Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma
Yıl: 2009 Cilt: 38 Sayı: 182 Sayfa Aralığı: 22 - 35 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma
Öz: Benlik saygısı yüksek bir toplum olabilmenin yolu, bu saygıyı kendi mesleğine gösteren öğretmenlerin görev yaptığı sınıf ortamlarından geçmektedir. Sorumluluk bilincinin temelleri büyük oranda okullarda kazanılmakta ve öğretmenlerin sınıf yönetiminde uygulamış oldukları model ve yaklaşımlar da bu bilincin kazanılmasında önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada ilköğretim birinci kademede görevli sınıf öğretmenlerinin benimsedikleri Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile algıladıkları Mesleki Benlik Saygı düzeyleri arasındaki ilişkiler saptanmaya çalışılmıştır. İlişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışma olan bu çalışmanın evrenini İstanbul ili Silivri İlçesinde 2006-2007 öğretim yılında 41 ilköğretim okulunda görevli 338 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini belirlemek üzere bu okullar arasından küme örnekleme yöntemi ile belirlenen 18 ilköğretim okulu seçilmiştir. Bu okullarda görevli 129 sınıf öğretmeni ise çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak her ikisi de araştırmacılar tarafından geliştirilen Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği ve Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımını Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular alanyazma dayalı olarak tartışılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
The Relation Between Approach of Responsible Classroom Management and Professional Self-Respect: A Research in Sample of Primary School Teachers
Öz: To be a society in a high level Professional self-respect needs teachers indicate respect their profession in classroom setting. Bases of responsibility consciouses have been taught in the schools and applied models and approaches about classroom management are important at the built-in this conscious. The aim of this study was to define the relation between approach of Responsible Classroom Management (RCM) and Professional Self-Respect (PSR) by opinions of primary school teachers. Universe of research was 338 primary schools in 2006–2007 academic years in Silivri/Istanbul. Seventeen primary schools were closed in order to consist of sampling group via cluster sampling method. 129 teachers were take part in sample. Two scales of RCM and PSR were developed by researchers. Findings were discussed on the base of literature
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKIN, U. ve KOÇAK, R. (2007). "Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerileri ile İş Doyumları Arasında ki İlişki", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(51) s.353-370.
- ALTAY, S. (2003). İlköğretim 1. Kademede Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Sorumluluğ Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımlarının İncelenmesi, M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- ARICAK, T. (2007). "The Investigation of Turkish University Students' Vocational Self-Esteem Level within Different Academic Departments", (ERIC Document Reproduction Service Nc ED499195).
- ARICAK, T. (1999). Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik Ve Mesleki Benlik Saygısını Geliştirilmesi, M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstarbul.
- BABADOĞAN, C. (2003). "Sorumlu Davranış Geliştirme Stratejileri Bağlamında Öğrenen Sınıf Milli Eğitim Dergisi, 157.
- BACANLI, F. (2005). "Psikolojik Danışman Adaylarının Benlik Ve Mesleki Benlik Kavramları Arasndaki Bağdaşımın İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Araştırma", Kuram ve Uygulamada Eğitil Bilimleri, 5(2) s.589-616.
- BALOĞLU, N., KARADAĞ, E., ÇALIŞKAN, N ve KORKMAZ, N. (2006). "İlköğretim Öğretmenlerinin Mesleki Benlik Saygısı Ve İş Doyumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi", Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2) s.345-358.
- BAŞAR. H. (2004). Sınıf Yönetimi, Pegema Yayıncılık, Ankara.
- BAYMUR, F. (1989). Genel Psikoloji, İnkılap Kitapevi, İstanbul.
- BOZANOĞLU, İ. (2005). "Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliğinin Güdüleme, Benlik Saygısı, Başarı ve Sınav Kaygısı Düzeylerine Etkisi", Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1) s. 17-42.
- CANTER, L. ve CANTER M. (1992) Assertive Discipline: Positive Behavior Management For Today's Classroom, CA: Canter and Associates Publications, Santa Monica.
- CELEP, C. (2001). "Sınıf Yönetiminde Öğretmen-Öğrenci İlişkisi", Çağdaş Eğitim Dergisi, 26 (272) s.19-24.
- CELEP, C. (2004). Sınıf yönetimi ve disiplini, Anı Yayıncılık, Ankara.
- ÇEÇEN, A.R. ve KOÇAK, E. (2007). "Deneysel Bir Çalışma: İlköğretim II. Kademe Öğrencilerine Uygulanan Benlik Saygısı Programının Öğrencilerin Benlik Saygısı Üzerindeki Etkisi", Eğitim Araştırmaları, (27) s.59-68.
- ÇUBUKÇU, Z. ve GİRMEN, P. (2008). "Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Görüşleri", Bilig/Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (44) s.123-142.
- EKİCİ, G. (2004). "İlköğretim I. Kademe Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Profillerinin Değerlendirilmesi", Eğitim ve Bilim. 29(131) s.50-60.
- EVERTSON C, EMMER T. ve WORSHAM E.M. (2000). Classroom Management For Elementary Teachers. MA: Allyn and Bacon, Boston.
- GLENN, H.S. ve NELSEN J. (2000) Raising Self-Reliant Children in a Self-Indulgent World: The Breakthrough Program no Parent or Teacher Can Afford to Ignore, Prima Publishing, Rocklin.
- HAMMOND, CD. (2005). The Impact of Using the Responseble Classroom Management Plan: A Modified Case Study/Journal Of The Program's Ompact on Overall School Effectiveness, The University of North Caroline, Dissertation No: 3161845.
- HECHTMAN, L.; WEISS, G. ve PERLMAN, T. (1980). "Hyperactives as Young Adults: Self Esteem , and Social Skills", Can J. Psychiatry, 25 s.478-483.
- İNANÇ, N. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, G.Ü. Sosyal Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gaziantep.
- JONES F.H. (1999). Positive Classroom Discipline, McGraw-Hill Book Company, New York.
- KUNTER, M., BAUMERT, J. ve ROLLER, O. (2007). "Effective Classroom Management and the Development of Subject-Related Interest", Learning and Instruction, 17(5) s.494-509.
- LİTTLE, S.G. ve AKiN-LITTLE, A. (2008). "Psychology's Contributions To Classroom Management",Psychology in the Schools, 45(3) s.227-234.
- MACKENZIE, R.J. (1996). Setting Limits in the Classroom, Prima Publishing, Rocklin.
- MCMİLLAN, J. ve SCHUMACHER, S. (2006). Research in Education: Evidence Based inquiry. Brown an Company, Boston.
- MORGANETT, S.R. (2005). Yaşam becerileri (Çev. S. Gürçay ve A. Kaya), Pegama Yayıncılık, Ankara.
- MULLİS, A.K. ve MULLİS, R.L. (1997). "Vocational Interests of Adolescents: Relationships between Self-Esteem and Locus of Control", Psychological Reports, 81(3) s.1363-1370. Millî Eğitim ♦ Sayı 182 ♦ Bahar/2009
- MUNSON, W.W. (1992). "Self-Esteem, Vocational Identity, And Career Salience In High School Students", Career Development Quarterly, 40(4) s.361-368.
- ÖZGÜR, F.N. (1994). Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum, M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
- ÖZOĞLU, S.Ç. (1976). "Psikolojik Danışmada Benlik Kavramı", A.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-4) s.90-102.
- PARTİN, R.L. (1999). Classroom Teachers Survival Guide: Practical Strategies, Management Techniques, And Reproducibles For New And Experienced Teachers, The Center for Applied Research, West Nyack,
- QUEEN, J.A., BLACKWELDER, B.B., ve MALEN, L.P. (2003). Responsible Classroom Management For Teachers And Students, Merrill, New York.
- RİCHARDS, P. (1998). "Professional Self Respect: Rights and Responsibilities in the New NHS", BMJ: British Medical Journal, 317(7166) s.1146-1148.
- RİTTER, J. ve HANCOCK, D.R. (2007). "Exploring the Relationship between Certification Sources, Experience Levels, and Classroom Management Orientations of Classroom Teachers", Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 23(7) s.1206-1216.
- SABANCI, A. ve ŞAHİN, A. (2006). "Parkı Branşlardan Atanan İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlik Düzeyleri", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(48) s.531-556.
- SARITAŞ, M. (2006). "Öğretmen Adaylarının Değerlendirmelerine Göre Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Değiştirmek Ve Düzeltmek Amacıyla Yararlanılan Stratejiler", Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1) s.167-187.
- SAYIN, S. (2005). "Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumları Ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi", Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19 s.272-281.
- SAYIN, S. (2003). "Parklı Programlarda Okuyan Öğretmen Adayı Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilimi, Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum ve Mesleki Benlik Saygısı", S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6) s.74-84.
- SUPER, D.E. ve SAVICKAS, M.L. (1996). The Life-Span Life-Space Aproach To Caraer Development, Caraer Choice And Development, Jossey, San Francisco.
- SUPER, D.E. ve BOHN, M.J. (1970). Occupational Psychology, Wadswordth Pub, Belmont.
- SUPER, D.E. (1963). "Self Concepts Is Vocational Development". Edit. D.E.Super, R. Starishevksy, N. Matlin ve J.P.Jordaan. Career Development: Self-Concept Theory içinde (ss.1-16), Collage Examination Board, New York.
- SUPER, D.E. (1983). "Assessment In Career Guidance: Toward Truly Developmental Counseling", The Personnel and Guidance Journal, 61 s.555-562.
- TOKAR, D.M., WITHROW, J.R., HALL, R.J. ve MORADI, B. (2003). "Psychological Separation, Attachment Security, Vocational Self-Concept Crystallization, And Career Indecision: A Structural Equation Analysis", Journal of Counseling Psychology, 50(1) s.3-19.
- TURANLI, A. ve YILDIRIM, A. (2001). "Düşük ve Yüksek Düzeyde Kontrolü Tercih Eden Öğretmenlerin Sınıf Yönetim Davranışlarının Karşılaştırılması", Eğitim ve Bilim, 32 (143) s.361-368.
- WONG H.K. ve WONG R.T. (1998). The First Days Of School. Harry K. Wong Publications, Mountain View.
- YAVUZER, H. (1996). Çocuk Psikolojisi: Birey Ve Öğrenme, Bilim Yayınları, Ankara.
- YURTAL, F. ve YONTAR, A. (2006). "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar Ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandıkları Yöntemler", Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2) s.411-424.
APA | KARADAG E, BALOĞLU N, CESUR D (2009). Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. , 22 - 35. |
Chicago | KARADAG ENGIN,BALOĞLU Nuri,CESUR Duygu Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. (2009): 22 - 35. |
MLA | KARADAG ENGIN,BALOĞLU Nuri,CESUR Duygu Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. , 2009, ss.22 - 35. |
AMA | KARADAG E,BALOĞLU N,CESUR D Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. . 2009; 22 - 35. |
Vancouver | KARADAG E,BALOĞLU N,CESUR D Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. . 2009; 22 - 35. |
IEEE | KARADAG E,BALOĞLU N,CESUR D "Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma." , ss.22 - 35, 2009. |
ISNAD | KARADAG, ENGIN vd. "Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma". (2009), 22-35. |
APA | KARADAG E, BALOĞLU N, CESUR D (2009). Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. Milli Eğitim, 38(182), 22 - 35. |
Chicago | KARADAG ENGIN,BALOĞLU Nuri,CESUR Duygu Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. Milli Eğitim 38, no.182 (2009): 22 - 35. |
MLA | KARADAG ENGIN,BALOĞLU Nuri,CESUR Duygu Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. Milli Eğitim, vol.38, no.182, 2009, ss.22 - 35. |
AMA | KARADAG E,BALOĞLU N,CESUR D Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. Milli Eğitim. 2009; 38(182): 22 - 35. |
Vancouver | KARADAG E,BALOĞLU N,CESUR D Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma. Milli Eğitim. 2009; 38(182): 22 - 35. |
IEEE | KARADAG E,BALOĞLU N,CESUR D "Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma." Milli Eğitim, 38, ss.22 - 35, 2009. |
ISNAD | KARADAG, ENGIN vd. "Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ile Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Sınıf Öğretmenleri Örnekleminde Bir Araştırma". Milli Eğitim 38/182 (2009), 22-35. |