Yıl: 2009 Cilt: 5 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 105 - 117 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

5N1K Haber Programının Alımlama Analizi

Öz:
Bu çalışmada CNN Türk’te yayınlanan 5N1K adlı haber programda işlenen “AKP Kapatılmalı mı, Kapatılmamalı mı” konusuyla ilgili alımlama analizi yapılmıştır. 19 Mart 2008’de yayınlanan bu bölümün alımlama analizi farklı sosyo-demografik özelliklere sahip 12 izleyicinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Program, alımlama araştırmalarında sıkça kullanılan etnografik yöntemden yararlanılarak katılımcılarla birlikte izlenmiştir. İzlemenin ardından programın katılımcılarda bıraktığı bilişsel etkileri tespit etmek amacıyla her katılımcıyla ayrı ayrı derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, katılımcıların televizyon tarafından aktarılan iletiler karşısında etken konumda bulunduğunu, iletilerle rahatlıkla başa çıkabildiklerini göstermiştir. İzleyiciler, programın vermek istediği iletiyle ilgili benzer tespitlerde bulunmuş, konunun işlenme tarzını televizyon kanalının yayın politikasına bağlayan görüşler bildirmiştir. Katılımcıların yaş, cinsiyet, eğitim gibi sosyo-demografik özelliklerinin alımlamayı doğrudan etkilemediği tespit edilirken bazı katılımcıların programın yeniden kurulumu esnasında iş alanları doğrultusunda anlamlar ürettiği gözlemlenmiştir. Çalışma katılımcıların alımlamasında diğer faktörleri bir kenara bırakacak ölçüde siyasi görüşlerinin baskın olduğunu ortaya koymuştur.
Anahtar Kelime: algılama kitle iletişim araçları siyasal eğilim televizyon programları bilişsel psikoloji alımlama analizi parti kapatma görüşme televizyon izleme haber programları Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP)

Konular: İletişim

The Reception Analiysis of 5N1K News Programme

Öz:
In this study, a reception analysis was made about whether AKP should be closed or not which was broadcasted in 5N 1K news program on CNN Türk. The program was broadcasted on 19 March 2008 and analysis was conducted according to twelve program participators who have different social and demographic features. The program was watched together with participators according to ethnographic method used in reception analysis frequently. After the watching, in order to determine the cognitive effects of program on the participators interviews was made every participators deeply. Results taken form the study shows that participators are active (efficient) against the messages communicated by television and they can deal with the messages so easily. Viewers made same fixation as television wants to give message and they gave their opinion about topic’s manipulation method and attached this TV channels broadcasting policy. It is confirmed that participators’ social and demographic features like age, gender, education do not affect reception directly but some participators produced some meaning according to their business field while reconstructing of program. Putting aside other factors, study displayed the domination of political sight on participators’ reception.
Anahtar Kelime: dissolution of political parties interview television viewing news programs Justice and Development Party (JDP) perception mass media political tendency television programs cognitive psychology reception analysis

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Grimes T (1990) Encoding TV news messagges into memory, Journalism Quarterly, 67 (4), 757-765.
  • Hall S (2005) Kodlama, Kodaçımlama, Yiğit Yavuz (çev), Şahinde Yavuz (der), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Hoijer B (2005), İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirmeler, Şahinde Yavuz (çev ve der), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Vadi Yayınları, Ankara.
  • İnal M A (1996) Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, İstanbul.
  • İrvan S (1994-1995) Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi, İLEF Yıllık 94, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Jankowski N W ve Wester F (1991) The Qualitative Tradition in Social Science Inquiry: Contributions to Mass Communication Research, A Handbook of Qualitative Methodologies For Mass Communication Research, K B Jensen ve N W Jankowski (eds), Routledge, London, pp. 44-74.
  • Jensen K B (2005) Sosyal Kaynak Olarak Haberler Danimarka Televizyon Haberleri Hakkında Nitel Ampirik Bir Çalışma, Şahinde Yavuz (çev ve der), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Jensen K B ve Rosengren K E (2005) İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek, Şahinde-Yiğit Yavuz (çev), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Lindlof T R (1991) The Qualitative Study of Media Audiences, Journal of Broadcasting and Electronic Media, Volume 35, pp. 23-42.
  • Morley D (1988) Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure, Routledge, Londra,
  • Morley D (1992) Kültürel Dönüşümler, Direnme Politikası, Mine Gencel (çev), İLEF Yıllık 92, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Morley D (2005) Etkin İzleyici Kuram: Sarkaçlar ve Tuzaklar, Yiğit Yavuz (çev), Şahinde Yavuz (der), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Smith P (2007) Kültürel Kuram, Selime Güzelsarı, İbrahim Gündoğdu (çev), Babil Yayınları, İstanbul.
  • Stevenson N (2008) Medya Kültürleri Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Göze Orhon, Barış Engin Aksoy (çev) Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Van Dijk T A (1988) News as Discourse, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, NJ.
  • Wicks R H ve Drew D G (1991) Learning from news: Effects of Message Consistency and Medium on Lecall and Inference Making, Journalism Quarterly, 68 (1/2), 155-164.
APA ŞEKER N (2009). 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. , 105 - 117.
Chicago ŞEKER NARİN TÜLAY 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. (2009): 105 - 117.
MLA ŞEKER NARİN TÜLAY 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. , 2009, ss.105 - 117.
AMA ŞEKER N 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. . 2009; 105 - 117.
Vancouver ŞEKER N 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. . 2009; 105 - 117.
IEEE ŞEKER N "5N1K Haber Programının Alımlama Analizi." , ss.105 - 117, 2009.
ISNAD ŞEKER, NARİN TÜLAY. "5N1K Haber Programının Alımlama Analizi". (2009), 105-117.
APA ŞEKER N (2009). 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. Selçuk İletişim, 5(4), 105 - 117.
Chicago ŞEKER NARİN TÜLAY 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. Selçuk İletişim 5, no.4 (2009): 105 - 117.
MLA ŞEKER NARİN TÜLAY 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. Selçuk İletişim, vol.5, no.4, 2009, ss.105 - 117.
AMA ŞEKER N 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. Selçuk İletişim. 2009; 5(4): 105 - 117.
Vancouver ŞEKER N 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi. Selçuk İletişim. 2009; 5(4): 105 - 117.
IEEE ŞEKER N "5N1K Haber Programının Alımlama Analizi." Selçuk İletişim, 5, ss.105 - 117, 2009.
ISNAD ŞEKER, NARİN TÜLAY. "5N1K Haber Programının Alımlama Analizi". Selçuk İletişim 5/4 (2009), 105-117.