik mesleği. Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Ed.Veysel Sönmez).Ankara: Anı Yayıncılık, 243-294.
  • Aytaç, S. (2002). Kariyerin değişen doğası ve yeni yaklaşımlar (Ed.Keser, Aşkın). Çalışma Hayatında Dönüşümler. Ankara : Ezgi Kitabevi, 17-35.
  • Bakioğlu, A. ve İnandı, Y. (2001). Öğretmenin kariyer gelişiminde müdürün görevleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (28), 513-529.
  • Başaran, İ. (1993). Eğitim yönetimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Berberoğlu, G. N. (1991). İşletmelerde organizasyon-birey bütünleşmesini sağlayan etkili bir uygulama:kariyer yönetimi. Amme İdare Dergisi, 24(1), 135-153.
  • Day, C. (1999) Developing teachers: the challenges of lifelong learning. London: Routledge Falmer.
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kişisel gelişim. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Erdoğmuş, N. (1999). Kariyerde yeni yaklaşımlar ve istihdama etkileri. Mercek Dergisi (Ekim Sayısı),63-72.
  • Güleç, M. (2004). İlkögretim okullarında görevli öğretmenlerin kariyer ve kariyer planlamasına ilişkin görüş ve beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gümüşeli, A. İ. (2005). Öğretmenlikte kariyer sistemine yapılan eleştiriler. artı@eğitim Dergisi, 9, 14.
  • Gündüz, H.B. (2004). Eğitim okul ve sınıf yönetimi, (Ed. M. Çağatay Özdemir ve Sule Erçetin) Sınıf Yönetimi. Nobel Yayınları, 3-32.
  • Gündüz , H. B. ve Sahin, M. (2005). Özel ortaöğretim öğretmenlerinin kariyer gelişim sorunları. Sakarya Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 10,90-105.
  • http://personel.meb.gov.tr/upload/kariyer_kilavuz.pdf., 19. 12.2007
  • http://personel.meb.gov.tr/upload/2005-ek_kbys_kilavuz_2006.pdf., 19. 12.2007
  • http://ardahan.meb.gov.tr/index.php? option=com_content&task=view&id=62&Itemid=2, 19. 12.2007
  • http://uretim.meb.gov.tr/egitekhaber/s83/yonetmelik.htm, 19.12.2007
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık.
  • Kaynak, T. (1988). Personel gereksinimi ve işletmelerde insan gücü planlaması. Tusiat Seminerleri, Gebze.
  • Kuş, E. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nitel mi, nicel mi?.Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Laçin, N. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin kariyer basamaklarında yükselme sisteminde performans değerleme sürecine ilişkin görüşleri: Kütahya ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • M.E.B. Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği. Resmi Gazetetarihi:13.08.2005. Resmi Gazete Sayısı: 25905.
  • Nomer, B. (2002). Öğretmenlerin kariyer gelişimini etkileyen faktörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü .
  • Özgen, H. ve Arkadaşları. (2002) İnsan kaynakları yönetimi. Adana: Nobel Kitapevi.
  • Sümer, C. (2002). İnsan kaynakları yönetimi etkinliği olarak örgütsel kariyer planlama ve geliştirme.Www.Psikolog.Org.Tr. 2002., 14.07.2007.
  • Tezcan, M. (1991). Eğitim sosyolojisi, (6.Baskı). Ankara: Yargıçoğlu Matbaası.
  • Tortop, N. (1992). Personel yönetimi. Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Tortop,N. (1994). Personel yönetimi. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık
APA SEZGİN NARTGÜN Ş, URAL İ (2007). Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. , 129 - 149.
Chicago SEZGİN NARTGÜN Şenay,URAL İlkay Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. (2007): 129 - 149.
MLA SEZGİN NARTGÜN Şenay,URAL İlkay Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. , 2007, ss.129 - 149.
AMA SEZGİN NARTGÜN Ş,URAL İ Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. . 2007; 129 - 149.
Vancouver SEZGİN NARTGÜN Ş,URAL İ Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. . 2007; 129 - 149.
IEEE SEZGİN NARTGÜN Ş,URAL İ "Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri." , ss.129 - 149, 2007.
ISNAD SEZGİN NARTGÜN, Şenay - URAL, İlkay. "Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri". (2007), 129-149.
APA SEZGİN NARTGÜN Ş, URAL İ (2007). Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 129 - 149.
Chicago SEZGİN NARTGÜN Şenay,URAL İlkay Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2007): 129 - 149.
MLA SEZGİN NARTGÜN Şenay,URAL İlkay Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2007, ss.129 - 149.
AMA SEZGİN NARTGÜN Ş,URAL İ Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(2): 129 - 149.
Vancouver SEZGİN NARTGÜN Ş,URAL İ Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(2): 129 - 149.
IEEE SEZGİN NARTGÜN Ş,URAL İ "Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.129 - 149, 2007.
ISNAD SEZGİN NARTGÜN, Şenay - URAL, İlkay. "Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2007), 129-149.