Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler

Yıl: 2009 Cilt: 38 Sayı: 181 Sayfa Aralığı: 65 - 83 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler

Öz:
Yazılı metinlerden hareketle öğrenme bireyin yaşamında önemli bir yer tutar. Bireyin okuduğu metinlerden yeterince yararlanabilmesi, okuma-anlama becerisini etkin kullanmasına bağlıdır. Becerilerin etkin kullanımı ilk okuma yazma becerisinin edinilmesi sırasında okuma-anlama stratejileriyle uyumlu taktiklerin işe koşulmasıyla doğrudan ilişkilidir. Bireyin okuma anında okuma anlama stratejileriyle uyumlu taktikleri seçmesi ve kullanması onun okuduğu metni anlamasını ve günlük yaşamında kullanmasını sağlar. Etkili bir okuma anlama süreci, okuma öncesi, okuma anı ve okuma sonrası işe koşulan stratejileri içerir. Her strateji kapsamında işe koşulan taktikler, bireyin bilişsel sitiline, öğrenme amacına, biliş bilgisini yönetmesine ve seçtiği metne göre şekillenir. Bu çalışmada öğrencilerin amaçlı okuma-anlama sürecinde işe koştukları öğrenme stratejileri ve stratejileri etkin hale getirmede işe koştukları taktikleri tercih etme düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Okuma öncesi, okuma anı ve okuma sonrası tercih edilen taktiklerle, bu taktiklerin amaçlı okuma, devam edilen bölüm ve okunan metnin türüyle ilişkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler yüzdelik (%) ve kay kare (X_) bağımsızlık test tekniğiyle test edilmiştir. Veriler, SPSS paket programından yaralanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: okuma stratejileri öğrenme yöntemleri öğrenme stratejileri anlama etkili okuma

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Strategies and Tactics Were Used in The Reading and Understanding Process

Öz:
Abstract Learning, especially regarding written texts, has an important place in individuals’ life. It is necessary to use the skills of reading and understanding effectively for a person to get enough benefit from a text. There is a direct relationship between the strategies and efficient usage of reading and understanding skills. If a person chooses some tactics which appropriate with reading and understanding strategies, It helps him to understand and use the text in his daily life. An effective reading process includes some strategies that could be before reading, while reading and after reading. The tactics in each strategy changes according to the individual’s cognitive style, objectives, directing metacognition and the chosen text. The purpose of the study is to find out what are the strategies during the purposeful reading and understanding process and the tactics of the students to activate those strategies. The relationship between tactics which are before, during and after reading and purposeful reading, departmant and the type of text were tried to determined. The data were tested by percentage and che-square independent test technics. To analyze the data SPSS package program was used and some suggestions were given according to the findings.
Anahtar Kelime: understanding effective reading reading strategies learning methods learning strategies

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ANDERSON T.H, B. B. ARMBRUSTER (1984). Hanbook of Reading Research, In P.D. Pearson, R. Barr, M.L. Kamil& P.Mosenthal, (Eds),Vol 1, pp (657- 679) White Plains NY; Longman.
  • BAUMANN J. F. (1984). “Effectiveness of a drect instruction paradgm for teaching main idea comprehension.” Reading Research Quaterly. 20, 93 -108
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., Ö. E. AKGÜN., Ö. ÖZKAHVECİOĞLU, ve F. DEMİREL, (2004). “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • DEWİTZ P, E, CARR, J. PATBERG (1987) “Effects of inference training on comprehension and comprehension monitoring”, Reading Research Quarterly 22, 99-119.
  • FELDER, R.M. (1996). Matters of style: Effective education teaches to student’s learning style weaknesses as well as their strenths, American Society of Engineering Education ASEE Prism, 6(4), 18,.
  • HEIN, T. L., D.D. BUDNY,. (2000). Teaching to students’ learning styles: Approaches that work. Frontiers in Education Conference. San Juan, Puerto Rico. (online), 14. 04. 2001
  • JOHNSON. P., P. AFŞERBACH (1985). The process of constructing main idea from text Cognition and Instruction 2, 207-232
  • JOHNSON, D.; S. D PITTLEMAN, J.E. HEIMLECH, (1986). Semantic mapping The Reading Teacher, April 39, 778-783
  • KAPINUS, B., L.B. GAMBRELL, P. KOSKINEN, (1987). Effects of practice in retelling upon the reading comprehension of proficient and less proficient readers. in J.E. Readence et al.(Eds) Research in literacy:Merging perpectives. Rochester NY: National Reading Conference, 1987, 135 -141
  • PALINCSAR A.S., A.L. BROWN, S. M. MARTIN (1987). “Peer interactiıon in reading comprehension instruction”, Educational Psychologyist 22, 231- 253
  • SWATFORD, J. (1998). “Teachers supporting teachers through peer coaching”. Support for Learning, 13. 51-58
  • ŞİMŞEK, A. (2004). Öğrenme Biçimi. Eğitimde Bireysel Farklılıklar (Editör: Kuzgun ve Deryakulu), 95-136. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • ÖZER, B. (2002). “İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Eğitim Programlarında Öğrenme Stratejileri”, Eğitim Bilimleri ve Uygulama cilt 1, Sayı 1, p. 17 -32.
  • TIERNEY, R. J., J.W. CUNNISNGHAM, (1984) Research on teaching comprehension. In P.D. Pearson, R. Barr, M.L. Kamil, P. Mosenthal (Eds), Handbook of Reading Research (Vol 1, pp. 609- 655) White Plains, NY Longman.
  • YALÇIN, A. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemlerinde Yeni Yaklaşımlar, Akçağ Yayınları Ankara
APA BEYDOĞAN H (2009). Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. , 65 - 83.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. (2009): 65 - 83.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. , 2009, ss.65 - 83.
AMA BEYDOĞAN H Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. . 2009; 65 - 83.
Vancouver BEYDOĞAN H Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. . 2009; 65 - 83.
IEEE BEYDOĞAN H "Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler." , ss.65 - 83, 2009.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler". (2009), 65-83.
APA BEYDOĞAN H (2009). Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. Milli Eğitim, 38(181), 65 - 83.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. Milli Eğitim 38, no.181 (2009): 65 - 83.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. Milli Eğitim, vol.38, no.181, 2009, ss.65 - 83.
AMA BEYDOĞAN H Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. Milli Eğitim. 2009; 38(181): 65 - 83.
Vancouver BEYDOĞAN H Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. Milli Eğitim. 2009; 38(181): 65 - 83.
IEEE BEYDOĞAN H "Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler." Milli Eğitim, 38, ss.65 - 83, 2009.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler". Milli Eğitim 38/181 (2009), 65-83.