Yıl: 2008 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 13 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması

Öz:
Bu çalışmada eğitim fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı becerileri incelenmiş ve bu beceriler ile cinsiyet, sınıf ve mezun olunan okul değişkenleri arasında ilişki olup olmadığını saptanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini AIBÜ Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü öğrencileri (N=269) oluşturmaktadır. Verileri, Aldemir (2004) tarafından geliştirilen 35 maddeden oluşan “Bilgi Okur-Yazarlığı Anketi” ile toplanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlardan bazıları şöyledir; Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı etkinliklerine yönelik beceri düzeyleri “zorlanmıyorum” düzeyindedir. Bilgi okuryazarlığı becerileri açısından sınıflar arasında; bilgi gereksinimlerini tanımlama, elektronik bilgi erişim sistemlerindeki yönlendirici bilgileri anlama, bilgiyi güvenilirlik açısından değerlendirme, kaynakları birlikte kullanma ve listeleme, uygun teknolojiyi seçme gibi maddelerde anlamlı fark bulunmuştur. Cinsiyetlerine göre incelendiğinde; bilgisayar ve internet kullanımı ile ilgili maddelerde erkeklerin; rapor hazırlama-kaynak gösterme, kaynakların arasındaki benzer ve farklı noktaları bulma gibi konularda ise kızların daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının %53.42’si bu konuda eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: sınıf öğretmenliği sınıf öğretmenleri öğretmen eğitimi öğretmen adayları bilgi okuryazarlığı becerileri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Matematik Eğitim, Özel

A Case Study on Candidate Classroom Teachers' Knowledge Literacy Skills

Öz:
In the present study, the knowledge literacy skills of candidate classroom teachers’ knowledge literacy skills were examined and the relationship between these skills and variables related to candidate teachers was also identified. The students of the Classroom Teacher Department (n=269) of AIBU Education Faculty formed the population of the present study. The data were collected by means of the “Knowledge Literacy Questionnaire” that has 35 items and was developed by Aldemir (2004). The findings of the study are summarized as follows. Candidate teachers reported that their knowledge literacy skills are not at a compelled level, a significant relationship was found between the grade level of the students and the knowledge skills of students in the following items as: identifying their knowledge needs, comprehending and understanding directions in electronic knowledge access systems, evaluating knowledge in terms of its reliability, using resources together and listing and selecting the appropriate technology. When the findings of the study are examined in terms of the relationship between the knowledge skills of students and their genders, it was found that male students scored highly in the items related to computer and internet, while, female students scored highly in preparing a report, citation, finding the differences and similarities between the sources. In addition to this, 53.42 % of the teacher candidates reported the fact that they wanted to get training on this subject.
Anahtar Kelime: classroom teachers teacher education prospective teachers information literacy skills primary teaching

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, A. (2005). “Avrupa birliğine Uyum Sürecinde Öğretmen Niteliklerinde Yeni Bir Boyut: Bilgi Okur Yazarlığı”. Milli Eğitim. Yıl:33, Sayı:167, Internet Adresi:http://yayim.meb.gov.tr. Indirilme Tarihi: 01.11.2008
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). “Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma” , Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Internet Adresi: http://193.140.216.63/200324BUKET% 20 AKKOYUNLU,.pdf Indirilme Tarihi:27.04.2008
  • Akkoyunlu, B. ve M. Yılmaz (2005). “Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri Ile Internet Kullanım Sıklıkları ve Internet Kullanım Amaçları”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Eurasian Journal of Educational Research. Sayı:19, Internet Adresi: www.ejer.com.tr /tr/index.php?git=22& kategori= 50&makale = 317.Indirilme Tarihi: 27.04.2008
  • Aldemir, A. (2004). “Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Sakarya Üniversitesi Örneği”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Başaran,M. (2005).“Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgi Okuryazarlıklarının Değerlendirilmesi”. G.Ü.Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 25, Sayı: 3, ss: 163-177. Internet Adresi:http://www.gefad.gazi.edu.tr./window/dosyapdf/2005/3/2005- 3-163-177-8-mustafabacaran.pdf. Indirilme Tarihi: 01.11.2008
  • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B. (2002). “Bilgi Okuryazarlığı Becerileri ve Bu Becerilerin Öğrencilere Kazandırılması Için Düzenlenecek Öğrenme Ortamlarının Özellikleri”.Journal Of Qafqaz Unıversıty. Sayı:9 (Bahar).
  • Henderson, M.V. ve A.J.Scheffler. (2003). “New Literacies, Standards and Teacher Education”. Education. 124(2): 390-396.
  • Kurbanoğlu, S. (2002). “WWW Bilgi Kaynaklarının Değerlendirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 19(1): 11-25.
  • Kurbanoğlu, S. ve B. Akkoyunlu. (2001). “Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21: 81-88. Internet Adresi: Http://193.140.216.63/200121SERAP% 20KURBAN0%C4%9ELU.pdf. Indirilme Tarihi: 01.11.2008.
  • Nair, G. (2001). “Bilginin Değişen Anlamı ve Kavram Tartışmaları”. C.Ü. Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2(1): 329-337.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi Toplumu–Eğitim-Yeni Kimlikler-II Bilgi Toplumu ve Eğitimde Yeni Kimlikler”. A.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. ss:341-350. Internet adresi:www.education.ankara.edu.tr/ebfdergi/ pdfler/1999/341-350.pdf. Indirilme Tarihi: :01.11.2008
  • Özdener, N. ve M. Öztok. (2005). “Türk ve Ingiliz Öğretim Programlarının Bilgisayar ve Internet Okur Yazarlığı Açısından Karşılaştırılması”. Milli Eğitim. Yıl:33, Sayı:167,Internet Adresi: http://yayim.meb.gov.tr. Indirilme Tarihi: 01.11.2008
  • Polat, C. (2004). “Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerilerindeki Zorlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Türk Kütüphaneciliği 19(4): 408-431.; Internet Adresi: http://eprints.rclis.org/archive/00006126/. Indirilme tarihi: 20.03.2008
  • Polat, C. (2005). “Üniversitelerde Kütüphane Merkezli Bilgi Okuryazarlığı Programlarının Geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneği”. Yayımlanmamış Doktora Tezi,Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polat, C. (2006). “Bilgi Çağında Üniversite Eğitimi Için Bir Açılım: Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. Sayı: 30: 249-266.
  • Polat, C. ve H. Odabaş. (2008). “Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı”. Internet Adresi: http://acikarsiv.atauni.edu.tr/fulltext/37.pdf. Indirilme Tarihi: 01.11.2008
  • Saatçioğlu, Ö., Ö.Özmen ve P.S. Özer. (2003). “Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Geliştirilmesinde Kütüphanelerin Rolü ve Dokuz Eylül Üniversitesi Uygulaması”. Bilgi Dünyası. 4(1):45-63. Internet Adresi: http://eprints.rdis.org/5916/1/45-63.pdf.Indirilme Tarihi: 01.11.2008
  • Spitzer, K. L., M. B. Eisenberg. Ve C. A. Lowe. “Information Literacy: Essential Skills for the Information Age”, Clearinghouse on Information & Technology. IR-104, 1998.Syracuse, New York: ERIC.
  • Terzi, A.R. (???). “Bilgi Toplumunda Eğitim ve Okul”. Sosyal Bilimler Dergisi. Internet adresi: yordam.manas.kg/ekitap/pdf/Manasdergi/sbd/sbd5/sbd-5-05.pdf. Indirilme Tarihi: 01.11.2008
APA Argon T, ÖZTÜRK Ç, KILIÇASLAN H (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. , 13 - 22.
Chicago Argon Türkan,ÖZTÜRK Çiğdem,KILIÇASLAN Hülya Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. (2008): 13 - 22.
MLA Argon Türkan,ÖZTÜRK Çiğdem,KILIÇASLAN Hülya Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. , 2008, ss.13 - 22.
AMA Argon T,ÖZTÜRK Ç,KILIÇASLAN H Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. . 2008; 13 - 22.
Vancouver Argon T,ÖZTÜRK Ç,KILIÇASLAN H Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. . 2008; 13 - 22.
IEEE Argon T,ÖZTÜRK Ç,KILIÇASLAN H "Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması." , ss.13 - 22, 2008.
ISNAD Argon, Türkan vd. "Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması". (2008), 13-22.
APA Argon T, ÖZTÜRK Ç, KILIÇASLAN H (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 13 - 22.
Chicago Argon Türkan,ÖZTÜRK Çiğdem,KILIÇASLAN Hülya Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no.2 (2008): 13 - 22.
MLA Argon Türkan,ÖZTÜRK Çiğdem,KILIÇASLAN Hülya Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.8, no.2, 2008, ss.13 - 22.
AMA Argon T,ÖZTÜRK Ç,KILIÇASLAN H Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 8(2): 13 - 22.
Vancouver Argon T,ÖZTÜRK Ç,KILIÇASLAN H Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 8(2): 13 - 22.
IEEE Argon T,ÖZTÜRK Ç,KILIÇASLAN H "Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, ss.13 - 22, 2008.
ISNAD Argon, Türkan vd. "Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur-Yazarlığı Becerileri Üzerine Bir Durum Çalışması". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (2008), 13-22.