Yıl: 2009 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 297 - 328 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları

Öz:
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin biyoteknoloji uygulamaları ile ilgili bilgi düzeylerini belirlemek ve bu uygulamalara yönelik tutumlarını araştırmaktır. Araştırmacılar tarafından İngilizceden Türkçeye uyarlanan Biyoteknoloji Bilgi Anketi (Cronbach’s alfa=.50) ve Biyoteknoloji Tutum Anketi (Cronbach’s alfa=.75) toplam 352 lise öğrencisine (228 erkek, 124 kız) uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve yordamsal istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular öğrencilerin biyoteknoloji uygulamaları ile ilgili orta düzeyde bilgiye sahip olduklarını göstermektedir. Çift yönlü çok değişkenli varyasyon analizi, öğrencilerin bilgi düzeylerinin onların cinsiyetlerinden etkilenmediğini, ancak yaşları arttıkça bilgi düzeylerinin de arttığını göstermektedir. Diğer yandan cinsiyet ve yaş değişkenlerinin öğrencilerin tutumlarına olan etkisi anlamlıdır. Erkek ve kız öğrenciler arasında biyoteknoloji uygulamalarına yönelik tutumlar açısından anlamlı bir fark vardır ve erkek öğrenciler lehinedir. Ayrıca yaş arttıkça öğrencilerin tutumlarıda artmaktadır. Bu çalışmanın bulguları ışığında biyoteknoloji öğretimine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri biyoteknoloji öğrenci tutumları biyoteknoloji uygulamaları biyoteknoloji tutum anketi(bta) biyoteknoloji bilgi anketi(bba)

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

High School Students’ Knowledge and Attitudes Regarding Biotechnology Applications

Öz:
The purpose of this study was to investigate high school students’ knowledge and attitudes regarding biotechnology and its various applications. In addition, whether students’ knowledge and attitudes differed according to age and gender were also explored. The Biotechnology Knowledge Questionnaire (BKQ) with 16 items and the Biotechnology Attitude Questionnaire (BAQ) with 37 items which were adapted into Turkish were administrated to 352 high school students. The data were analyzed by making use of both inferential and descriptive statistics. The results showed that students attained poor knowledge regarding biotechnology and its various applications. We found no statistically significant diff erence between male and female high school students with regard to biotechnology knowledge. On the other hand, we found significant impact of age on biotechnology knowledge. The effects of gender and age were found significant on attitudes. Furthermore, a significant difference was observed between male and female students with regard to attitudes toward biotechnology and its applications in favor of males. The older the students were the more positive attitudes they had.
Anahtar Kelime: student attitudes biotechnology applications biotecnology attitude questionnaire(baq) biotechnology knowledge questionnaire(bkq) high school students biotechnology

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Arvanitoyannis, I. S., & Krystallis, A. (2005). Consumers’ beliefs, attitudes and intentions towards genetically modified foods, based on the ‘perceived safety vs. benefits’ perspective. International Journal of Food Science and Technology, 40, 343-360.
  • Chen, S. Y., & Raff an, J. (1999). Biotechnology: Student’s knowledge and attitudes in the UK and Taiwan. Journal of Biological Education, 34 (1), 17-23.
  • Darçın, E. S., & Türkmen, L. (2006). A study prospective Turkish science teachers’ knowledge at the popular biotechnological issues. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 7 (2), Article 9,
  • Dawson, V. (2007). An exploration of high school (12-17 year old) students’ understandings of, and attitudes towards biotechnology processes. Research in Science Education, 39, 59-73.
  • Dawson, V., & Schibeci, R. (2003a). Western australian school students’ understanding of biotechnology. International Journal of Science Education, 25 (1), 57-69.
  • Dawson, V., & Schibeci, R. (2003b). Western australian high school students’ attitudes towards biotechnology processes. Journal of Biological Education, 38 (1), 7-12.
  • Dawson, V., & Soames, C. (2006). Th e eff ect of biotechnology education on australian high school students’ understandings and attitudes about biotechnology processes. Research in Science & Technological Education, 24 (2), 183-198.
  • DiEnno, C. M., & Hilton, S. C. (2005). High school students’ knowledge, attitudes, and levels of enjoyment of an environmental education unit on nonnative plants. Journal of Environmental Education, 37, 13-25.
  • Durant, J., Evans, G., & Th omas, G. (1992). Public understanding of science in britain: the role of medicine in the popular representation of science. Public Understanding of Science, 1 (2), 161-82.
  • European Commission (2001). Eurobarometer 55.2-Europeans, science and technology. Retrieved January 15, 2007 from, http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/ebs_154_ en.pdf.
  • Goodrum, D., Hackling, M., & Rennie, L. (2001). Th e status and quality of teaching and learning of science in australian schools. A research report prepared for the Department of Education, Training and Youth Aff airs. Retrieved on June 14, 2005, from www.detya.gov. au/schools/publications/2001/science
  • Gunter, B., Kinderlerer, J., & Beyleveld, D. (1998). Teenagers and biotechnology: A survey of understanding and opinion in Britain. Studies in Science Education, 32, 81-112.
  • Hill, R., Stannistreet, M., O’Sullivan, H., & Boyes, E. (1999). Genetic engineering of animals for medical research: Students’ views. School Science Review, 80, 23-30.
  • Klop, T., & Severiens, S. (2007). An exploration of attitudes towards modern biotechnology: A study among dutch secondary school students. International Journal of Science Education, 29 (5), 663-679.
  • Lamanauskas, V., & Makarskaitė-Petkevičienė, R. (2008) Lithuanian University students’ knowledge of biotechnology and their attitudes to the taught subject. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4 (3), 269-277.
  • Lea, E. (2005). Beliefs about genetically modified foods: A qualitative and quantitative exploration. Ecology of Food and Nutrition, 44, 437-454.
  • Lock, R., & Miles, C. (1993). Biotechnology and genetic engineering: Students’ knowledge and attitudes. Journal of Biological Education, 27 (4), 267-272.
  • Lock, R., Miles, C., & Hughes, S. (1995). Th e infl uence of teaching on knowledge and attitudes in biotechnology and genetic engineering contexts: Implications for teaching controversial issues and the public understanding of science. School Science Review, 76, 47-59.
  • Massarani, L., & Moreira, I. C. (2005). Attitudes towards genetics: a case study among brazilian high school students. Public Understanding of Science, 14, 201-212.
  • Moon, W., & Balasubramanian, S. K. (2004). Public attitudes agrobiotechnology. Review of Agricultural Economics, 26 (2), 186-208.
  • Moerbeek, H.H.S.; Casimir, G.J. (2005) Gender diff erences in consumers’ acceptance of genetically modified foods, International Journal of Consumer Studies, 29(4), 308 - 318
  • Osborne, J. (2000). Science for citizenship. In M. Monk & J. Osborne (Eds.), Good practice in science teaching: What research has to say (pp. 225-240). Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Olsher, G., & Dreyful, A. (1999). Th e fostension-teaching approach as a means to develop junior high student attitudes towards biotechnologies. Journal of Biological Education, 34 (1), 24-30.
  • Priest, S. H., Bonfadelli, H., & Rusanen, M. (2003). Th e “trust gap” hypothesis: predicting support for biotechnology across national cultures as a function of trust in actors. Risk Analysis, 23 (4), 751-766.
  • Pardo, R., Midden, C., & Miller, J. D. (2002). Attitudes toward biotechnology in the european union. Journal of Biotechnology, 98 (1), 9-24.
  • Peters, H. P., Lang, J. T., Sawicka, M., & Hallman, W. K. (2007). Culture and technological innovation: Impact of institutional trust and appreciation of nature on attitudes towards food biotechnology in the USA and Germany. International Journal of Public Opinion Research, 19 (2), 191-220.
  • Prokop, P., Lešková, A., Kubiatko, M., & Diran, C. (2007). Slovakian students’ knowledge of and attitudes toward biotechnology. International Journal of Science Education, 29 (7), 895-907.
  • Qin, W., & Brown, J. L. (2007). Public reactions to information about genetically engineered foods: Eff ects of information formats and male/female diff erences. Public Understand of Science, 16, 471-488.
  • Saba, A., & Vassalo, M. (2002). Consumer attitudes towards the use of gene technology in tomato production. Food Quality and Preference, 13 (1), 13-21.
  • Saez, M.J., Niño, A.G. & Carretero, A. (2008) Matching society values: Students’ view of biotechnology. International Journal of Science Education 30(2), 167-183.
  • Saher, M., Lindeman, M., & Hursti, U. K. (2006). Attitudes towards genetically modified and organic foods. Appetite, 46, 324-331.
  • Simonneaux, L., Albe, V., Ducamp, C., & Simonneaux, J. (2005). Do high-school students’ perceptions of science change when addressed directly by researchers? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 1 (1), 21-40.
  • Sturgis, P., Cooper, H., & Fife-Schaw, C. (2005). Attitudes to biotechnology: Estimating the opinions of a better informed public. New Genetics and Society, 24 (1), 34-58.
  • Tikka, P. M., Kuitunen, M. T., & Tynys, S. M. (2000). Eff ects of educational background on students’ attitudes, activity levels, and knowledge concerning the environment. Journal of Environmental Education, 31 (3), 12-19.
  • Türkmen, L., & Darçın, E. S. (2007). A comparative study of Turkish elementary and science education major students’ knowledge levels at the popular biotechnological ıssues. International Journal of Environmental & Science Education, 2 (4), 125-131.
  • Weaver, A. A. (2002). Determinants of environmental attitudes. International Journal of Sociology, 32 (1), 77-108.
  • Zechendorf, B. (1994). What the public thinks about biotechnology. Bio/Technology, 12, 869-885.
APA ÖZEL M, Erdoğan M, UŞAK M, PROKOP P (2009). Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. , 297 - 328.
Chicago ÖZEL Murat,Erdoğan Mehmet,UŞAK Muhammet,PROKOP Pavol Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. (2009): 297 - 328.
MLA ÖZEL Murat,Erdoğan Mehmet,UŞAK Muhammet,PROKOP Pavol Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. , 2009, ss.297 - 328.
AMA ÖZEL M,Erdoğan M,UŞAK M,PROKOP P Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. . 2009; 297 - 328.
Vancouver ÖZEL M,Erdoğan M,UŞAK M,PROKOP P Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. . 2009; 297 - 328.
IEEE ÖZEL M,Erdoğan M,UŞAK M,PROKOP P "Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları." , ss.297 - 328, 2009.
ISNAD ÖZEL, Murat vd. "Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları". (2009), 297-328.
APA ÖZEL M, Erdoğan M, UŞAK M, PROKOP P (2009). Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 297 - 328.
Chicago ÖZEL Murat,Erdoğan Mehmet,UŞAK Muhammet,PROKOP Pavol Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9, no.1 (2009): 297 - 328.
MLA ÖZEL Murat,Erdoğan Mehmet,UŞAK Muhammet,PROKOP Pavol Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.9, no.1, 2009, ss.297 - 328.
AMA ÖZEL M,Erdoğan M,UŞAK M,PROKOP P Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(1): 297 - 328.
Vancouver ÖZEL M,Erdoğan M,UŞAK M,PROKOP P Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(1): 297 - 328.
IEEE ÖZEL M,Erdoğan M,UŞAK M,PROKOP P "Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, ss.297 - 328, 2009.
ISNAD ÖZEL, Murat vd. "Lise Öğrencilerinin Biyoteknoloji Uygulamalarına Yönelik Bilgileri ve Tutumları". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9/1 (2009), 297-328.